Skip to main content
Beantwoord

Opt-in data roaming buiten EU

• 7 februari 2025
  • 16 reacties
  • 362 keer bekeken

Ja, ik ben een oen.

Bij het wisselen van SIMkaarten in Indonesiƫ even heel kort de verkeerde open laten staan voor data gebruik. Klein foutje, snel gemaakt. Ik schat 10 seconde. 24MB. Schade: 61 euro.

Heel lief dat KPN dan de mogelijkheid dicht gooit om nog meer MBs te verbranden. Schade loopt anders al snel naar 100-1000 euro.
Maar, is dit wel echt zo lief? Is dit niet eigenlijk een 'goede daad' verrichten op een inherent fout product? Want, zeg nou zelf? Wat kan je met 24MB? Qua werk of fun. Niets!
Zijn er klanten van KPN die bewust hun data roaming a 3 euro/MB aanzetten als ze in Indonesiƫ landen? Of is de totale omzet die KPN draait op dit product een gevolg van 'ongelukjes' van haar klanten? Ik denk het laatste. En, dan hebben we het nog niet eens over de marges die KPN hierop draait. @KPN, durfen jullie cijfers te delen over het aantal van dit soort ongelukjes en de marges die jullie draaien op zo'n MB?

Maar goed, mijn fout. Ik had natuurlijk de roaming moeten uitzetten via de SMS dienst die KPN hiervoor biedt (iets dat sinds niet al te lang eindelijk kan, lees ik op dit forum). Maar, zou het niet nog mooier zijn van KPN als zij er alles aan zou doen om haar klanten te beschermen tegen dit soort kostbare ongelukjes? Is het niet een veel beter idee om de klant te vragen om een bewuste handeling te verrichten om roaming buiten de EU aan te zetten, ipv andersom? Oftewel: KPN, maak hier een opt-in van! 

Of kost deze 'zorgplicht' teveel omzet x lekkere marge?
Hoor graag uw reactie!
Groet 
Tjeerd

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ā€‹@TSTAM 

Welkom op de community van KPN.

Een opt-in is er inmiddels al, en kun je als klant zelf activeren.
Als je BESCHERMING AAN smst naar 1266 dan kun je buiten de EU gĆ©Ć©n data meer verbruiken, je dient dan echt een buitenlandbundel te activeren voor het land waar je verblijft.

Hiermee voorkom je, dat je geen extra kosten krijgt zoals in jouw geval is gebeurd.

Daarnaast verdient KPN niets aan deze extra kosten voor (data-)roaming buiten de EU, omdat KPN dit moet afdragen aan de providers in Indonesiƫ, voor gebruik van KPN klanten (tijdelijke gasten) op hun mobiele netwerk.

KPN kan jouw en de overige mede klanten geen cijfers geven, of het aantal ongelukjes waar jij nu naar refereert, aangezien dat niet wordt bijgehouden en ook niet zal worden gedeeld.

Uiteraard ben ik het met je eens, dat KPN deze bescherming standaard aan zou moeten zetten, voor klanten die buiten de EU op vakantie gaan, of voor studie en werk.
Dit is ook al vele malen aangegeven, maar tot op heden heeft KPN daar nog niets mee gedaan, maar wie weet komt dat nog een keer.

Bekijk origineel

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ā€‹@TSTAM 

Welkom op de community van KPN.

Een opt-in is er inmiddels al, en kun je als klant zelf activeren.
Als je BESCHERMING AAN smst naar 1266 dan kun je buiten de EU gĆ©Ć©n data meer verbruiken, je dient dan echt een buitenlandbundel te activeren voor het land waar je verblijft.

Hiermee voorkom je, dat je geen extra kosten krijgt zoals in jouw geval is gebeurd.

Daarnaast verdient KPN niets aan deze extra kosten voor (data-)roaming buiten de EU, omdat KPN dit moet afdragen aan de providers in Indonesiƫ, voor gebruik van KPN klanten (tijdelijke gasten) op hun mobiele netwerk.

KPN kan jouw en de overige mede klanten geen cijfers geven, of het aantal ongelukjes waar jij nu naar refereert, aangezien dat niet wordt bijgehouden en ook niet zal worden gedeeld.

Uiteraard ben ik het met je eens, dat KPN deze bescherming standaard aan zou moeten zetten, voor klanten die buiten de EU op vakantie gaan, of voor studie en werk.
Dit is ook al vele malen aangegeven, maar tot op heden heeft KPN daar nog niets mee gedaan, maar wie weet komt dat nog een keer.

• Deelnemer
  • 7 februari 2025

Hi Michel, dank voor je hulp.

Als je de prijs voor data hier ziet (zeer laag) dan kan ik mij niet voorstellen dat het KPN 3 euro per MB kost. Deze bedragen zijn echt niet meer van deze tijd. Hoe weet je dat ze er niet aan verdienen? Hun blauwe ogen?

Verder. Opt-in, opt-out. Kan een semantische discussie worden en dat lijkt mij niet nodig. Gaat mij er om dat het een bewuste keuze moet zijn om jezelf bloot te stellen aan het risico op dit soort ongelukjes. Niet andersom. Oftewel: SMS data buiten de EU aan. Opvallend andersom.

Als er dab toch geen financieel voordeel voor KPN in zit, enig idee dan waarom KPN zo laks om springt met dit soort klachten/wensen van hun klanten? Als ik dit platform zo eens door kijk, dan zie ik dat dit inderdaad al heel lang een item is. En dat er al heel vaak vage non antwoorden zijn gekomen vanuit KPN. Wat is het motief om het niet te willen veranderen voor hun klanten, die ze zo hoog in het vaandel hebben!?

Groet!

Forum|alt.badge.img+2

Topic starter kan bij KPN een klacht indienen over de factuur met de extra E 60,50.

Indien geen overeenstemming wordt bereikt, kan topic starter naar een geschillencommissie.

Verder kan bij de toezichthouder ACM gevraagd worden om een onderzoek in te stellen naar misleidende handelspraktijken.

KPN vraagt hier om, zo lijkt het.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
Pieter van Ieperen schreef:

Topic starter kan bij KPN een klacht indienen over de factuur met de extra E 60,50.

Indien geen overeenstemming wordt bereikt, kan topic starter naar een geschillencommissie.

Verder kan bij de toezichthouder ACM gevraagd worden om een onderzoek in te stellen naar misleidende handelspraktijken.

KPN vraagt hier om, zo lijkt het.

Hoi ā€‹@Pieter van Ieperen 

Dat heeft geen enkele zin, om hiervoor een klacht in te dienen, want daar wordt niets mee gedaan en dient gewoon betaald te worden.

Bij alle Nederlandse mobiele providers is een stop ingebouwd als je 60,50 euro aan buiten de bundel kosten hebt gemaakt in een land buiten de EU, daar is geen verschil in.
Dit is gezamenlijk zo afgesproken, om de kosten buiten de EU niet verder te laten oplopen, tenzij de klant daar per sms zelf toestemming voor geeft om per MB verder te betalen.
KPN heeft voor alle landen buiten de EU speciale buitenland bundels, waarmee je goedkoper kunt internetten en zelfs kunt bellen of smsā€™en.
Wij klanten dienen deze bundels zelf en op tijd te activeren, om deze buiten de bundel kosten te voorkomen.

Daarnaast kan elke klant door middel van het versturen van een sms met BESCHERMING AAN naar 1266, voorkomen dat er Ć¼berhaupt buiten de bundel kosten worden gemaakt buiten de EU.

Toezichthouder ACM zal ik weinig mee gaan doen, want er is namelijk geen spraken van misleidende handelspraktijken bij KPN, dat is echt iets wat jij er nu van maakt.
KPN doet voldoende om de klant te beschermen buiten de EU, door middel van speciale buitenland data-bundels en soms ook voor bellen en smsā€™en, en door een bescherming te activeren.

Wel ben ik met TS ā€‹@TSTAM eens, dat deze bescherming standaard aan dient te staan op elk abonnement, of dat de klant door middel van een schuifje in de Mijn KPN App, zoals ook Simpel en Simyo, het zelf aan en uit kunnen zetten.

• Deelnemer
  • 12 februari 2025

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat iemand van KPN reageert op een vraag aan het bedrijf op dit platform? 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
TSTAM schreef:

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat iemand van KPN reageert op een vraag aan het bedrijf op dit platform? 

Hoi ā€‹@TSTAM 

Je hebt hierboven al je antwoorden op je vraag gehad, dus waar doel je nu precies op?
Een moderator of een klantenservice medewerker kan jouw niet vertellen, of en per wanneer KPN de bescherming (voor buiten de EU) op alle abonnementen gaat aanzetten, daar is nog helemaal niets over bekend.
Dit wordt allemaal eerst besproken op het hoofdkantoor van KPN, en pas zodra het actief of gelanceerd wordt, zullen ook de moderatoren en klantenservice medewerkers het weten.

• 12 februari 2025
TSTAM schreef:

Michel.uit.Arnhem schreef:

Je hebt hierboven al je antwoorden op je vraag gehad,

Wie heeft het ā€œbeste antwoordā€ gemarkeerd ?
De vraagsteller kan dat ongedaan maken.

En zie ook dit onderwerp :

En de vele andere onderwerpen over dit geniepige systeem, en de reactie van de mensen die dit normaal vinden, wat ik echt niet kan begrijpen.

• 12 februari 2025

ā€‹@TSTAM , in een ander topic zegt ā€‹@Alexandra van KPN zeer recentelijk het volgendeā€‹:

wjb schreef:

wjb schreef:

Tevens heeft KPN mij tijdens een bijeenkomst op het hoofdkantoor in Rotterdam beloofd dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden en ik wil KPN graag aan haar woord houden.

Verder is ons niets bekend over een belofte dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden. Als ons beleid wijzigt, dan delen wij het natuurlijk.

Zie link hieronder:

ā€¦ ik zie nu dat ā€‹@KeesYagi ook zojuist deze link noemtā€¦.

• Deelnemer
  • 12 februari 2025

Hoi ā€‹@Michel.uit.Arnhem, dank voor je antwoorden. Geeft mij een idee van de situatie bij KPN, maar jouw reactie is geen formeel standpunt van hen. Zolang anderen de hete aardappelen uit het vuur halen voor KPN ervaren zij minder druk om goede respons te geven of Ć¼berhaupt te antwoorden. Slim systeem vanuit kosten efficiĆ«ntie, maar niet bepaald klantvriendelijk.

Ik lees ook graag een reactie van KPN!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ā€‹@TSTAM, onverwachte kosten zijn nooit fijn. Ik zie dat je al op weg geholpen bent hier.

Het advies vanuit mij als moderator is hetzelfde als dat van Michel, bovenin. Het is verstandig om vooraf de bescherming aan te zetten. Er zijn alternatieven, zoals het uitzetten van roaming op je toestel of eventueel een buitenlandbundel kiezen, voor wie dat nuttig is.

Ook hebben we hier tips verzameld in een artikel over roaming, waaronder informatie over extra kosten. Ook de beschermingslimiet staat daarin aangegeven.

Verder wordt hierboven een ander topic aangehaald over roaming, waarover ik kan zeggen: De wens is bekend om de beschermingslimiet standaard voor alle klanten aan te zetten. Weet dat wij de signalen zien en meenemen. Mocht hier iets in veranderen, dan laten we dat zeker weten in de community.

• Deelnemer
  • 13 februari 2025

Dank ā€‹@Alexandra van KPN  voor je reactie. Fijn dat het bekend is. Maar, gaan jullie ook iets doen? Dit is namelijk al jaren bekend zie ik hier in dit forum. En al jaren komt er ook al dit antwoord.

Verder: heb je nog een reactie op het non-product dat jullie bieden (niemand niemand neemt bewust deze MBs af tegen deze prijs) het feit dat kpn hier geld verdient aan ongelukjes/foutjes van haar klanten, en dat 3 euro per MB een woekerprijs is?

Bij voorbaat dank voor je antwoord!

Tjeerd

Forum|alt.badge.img+2

Indonesiƫ data kosten:

Binnen de drie mogelijke bundels is het E 0,100 en E 0,080 en E 0,010 per MB (beetje afgerond en bij volledig bundelgebruik).

Buiten de bundel E 2,50 per MB.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik begrijp dat dit een onderwerp is waar al langer discussie over bestaat. Op dit moment is het beleid zoals het is en als hier in de toekomst iets in verandert, dan zullen klanten daar uiteraard over geĆÆnformeerd worden.

We, en dan bedoel ik wij medewerkers van de KPN Community, gaan niet over de vaststelling van tarieven en bundels. Alle informatie hierover, inclusief de kosten voor mobiel internet in het buitenland, is te vinden op onze website. Daarnaast versturen we vooraf tariefinformatie per SMS en besteden we hier regelmatig aandacht aan in onze communicatie. Hier in de community kan je informatie en tips vinden zoals het artikel dat ik al eerder deelde.

Als je op reis gaat, is het altijd goed om vooraf te controleren welke kosten er kunnen gelden.

• Deelnemer
  • 13 februari 2025

Dank Pieter.

Dat is de prijs voor de mensen die een bundel aanzetten inderdaad. Tussen de 10 en 100 euro per GB.

Maar, daar gaat de discussie nu niet over. Gaat over de (makkelijk te nemen) verantwoordelijkheid van KPN om vervelende situaties voor haar klanten te voorkomen en niet over hun rug geld te verdienen met non-producten met woekerprijzen.

Als KPN het blijkbaar met goede marges kan aanbieden voor 10 tot 100 euro per GB, dan is het toch bizar dat ze het buiten deze bundels aanbieden voor 3000 euro (!!) per GB? En dan ook nog zeggen dat dit de kosten zijn van de buitenlandse partij die zij doorberekenen en dat ze hier geen geld op verdienen. Uuuh, ben ik nou gek?

• Deelnemer
  • 13 februari 2025

ā€‹@Alexandra van KPN dank voor je antwoord zonder antwoord te geven. Het gaat duidelijk niet van het moreel kompas van KPN komen.

Hoop dan maar dat de acm ergens een keer een onderzoekje start en de regels voor de sector wat aanscherpt. We shall see :-)

Voor nu: maak er een mooie dag van!

wjb
Superuser
  • 13 februari 2025

Toen ik van vakantie (familiebezoek) uit Zuid-Afrika in Nederland terugkwam kreeg ik het onderstaande smsje op mijn Zuid-Afrikaanse nummer.

Als je dan weet dat Ć©Ć©n Zuid-Afrikaanse Rand (ZAR) ongeveer 5 eurocent is dan spreken we dus over kosten voor ā€œdataroaming buiten SAā€ van ā‚¬0,05 per MB via het netwerk van KPN. Bij KPN zijn de kosten voor ā€œdataroaming buiten EUā€ ā‚¬2,50 per MB en dat is dus een factor 50 hoger.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat KPN die MB's onder de kostprijs aan MTN SA zal verkopen en dan is mijn vraag dus wat de kostprijs is die een provider buiten de EU per MB bij KPN in rekening zal brengen. Dat zullen we wel nooit te horen gaan krijgen maar het verschil tussen ā‚¬0,05 per MB en ā‚¬2,50 per MB vind ik persoonlijk toch wel schokkend.

Of er wellicht een commerciƫle gedachte zit achter het niet standaard beschermen van de abonnee tegen die exorbitante kosten voor dataroaming buiten de EU moet ieder voor zich maar bepalen.

Reageer