Skip to main content

Vandaag op vakantie vertrokken naar Wales. Van te voren op KPN website gekeken of, na Brexit, er extra roamingkosten van toepassing zijn. Website zegt van niet.

Maar… ik check zojuist mijn verbruik in de app en zie tot mijn schrik een vooraankondiging  dat ik binnenkort €13,80 extra moet betalen wegens het gebruik van 1 mb internet in het buitenland??? Hoe kan dat, klopt dat? Want dan weet ik dat graag van te voren, voor ik eind van de vakantie een dikke rekening krijg.

Als dat zo is snap ik overigens niet dat ik overal lees dat bellen/internet ook in het VK binnen de bundel valt.

 Kan iemand voor opheldering zorgen?

Misschien data op de boot/vliegtuig gebruikt? Als je bent verbonden met TampNet gaat het ook erg vlug. 


Dan ben ik bang dat je verkeerd geïnformeerd bent op de site @GroteOgen, eerlijk gezegd twijfel ik wel. Maar de VK hoort niet meer bij de EU. 

Misschien data op de boot/vliegtuig gebruikt? Als je bent verbonden met TampNet gaat het ook erg vlug. 

Heb je eventueel gebruik gemaakt van de diensten wat @Ik_Hussel hierboven omschrijft?


Het zal de boot zijn geweest. Maar dan mag dat wel wat duidelijker worden gecommuniceerd. Ik zie dat gewoon als van het ene naar het andere land gaan. Ik snap dat vliegtuig anders is, maar boot…


Het zal de boot zijn geweest. Maar dan mag dat wel wat duidelijker worden gecommuniceerd. Ik zie dat gewoon als van het ene naar het andere land gaan. Ik snap dat vliegtuig anders is, maar boot…

Waarom zou dat anders zijn dan met een vliegtuig, dan ga je toch ook van het ene naar het andere land, het staat ook gewoon vermeld op de buitenland webpagina waar je blijkbaar al op had gekeken?

 


Hoi @GroteOgen, in de EU landen zelf geldt hetzelfde als in Nederland inderdaad. Ondanks Brexit vallen die landen daarvoor nog wel binnen de EU. Daar kan je je bundel gebruiken alsof je thuis bent. Er zijn uitzonderingen zoals het screenshot van GeSp laat zien. Op zee staan geen zendmasten van lokale providers, daardoor zijn de schepen daar aangewezen op de satellietverbinding. Die verbinding is duurder.

We geven dat aan op onze website en zodra je verbinding maakt met zo'n netwerk sturen wij ook een sms'je waarin de kosten worden aangegeven, zoals deze (naar jou gestuurd op de 21e):

Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

 

Los van hoe wij het aangeven geven rederijen het vaak ook aan, op hun website en op het schip zelf.