Skip to main content
Vraag

Onverwachte kostenstijging en onduidelijkheid over Extra Veilig Online

• April 30, 2026
  • 14 reacties
  • 206 keer bekeken

Vandaag, 30 april ontvang ik een mail over wijziging voorwaarden en kostenstijging van 1€ per maand voor zogenaamd veiliger internet. Dit moet je ook nog zelf aanzetten terwijl totaal onduidelijk is wat het precies betekent. Als je het niet aanzet ga je er toch voor betalen!

Volgens de voorwaarden kun je alleen opzeggen met een maand opzegtermijn. Mijn abonnement loopt per 1e van de maand. Dat betekent dat ik per direct zou moeten opzeggen! Zonder tijd te hebben om goed naar een alternatief te kunnen kijken. Tevens ben ik met vakantie en ben niet in Nederland. 
vorig jaar hadden we hier op dit forum een heftige discussie over tariefstijging voor Telfort klanten. Zo is er elke jaar weer iets wat zo tussen neus en lippen door KPN er doorgedrukt wordt.

14 reacties

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Ik las dit ook net op Mastodon. KPN gaat, of nog erger, laat al je webverkeer scannen. Of je het nu aanzet of niet. Ze weten straks dus precies wat je op je telefoon hebt gedaan. Ik heb alle  big tech van mijn telefoon verwijderd, heb e/os. En nu komt al mijn data mogelijk toch weer bij google terecht. Het is al erg genoeg dat je verplicht de kpn app moet installeren als je iets wilt wijzigen. Mijn abonnement wordt dan ook zodra dit mogelijk is verwijderd. Wat privacy hoog in het vaandel. Larie.

• Wijsgeer
  • April 30, 2026

Hier zijn inmiddels meerdere berichten van en dat maakt mij ongerust. Ik hoop toch echt dat dit een fout is van KPN en dat je zelf een keuze kan maken om deze functionaliteit aan te zetten want ik zit ook niet te wachten op deze totaal oninteressante service terwijl je wel de extra kosten betaalt.

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Je mag het zelf aanzetten, maar ik vermoed dat je data sowieso wordt vastgelegd of je het nu aan hebt staan of niet. Helaas net mijn abonement met 2 jaar verlengd 😟

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Hallo ​@Marijntje 2 ,

Per 1 juni 2026 wijzigt KPN meer en daarom worden de Algemene Voorwaarden aangepast per 1 juni 2026: 

https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Je kunt nu per direct (tot 1  juni 2026) kosteloos opzeggen: 

Mag ik mijn abonnement nu opzeggen of aanpassen? 

Wil je door deze verandering je abonnement(en) aanpassen of opzeggen? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten. Dit doe je makkelijk zelf in MijnKPN.

Wat betreft Extra Veilig Online:

Alle informatie over “Extra Veilig Online” staat in dit topic:

• Deelnemer
  • April 30, 2026

O, als dat zo is ben ik weg

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Ik denk dat het niet kan helaas. Ze hebben zichzelf goed ingedekt. Als je het kan weigeren mag je niet opzeggen. Je betaalt echter wel mee en of je data wordt gelezen en/of opgeslagen als je weigert wordt niet duidelijk. Ook niet waar dit gebeurt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Ik denk dat het niet kan helaas. Ze hebben zichzelf goed ingedekt. 

Waar baseer je dat op? 

Bij wijziging Algemene Voorwaarden kun je altijd (tijdelijk tot de ingangsdatum) opzeggen. Zie ook Totaal TV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wijzigt-algemene-voorwaarden-per-1-juni-dit-moet-je-weten/

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 30, 2026

Hi all,

Bedankt voor jullie reacties hier.

Allereerst verwijs ik jullie door naar de communicatie die per e-mail is verstuurd. Daarin staat wat de veranderingen zijn, per wanneer deze ingaan en wat deze dienst inhoudt.

Over jullie vragen:

• Extra Veilig Mobiel wordt niet automatisch aangezet, dit heb je zelf in de hand en kun je doen in Mijn KPN.
  • Abonnementen die deze optie krijgen aangeboden hebben de mogelijkheid om op te zeggen. Dit kan op de gebruikelijk manier via onze klantenservice. Uiteraard hoop ik dat dit niet nodig zal zijn. 

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik heb de e-mail nog steeds niet ontvangen, dat komt dan zeker nog ?  Of geldt dit alles niet voor mij ?  

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • April 30, 2026

Ook al zet je deze dienst niet aan de prijsverhoging krijg je toch wel door je strot geduwd! Voor mij is weer slikken omdat ik pakketvoordeel heb en dan daar weer op verlies als ik mijn abonnement opzeg.

ik vind het een gotspe! En snap niet dat dit mag? #trosradar gaan jullie hier iets mee doen?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 30, 2026

Zonde dat men opgedrongen wordt dit product te nemen. Of je het gebruikt of niet, je wordt gewoon gedwongen dit product af te nemen. Ik heb een prima NextDNS filter. In September stap ik sowieso over, opzeggen met telefoon erbij brengt meteen een ongewenste dure opdracht. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • April 30, 2026

Ik heb de e-mail nog steeds niet ontvangen, dat komt dan zeker nog ?  Of geldt dit alles niet voor mij ?  

Goedenavond ​@MiVoNL! Het kan zijn dat je de e-mail nog niet hebt ontvangen. Deze wordt in batches verzonden, dus het kan zijn dat je hem later vandaag of in de komende dagen nog ontvangt.

Zonde dat men opgedrongen wordt dit product te nemen. Of je het gebruikt of niet, je wordt gewoon gedwongen dit product af te nemen. Ik heb een prima NextDNS filter. In September stap ik sowieso over, opzeggen met telefoon erbij brengt meteen een ongewenste dure opdracht. 

Hi ​@Chrizziey! Even voor de duidelijkheid:
Je kunt Extra Veilig Mobiel op elk gewenst moment zelf aan- of uitzetten via MijnKPN. Het is dus niet verplicht om het te gebruiken; je bepaalt zelf of je de dienst actief wilt hebben of niet.

Je laatste opmerking gaat over het toestelkrediet? Zo ja: dat is niet automatisch een ongewenste dure opdracht. Het toestelkrediet wordt (en blijft) namelijk apart maandelijks gefactureerd, tenzij je ervoor kiest om het restant in één keer af te lossen. Je kunt via onze website een formulier invullen zodat je een toestelkrediet vervroegd kunt aflossen: Vervroegd aflossen of een abonnement afkopen | KPN

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • April 30, 2026

Je kunt Extra Veilig Mobiel op elk gewenst moment zelf aan- of uitzetten via MijnKPN. Het is dus niet verplicht om het te gebruiken; je bepaalt zelf of je de dienst actief wilt hebben of niet.

Maar je betaalt toch die 1 euro extra sowieso toch? Als je het niet gebruikt ben je min of meer verplicht iets af te nemen wat je niet afneemt. Ik wacht die mail wel even af, misschien ben ik wat te snel.

Je laatste opmerking gaat over het toestelkrediet? Zo ja: dat is niet automatisch een ongewenste dure opdracht. Het toestelkrediet wordt (en blijft) namelijk apart maandelijks gefactureerd, tenzij je ervoor kiest om het restant in één keer af te lossen. Je kunt via onze website een formulier invullen zodat je een toestelkrediet vervroegd kunt aflossen: Vervroegd aflossen of een abonnement afkopen | KPN

Maar zoals ik het begrijp kun je dus je abonnement opzeggen als zijnde bezwaar en enkel het toestelkrediet als dienst bij kpn afnemen?

Ik wacht sowieso tot september, ik ben eigenlijk ontevreden over de dekking die kpn mobiel biedt, ik heb immers nergens echt goed bereik buitenshuis. Maar ik wil mijn noodnetwerk (097) wel bij kpn houden en je kunt moeilijk bezwaar maken tegen de een en de ander niet lijkt mij. 

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Hi all,

Bedankt voor jullie reacties hier.

Allereerst verwijs ik jullie door naar de communicatie die per e-mail is verstuurd. Daarin staat wat de veranderingen zijn, per wanneer deze ingaan en wat deze dienst inhoudt.

Over jullie vragen:

• Extra Veilig Mobiel wordt niet automatisch aangezet, dit heb je zelf in de hand en kun je doen in Mijn KPN.
  • Abonnementen die deze optie krijgen aangeboden hebben de mogelijkheid om op te zeggen. Dit kan op de gebruikelijk manier via onze klantenservice. Uiteraard hoop ik dat dit niet nodig zal zijn. 

Maar hier weer je hoeft niet aan te zetten maar wel verplicht te betalen. Wie heeft dit verzonnen om aandeelhouders te verrijken 

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels