Skip to main content

Op mijn laatste factuur zie ik dat ik vanaf 13 mrt opeens dagelijks internetverbruik heb. Meerde tijden per dag en zelfs op de meest onmogelijke tijden. De meeste datums en tijdstippen kunnen niet kloppen, want: OF het was nacht en ik sliep; OF het was overdag en ik was aan het werk. Ik vind dit zó vreemd. Ik ben al 13 jaar bij Ziggo maar ben in de verbruiksspecificatie nog nooit geconfronteerd geweest met het ‘Internet verbruik in Nederland’.
Ik gebruik mijn mobiele telefoon ook nooit om het internet op te gaan, dat doe ik liever met mijn laptop. Ik gebruik hem ook bijna nooit buitenshuis, en als ik eens wil bellen dan heb ik altijd voldoende aan de simms-only kaart. Bellen, appen of sms-en of bankieren, alles gebeurt altijd binnenshuis en altijd alleen via wifi.
En ineens word ik toch geconfronteerd met  ‘Internetverbruik' ???  Ra-ra hoe kan dat. 

In mijn overzicht in 'mijn kpn’ zie ik dat er voor de volgende factuur al 64 van de 100 mb aan internetverbruik is verbruikt. Maar hoe dan? Door wie dan? Hoe kan dit? Niet door mij.

Hebben anderen dit ook ervaren?

Heeft KPN hier een antwoord op?

Het lijkt erop dat er een app op je telefoon staat die data verbruikt en welke dat is kun je wellicht nagaan door op apps te zoeken die nogal veel data verbruikt en deze app eens uitzetten is dan een optie



Ik gebruik mijn mobiele telefoon ook nooit om het internet op te gaan, dat doe ik liever met mijn laptop. Ik gebruik hem ook bijna nooit buitenshuis, en als ik eens wil bellen dan heb ik altijd voldoende aan de simms-only kaart. Bellen, appen of sms-en of bankieren, alles gebeurt altijd binnenshuis en altijd alleen via wifi.
En ineens word ik toch geconfronteerd met  ‘Internetverbruik' ???  Ra-ra hoe kan dat. 

 

Hallo @InekeK ,

Zorg dat in het menu van jouw telefoon de optie Mobiel Netwerk uit staat. Ook andere opties zoals WiFi-assistentie op uit zetten. 
 

Het verbruik midden in de nacht is waarschijnlijk te wijten aan software-updates.  In jouw menu is ook een aparte mogelijkheid voor het uitzetten van software-updates via het mobiele netwerk. 
 

Het is goed mogelijk dat het mobiele netwerk vroeger standaard uit stond bij jou, naar dat deze functie aan is gezet na een software-update. 


Ja, meestal mobiele netwerken is het probleem. Misschien heb ook automatisch verbinden aanstaan bij onvoldoende wifi thuis? Even je instellingen langslopen. KPN zal nooit zomaar iets op de factuur zetten, het moet altijd te herleiden zijn.


Hi @InekeK! Welkom op het KPN Forum!

Ik snap dat je er van staat te kijken als je ineens geconfronteerd wordt met mobiel internetverbruik, helemaal als je er zelf geen actief gebruik van maakt en het verbruik geregistreerd staat op tijdstippen waar jij je vraagtekens achter zet. Technisch kan het en het ligt er onder andere aan hoe jij je mobiele telefoon ingesteld hebt:

Zo te lezen heb jij een Wifi verbinding ingesteld op jouw mobiele telefoon en staat de optie ‘mobiele data’ aan in het toestel.

@kevster noemde het al, staat de instelling Wifi assistentie ook aan in jouw toestel? Dit is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de wifi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. Wifi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Zo verbruik je, zonder je er erg in hebt, tóch data van je internetbundel.

Geïnstalleerde apps kunnen soms op de achtergrond actief blijven, óók als jij ze niet gebruikt. Bijvoorbeeld een mailprogramma/ app die op de achtergrond checkt of er nog nieuwe e-mail is of een weerbericht app die continu aan het verversen is om de getoonde informatie up to date te houden. Je kunt het verversen op de achtergrond instellen: uitschakelen, via Wifi en/of mobiele data. 

Check ook welke apps gebruik maken van data en geef ook per app of deze ook gebruik mag maken van mobiele data. 

Ik raad je aan om alle instellingen en apps op jouw toestel te controleren en dit ook eens in de zoveel tijd te doen. Zeker als je nieuwe apps in gebruik hebt genomen of je toestel een software update heeft gekregen. Je geeft ook aan dat je geen gebruik maakt van mobiel internet, de tip is dan om mobiele data uit te zetten in het toestel en weer aan te zetten als je het daadwerkelijk wilt gaan gebruiken. 

Heb je wat aan deze tips en informatie die je hebt gekregen, ook vanuit de Community?


Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je voldoende op weg geholpen bent. Anders hoor ik het graag!


Het internetverbruik loopt niet meer verder op, dus het lijkt er op dat ik veel aan jullie goede raad heb gehad. Hopelijk blijft dat zo. Dank jullie wel.


Bedankt voor jouw terugkoppeling! Daar ga ik zeker vanuit! Geen dank, mochten er nog vragen zijn of je loopt ergens tegenaan, dan weet je ons te vinden!