Skip to main content
Beantwoord

Plotseling hoog dataverbruik

• May 5, 2026
  • 4 reacties
  • 39 keer bekeken

Heb vandaag (5 mei) ook extreem hoog en voor mij onverklaarbaar verbruik . Volgens de app heb ik vandaag 25,1 GB gebruikt via mijn Hotspot en connectie met mijn computer. Ik ben onderweg voor werk bij een klant, hotspot gebruikt vanaf 09:00 voor mijn laptop, gewoon teksverwerking, geen zware applicaties, geen familie leden in de buurt. Om 14:45 kreeg ik de melding dat ik 80% en direct daarop dat ik 100% van mijn dagbundel had gebruikt (20GB!!). Volgens mijn computer had ik op slechts moment die dag via de hotspot een voor mij wel verklaarbare 545 MB gebruikt. 

Vreemd. 

Dit is ook de tweede keer dat dit gebeurde. De vorige keer was op maandag 8 december 2025, toen was de melding dat ik 80% en 100% van mijn dagbundel gebruikt had al om 10:46. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Splendide, welkom allereerst bij onze community en fijn dat je deze vraag hier stelt. 

Hier moet een verklaring voor zijn, ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zomaar meer data wordt geregistreerd. Ergens moet er dus verbruik hebben plaatsgevonden. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er op de achtergrond toch iets actief is geweest. Bijwerken van een Clouddienst op je laptop bijvoorbeeld met uploaden van bestanden. Ook op de smartphone zelf kan er op de achtergrond een update of synchronisatie hebben plaatsgevonden. Probleem hiermee is dat ik niet mag zien waar de data aan is verbruikt, dit is wettelijk vastgesteld. Je zou dit toekomst nog zelf kunnen nakijken in je telefoon indien mogelijk. 

4 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 5, 2026

Sorry voor de kromme tekst, moet zijn:  Volgens mijn computer had ik vandaag (5 mei) via de hotspot een voor mij wel verklaarbare 545 MB gebruikt. 

• Nieuwkomer
  • May 6, 2026

Heb vandaag (5 mei) ook extreem hoog en voor mij onverklaarbaar verbruik . Volgens de app heb ik vandaag 25,1 GB gebruikt via mijn Hotspot en connectie met mijn computer. Ik ben onderweg voor werk bij een klant, hotspot gebruikt vanaf 09:00 voor mijn laptop, gewoon teksverwerking, geen zware applicaties, geen familie leden in de buurt. Om 14:45 kreeg ik de melding dat ik 80% en direct daarop dat ik 100% van mijn dagbundel had gebruikt (20GB!!). Volgens mijn computer had ik op slechts moment die dag via de hotspot een voor mij wel verklaarbare 545 MB gebruikt. 

Vreemd. 

Dit is ook de tweede keer dat dit gebeurde. De vorige keer was op maandag 8 december 2025, toen was de melding dat ik 80% en 100% van mijn dagbundel gebruikt had al om 10:46. 

Ik heb dit ook precies meegemaakt, ook op 5 mei. Ik denk dat er een fout is bij KPN, kreeg ook al facturen via de mail die niet kloppen. Hopelijk kunnen jullie dit nog rechtzetten voor deze maand, want nu heb ik 29 dagen geen data meer… 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 8, 2026

Hi ​@Splendide, welkom allereerst bij onze community en fijn dat je deze vraag hier stelt. 

Hier moet een verklaring voor zijn, ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zomaar meer data wordt geregistreerd. Ergens moet er dus verbruik hebben plaatsgevonden. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er op de achtergrond toch iets actief is geweest. Bijwerken van een Clouddienst op je laptop bijvoorbeeld met uploaden van bestanden. Ook op de smartphone zelf kan er op de achtergrond een update of synchronisatie hebben plaatsgevonden. Probleem hiermee is dat ik niet mag zien waar de data aan is verbruikt, dit is wettelijk vastgesteld. Je zou dit toekomst nog zelf kunnen nakijken in je telefoon indien mogelijk. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 12, 2026

Goedemorgen Alex,

Dank voor je reactie. Zijn inmiddels weer een paar dagen verder...:

Maand April heb ik 21.8 GB verbruikt

Die 21 GB verbruikte dag-data melding van 5 mei zie ik nu niet meer terug in het verbruik en heb ik nog mijn volledige 75 GB maandbundel beschikbaar. Voorlopig lijkt de enige beperking de afgenomen snelheid op 5 mei vanaf 14:45 uur.

Op 5 mei, na mijn bovengenoemde melding heb ik mijn telefoon data op nul gezet/gereset. Volgens de App heb ik nu in de maand Mei slechts 20MB verbruikt.   

Kan het zijn dat mijn data van de vorige maand (toevallig bijna 22 GB) door overlap gezien wordt als dag-verbruik van de nieuwe maand?   

Â