Skip to main content

Opzeggen MOET per telefoon. Anders verlengen ze ongevraagd je abonnement.

• April 15, 2026
  • 0 reacties
  • 0 keer bekeken

KPN biedt een maandelijks opzegbaar sim-only internet abonnement aan: KPN Data Only Unlimited50 voor 26 euro per maand. Heel handig voor mij, omdat ik steeds langere periodes in het buitenland moet zijn. Met een paar klikken, het doorgegeven van je gegevens en het overmaken van een cent heb je dit abonnement. Heel makkelijk.

Op 1 april moest ik weer naar naar het buitenland. Op 9 april zou mijn abonnement weer automatisch worden verlengd. Om dat te voorkomen, zegde ik het via Mijn KPN op 16 maart op. Dat moet via een webformulier waarop je, terwijl je met je account bent ingelogd, toch al je persoonlijke gegevens moet invullen. Gelukkig kreeg ik meteen een ontvangstbevestiging. De opzegging was nu “in behandeling". Binnen 5 werkdagen zou het geregeld zijn. 

Op 25 maart had ik nog niets gehoord. Omdat de tijd drong -binnen een week zou ik vertrekken- zegde ik die dag voor de zekerheid nogmaals op. Blijkbaar was er de eerste keer iets misgegaan. Het webformulier dwong me deze keer tot een minimum opzegtermijn van 30 dagen.

Opnieuw kreeg ik een ontvangstbevestiging met de belofte van actie binnen 5 werkdagen. Maar weer gebeurde er niets. Vanuit het buitenland probeerde ik via de bot van Mijn KPN te achterhalen wat er mis ging. Ik installeerde zelfs nog de KPN app, omdat die volgens Mijn KPN meer informatie over mijn abonnement zou geven. Tevergeefs. Wel kreeg ik op 14 april de reguliere factuur voor de maand april.

Pas op 15 april kwam het lang verwachte bericht dat ze me gingen afsluiten. Op 16 mei, acht weken na mijn eerste verzoek. 

Maar KPN heeft in die tijd niet stil gezeten. Tussen 18 maart en 8 april blijkt mijn Nederlandse telefoon 16 keer te zijn gebeld door 088-7751101, een nummer van KPN. Blijkbaar vond KPN het nodig om nog even op mij in te praten. Dat kon natuurlijk niet per e-mail. Intussen lieten ze het abonnement gewoon een maand extra doorlopen. 

Volgens de Nederlandse wet mag je een abonnement op dezelfde manier opzeggen als je het bent aangegaan. Een paar klikken had dus voldoende moeten zijn.

KPN ziet dat anders. Een abonnement nemen is makkelijk, maar bij het opzeggen word je aan het lijntje gehouden, lastig gevallen met ongewenste telefoontjes, en op extra kosten gejaagd. Is dit hoe KPN zijn klanten bindt?