Ja, ik ben een oen.
Bij het wisselen van SIMkaarten in Indonesiƫ even heel kort de verkeerde open laten staan voor data gebruik. Klein foutje, snel gemaakt. Ik schat 10 seconde. 24MB. Schade: 61 euro.
Heel lief dat KPN dan de mogelijkheid dicht gooit om nog meer MBs te verbranden. Schade loopt anders al snel naar 100-1000 euro.
Maar, is dit wel echt zo lief? Is dit niet eigenlijk een 'goede daad' verrichten op een inherent fout product? Want, zeg nou zelf? Wat kan je met 24MB? Qua werk of fun. Niets!
Zijn er klanten van KPN die bewust hun data roaming a 3 euro/MB aanzetten als ze in Indonesiƫ landen? Of is de totale omzet die KPN draait op dit product een gevolg van 'ongelukjes' van haar klanten? Ik denk het laatste. En, dan hebben we het nog niet eens over de marges die KPN hierop draait. @KPN, durfen jullie cijfers te delen over het aantal van dit soort ongelukjes en de marges die jullie draaien op zo'n MB?
Maar goed, mijn fout. Ik had natuurlijk de roaming moeten uitzetten via de SMS dienst die KPN hiervoor biedt (iets dat sinds niet al te lang eindelijk kan, lees ik op dit forum). Maar, zou het niet nog mooier zijn van KPN als zij er alles aan zou doen om haar klanten te beschermen tegen dit soort kostbare ongelukjes? Is het niet een veel beter idee om de klant te vragen om een bewuste handeling te verrichten om roaming buiten de EU aan te zetten, ipv andersom? Oftewel: KPN, maak hier een opt-in van!
Of kost deze 'zorgplicht' teveel omzet x lekkere marge?
Hoor graag uw reactie!
Groet
Tjeerd