Skip to main content
Vraag

Portforwarding niet mogelijk met een 5G KPN data only zakelijk abonnement

• April 10, 2026
  • 18 reacties
  • 134 keer bekeken

Het blijkt dat portforwarding onmogelijk is met 5G data only. Dit in tegenstelling met wat de verkoopster mij vertelde. TP-link geeft aan dat het onmogelijk is zonder een publiek ip-adres en de telefoondame van KPN zakelijk verteld me na 53 minuten en allerlei collega’s te hebben geraadpleegd dat KPN geen vaste IP adressen  verstrekt aan KPN data only USIM kaart (zakelijk) houders. 

Diep teleurgesteld, dus.

18 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 10, 2026

@pa0aer 

Dit heb ik gevonden op de kpn website. 

https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/vast-ip-adres

Ik hoop dat dit je verder kan helpen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 10, 2026

Als je een zakelijke MKB-klant bent, even bellen met de zakelijke helpdesk via 0800 0403.

Succes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Een port forwarding is mogelijk, maar iedere keer dat het mobiele ip adres gaat veranderen, moet men ook van buiten dit ip adres gebruiken (of een DDNS service gebruiken). Maar bij KPN mobiel zit men of achter NAT64 of CGNAT, inkomende verbindingen worden niet zonder meer geroutet.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 10, 2026

@TDN 

Met apn internet of portalmmm.nl zit je achter een CGNAT. Met apn advancedinternet kun je volgens mij een vaste publiek IP adres krijgen als zakelijke klant. Je betaalt hiervoor wel extra, als ik mij goed herinner. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

@Neville Een vast mobiel IP adres kost bij KPN ÉÉN 5€ per maand, maar alleen voor 06-nummer (hier werkt port forwarding meteen zonder ingreep van gebruiker). Bij 097-nummer is vast ip adres niet mogelijk.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 10, 2026

@TDN 

Weet je dat zeker dat alleen 06 nummers een vast IP adres kunnen krijgen?

Als ik de website van kpn lees staat dat dit ook voor data only simkaart geldt, dus ook 097 nummers. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

@Neville Nee, een extra data simkaart bij KPN ÉÉN is voor laptop/tablet en is gekoppeld aan een bestaande 06-abo, kost 5€/maand plus 5,3€/maand voor vast ip adres en mobiele abo kosten. Een data simkaart zonder 06-abo heeft bij KPN ÉÉN de naam KPN-Q en zonder mogelijkheid van vast ip adres.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 10, 2026

@TDN 

Ik heb mijn twijfels over wat je nu geschreven hebt. 🙂 Maar zoals vaker weet jij het beter. 😉 Zelfs als het op de kpn zakelijk website staat. 

@pa0aer 

Ik hoop dat je verder komt met het advies van ​@JanD en mij. 🙂

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 10, 2026

Ook voor mij is KPN-Q geheel onbekend…

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@pa0aer, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Zakelijke diensten heb ik weinig kaas van gegeten en kan ik je inhoudelijk via de community ook niet echt mee helpen. Zoals hierboven al genoemd wordt kun je hen het beste even bellen. Laat je ons weten of je er uit komt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 13, 2026

Allemaal bedankt voor het meedenken. Mijn veronderstelling dat het niet mogelijk is met het door mij gekochte abonnement is juist. Een vast IP adres op 5G kan alleen met een 06 nummer abonnement. Dat heb ik me vanmiddag dus aangeschaft.

Nu begint voor mij het hele verhaal opnieuw, ik heb dus een TP-link AX3600 waar dan nu het nieuwe IP adres ergens in moet worden gevuld, en ook subnet nrs etc. Maar die informatie kan ik nergens vinden, bij toeval heb ik het IPnr dus wel gevonden. Ben bang dat ik de komende dagen druk ben met het verzamelen van de benmodgde informatie om het aan het werk te krijgen.

Toch vreemd eigenlijk dat een leverancier als TP-link niet een website heeft waar je deze instellingen trug zou kunnen vinden. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 13, 2026

Ik heb slecht nieuws voor je, maar een 06 nummer mag niet in een router worden gebruikt. KPN controleert en handhaaft dit actief. Dus het kan zijn dat je na enige tijd geen data meer hebt en dit komt dan door een blokkade. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2026

KPN monteur, dit is in nauw overleg aangekocht met het KPN center. Mocht je gelijk hebben dan is de communicatie binnen KPN niet best!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 14, 2026

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 14, 2026

Beste ​@Ik_Combineer , maar ​@pa0aer heeft gelijk, er wordt nog  niet goed doorgevraagd, zowel online als in de winkel waar een sim voor nodig is.

Als een klant dan aangeeft dat het voor een, voorbeeld, mobiele router is, moet KPN zeggen, sorry klant, daar mogen we alleen een datasim voor verkopen en geen 06-sim.

En KPN kan de regels van de ACM dus goed toepassen door vooraf te vragen naar het beoogde gebruik van de sim

Dan voorkom je ook een boel gezeur achteraf.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 14, 2026

Ik ben het geheel met je eens. ​@JanD

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2026

Dan ga ik weer terug, ben bang dat ze opnieuw gaan zeggen dat het niet mogelijk is om een dataonly sim te voorzien van een vast IP nummer.

Blijft natuurlijk ook de vraag waar ze een dat only sim verstrekken met een 06 nummer en een vast IPnr als daar geen data over getransporteerd mag worden, waarom zou je voor telefonie een vast IP nummer nodig hebben?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 14, 2026

Hoi ​@pa0aer, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Zakelijke diensten heb ik weinig kaas van gegeten en kan ik je inhoudelijk via de community ook niet echt mee helpen. Zoals hierboven al genoemd wordt kun je hen het beste even bellen. Laat je ons weten of je er uit komt?

Thomas, kun jij me een adres geven die me uit deze waanzin kan halen? Het lijkt er op dat het niet mogelijk is om met een 096 nummer een vast IP nummer te krijgen en met een 06 nummer kan dat wel, maar mag het niet.