Skip to main content

Als ik bel is er aan ‘de andere kant’ de naam zichtbaar van eenmanszaak. Ik wil dat niet omdat ik mijn telefoon ook voor andere doeleinden gebruik. Waarom is het zichtbaar? En belangrijker: hoe kan het worden verwijderd zodat het niet meer zichtbaar is

 

Waarschijnlijk staat het telefoonnummer geregistreerd bij de kvk ofzo. Daar haalt Google en Apple de info vandaan. De naam tonen ze dan zo op het scherm van de mobiele telefoon. 


Hallo @Ruud Broekhuizen, welkom. 

Ik ben bang dat wij van KPN hier helaas niks aan kunnen doen. Als een nummer in Google gelinkt is aan een bedrijf zullen veel telefoons de bedrijfsnaam weergeven. Komt deze eenmanszaak ook naar boven wanneer jij jouw nummer bij Google invoert? Je kan dan aangeven dat de informatie van het bedrijf onjuist is. 

Waarschijnlijk staat het telefoonnummer geregistreerd bij de kvk ofzo. Daar haalt Google en Apple de info vandaan. De naam tonen ze dan zo op het scherm van de mobiele telefoon. 

 


Het is allemaal nog veel schimmiger dan ik vooraf dacht. Het zijn de gegevens van KvK, inderdaad. Vervolgens is Samsung daarmee aan de haal gegaan. Volgens hun doen ze dit samen met Hiya, en in samenwerking met de provider, in dit geval dus KPN. Aldus Samsung.

Kortom als consument zit je tussen 4 partijen in: Samsung, KPN, Kvk en Hiya, die allemaal een ander verhaal hebben. Zie het maar eens uit te zoeken….


Het zijn de gegevens van KvK, inderdaad.

Ik neem dus aan dat het jouw zaak is.

KPN heeft er niets mee te maken. Die sturen uitsluitend je telefoonnummer mee.

Je kunt op je telefoon instellen bij “Uw naam en nummer weergeven” op UIT. Dan worden gegevens niet gedeeld.

In Android: open de bel app en druk op de 3 puntjes. Dan instellingen, tik op de tekst Beller-id en antispambeveiling. Dan open daar die Hiya instellingen.

Heeft de ontvanger jouw nummer met je privénaam in de contactenlijst dan zal bij die ontvanger die info verschijnen.

Als gebruikers “beller id en anti-spam” uit heeft staan zullen ze ook je bedrijfsnaam niet krijgen als je ze belt.


@PeterG je kunt het voor jezelf op je eigen mobiel wel uitzetten. Maar dat haalt niets uit voor de mensen die je belt. Die zien nog steeds de vreemde naam op scherm. Het enige wat je zou kunnen doen is anoniem gaan bellen. Maar dat wil je ook niet.

Mogenlijk zou je het nummer bij kvk kunnen laten verwijderen? Maar dat zal wel een poosje duren voordat da resultaat heeft.


Het zijn de gegevens van KvK, inderdaad.

Ik neem dus aan dat het jouw zaak is.

KPN heeft er niets mee te maken. Die sturen uitsluitend je telefoonnummer mee.

Je kunt op je telefoon instellen bij “Uw naam en nummer weergeven” op UIT. Dan worden gegevens niet gedeeld.

In Android: open de bel app en druk op de 3 puntjes. Dan instellingen, tik op de tekst Beller-id en antispambeveiling. Dan open daar die Hiya instellingen.

Heeft de ontvanger jouw nummer met je privénaam in de contactenlijst dan zal bij die ontvanger die info verschijnen.

Als gebruikers “beller id en anti-spam” uit heeft staan zullen ze ook je bedrijfsnaam niet krijgen als je ze belt.

Dank Peter. Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je met Hiya instellingen openen? En wie zijn de gebruikers in je laatste zin?


Maar net zo belangrijk: wie geeft wie nu toestemming voor het gebruik van deze gegevens,  en waarom ben ik daar niet in gekend? Of: op welk moment ben ik niet oplettend genoeg geweest?


En wie zijn de gebruikers in je laatste zin?

Gebruikers van mobiele telefoons….

Wat bedoel je met Hiya instellingen openen?

Hiya is dat systeem wat je bedrijfsnaam via internet ophaalt. (dat had je zelf ook al ontdekt vandaar dat ik dat zo benoemd heb)

 

Maar net zo belangrijk: wie geeft wie nu toestemming voor het gebruik van deze gegevens,  en waarom ben ik daar niet in gekend? Of: op welk moment ben ik niet oplettend genoeg geweest?

Bij bedrijven is de privacy heel anders geregeld. De KvK gegevens zijn voor iedereen inzichtelijk tot op het telefoonnummer toe.
Hier wordt door Hiya dus op in gespeeld.