Skip to main content

Ben al jarenlang klant. Ik heb een Hussel mobiel contract (ook internet thuis van KPN) met onbeperkt bellen en 5 Gb data.

Omdat ik meer data nodig heb, heb ik contact gehad met de klantenservice. Een medewerker vertelde mij dat ik mijn lopende contract kon wijzigen in onbeperkt bellen en onbeperkt data voor 27,50 euro per maand, dit gezien de kortingen die ik heb. Ik ga akkoord en wijzig mijn contract.

Vervolgens komt er, nadat ik het contract heb laten wijzigen, een bedrag van 30,78 in de “Mijn KPN” app te staan. Hierover contact gehad met de klantenservice. Daar wordt nogmaals de 27,50 bevestigd...met enige twijfel of het zelfs 25 euro kan worden gezien de laatste actie. Prima, opgelost zou je denken. 

Vervolgens komt de eerste nota. Blijkt mijn maandbedrag geen 27,50 euro, geen 30,78 euro maar 38,28 euro te zijn.

Contact gehad met de klantenservice. Daar laat men mij weten dat het bedrag echt 38,28 moet zijn. Er is helemaal geen abonnementsvorm van 27,50 met alles onbeperkt!!

Contract weer terug laten zetten naar de oorspronkelijke 5 Gb data en onbeperkt bellen. De klantenservice blijkt niet op de hoogte van de abonnementsvormen van KPN en de bijbehorende voorwaarden, je kunt er dus niet op vertrouwen….een kwalijke zaak. 

Carel

*admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid

 

 

 

Volgens mij is er wel een abonnement onbeperkt voor €27,50 want ik heb em ook. Let wel op de eerste faktuur staat altijd een ander bedrag omdat er dan een verrekening plaatst vindt met oude abonnement en nieuwe abonnement.


Net contact gehad met een andere medewerkers van de helpdesk. Mijn nieuwe abonnement blijkt toch 30,78 te gaan kosten. 

Waarom geen 25 of 27,50? Bij het opwaarderen van een lopend Hussel abonnement, in dit geval het ophogen van de databundel, betaal je de prijs zoals die gold toen je het contract afsloot. Onbeperkte data was bijna een jaar geleden een stuk duurder. Deze regel zou in de algemene voorwaarden staan (?).

Ik heb geprobeerd om deze voorwaarde in de algemene Hussel voorwaarden terug te vinden. Ben een avondje aan het zoeken geweest, maar klaarblijkelijk kijk ik op de verkeerde plekken. Iemand een suggestie?


En de inflatiecorrectie die inmiddels voorbij gekomen is betaal je ook uiteraard natuurlijk. Vandaar dat je op die 78 cent uit komt. Allemaal niet zo moeilijk hoor. En ook volkomen logisch. Als je zomaar je lopende contract zou kunnen wijzigen naar iets met de huidige prijs, wat is dan een contract nog waard? Niets toch?


En de inflatiecorrectie die inmiddels voorbij gekomen is betaal je ook uiteraard natuurlijk. Vandaar dat je op die 78 cent uit komt. Allemaal niet zo moeilijk hoor. En ook volkomen logisch. Als je zomaar je lopende contract zou kunnen wijzigen naar iets met de huidige prijs, wat is dan een contract nog waard? Niets toch?

Dat van die inflatie snap ik, geen probleem. Daar gaat mijn vraag ook helemaal niet over. Waar het mij om gaat is dat 3 medewerkers van de helpdesk mij verschillende antwoorden (tarieven) geven waarbij ik er van uit ga dat deze antwoorden gebaseerd zijn op de voorwaarden. Wanneer daar in het laatste gesprek expliciet naar verwezen wordt wil ik dat op z’n minst ergens terug kunnen lezen….meer niet. 

Als het daar staat hoor je mij niet klagen over die 30,78, punt is, ik kan het alleen nergens terugvinden. 


Welkom hier @Celf! Wat stom dat mijn collega's niet op de hoogte zijn van onze actuele prijzen, inflatiecorrectie of het eerste (verwarrende) factuur. Als je het goed vindt, kijk ik even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? 


Welkom hier @Celf! Wat stom dat mijn collega's niet op de hoogte zijn van onze actuele prijzen, inflatiecorrectie of het eerste (verwarrende) factuur. Als je het goed vindt, kijk ik even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? 

 

Profiel ingevuld.


Bedankt, @Celf! Ik heb meegekeken. De huidige prijzen zijn inderdaad anders dan toen jij het abonnement afsloot. Als je hetzelfde abonnement op dit moment zou afsluiten, dus een nieuw contract, dan betaal je €25,00 p/m:astonished:. Let op! Dit is een tijdelijke actie (extra €2,50 korting). Het abonnement kost tegenwoordig nog maar €27,50. Mijn collega's zijn overduidelijk uitgegaan van de actuele prijs op de website en hebben niet in acht genomen dat jouw abonnement (helaas) alvorens de prijsverlaging is afgesloten.  
Ik kan natuurlijk enig begrip opbrengen als een collega een keer een foutje maakt, maar dat de fout keer op keer gemaakt wordt, is natuurlijk enorm verwarrend voor jou als klant.  Om jouw factuur op te helderen heb ik hieronder even de correcte berekening gemaakt. Zoals je ziet in de tabel hieronder hoor je €30,78 te betalen voor het abonnement. Als je kijkt op jouw factuur, zie je dat de Husselkorting t.w.v. €7,50 mist. Hier heb je gewoon recht op en is een fout van ons! 

Ik zie dat mijn collega van de klachtenafhandling contact met je heeft gehad. Zijn jullie er onderling uitgekomen en is de €7,50 vergoed? Of kan ik in deze nog iets voor je betekenen? 
 

  Géén inflatie Wél inflatie 2,1% Jouw factuur!
Het abonnement kost €53,50 €54,62 €54,62
Korting 2jr. abonnement -€16,00 -€16,34 -€16,34
Husselkorting -ja] -€7,50 -€7,50 :thinking:
Totaal €30,00 €30,78 €38,28

 

Ohja, ik zal de collega's die je gesproken hebt op de hoogte stellen van de fout die zij gemaakt hebben.:wink:


@Lisa, dank voor jouw uitleg!

Ik heb het met jouw collega niet meer gehad over die 7,50 euro. 

Ik kon me wel vinden in de uitleg tijdens mijn laatste telefoongesprek. Ik was/ben in mijn laatste post eigenlijk alleen nog maar op zoek naar het betreffende artikel in de voorwaarden...omdat daar specifiek naar verwezen werd. 

Mijn abonnement is inmiddels weer terug naar het oorspronkelijke abonnement omdat ik het prijsverschil van ruim 13 euro (toen nog in vergelijking met die 38 euro) gewoon te groot vond. 


@Celf Whoops, Wel aan gedacht, vergeten uit te leggen:sweat_smile: . De voorwaarden m.b.t. ons abonnementsprijzen vind je hier: kpn.com/tarieven.htm

Ga naar: Mobiele tarieven > Tarieven oude abonnementen  > KPN Mobiel vanaf 1 januari 2015 >Download: KPN Hussel 2019 vanaf 8 oktober 2019 tot en met 30 juni 2020.

Je hebt je abonnement verlengd op 29-12-2020, dus die tarieven zijn voor jou van toepassing. Voor het gemak heb ik het document alvast bijgevoegd.  :wink:  TIP: pak de leesbril er maar alvast bij. We hebben volgens mij lettergrootte 1 gebruikt. 

 


Mijn abonnement is inmiddels weer terug naar het oorspronkelijke abonnement omdat ik het prijsverschil van ruim 13 euro (toen nog in vergelijking met die 38 euro) gewoon te groot vond. 

Dat begrijp ik heel goed! €13,00 meer per maand is flink! Ik vergoed de €7,50 voor je. Dit wordt in mindering gebracht op het factuur van januari:blush:

 


Ik heb inmiddels de nodige KPN documenten doorgelezen zoals tarievensheets, algemene voorwaarden Mobiel, algemene voorwaarden Hussel, algemene leveringsvoorwaarden 2018 en algemene leveringsvoorwaarden 2020 en natuurlijk mijn contract. 

Nergens kom ik een passage tegen waarin duidelijk staat dat bij een tussentijdse ophoging van, in mijn geval, een databundel het tarief van het moment van afsluiten van het contract van toepassing is. 

Dit kan twee dingen betekenen:

  1. ik heb er finaal overheen gelezen, in dat geval excuus en meteen een slotje op dit draadje :wink:
  2. Het staat gewoon niet op een voor een  gewone consument toegankelijke plek. 

Vooralsnog ga ik uit van punt twee, het staat gewoon nergens. Kreeg ik daarom misschien een “verkeerd” advies van de helpdesk? In dat geval wordt het voor mij een beetje een principe kwestie en gaat het mij niet eens meer over die paar euro extra. 

Wanneer je als KPN reclame maakt voor het tussentijds ‘husselen’ van het abonnement moet je ook volstrekt helder zijn in de voorwaarden. 


Na een paar dagen geen aanvullend antwoord op mijn vraag naar welke Hussel voorwaarden verwezen wordt begin ik echt nieuwsgierig te worden. Ik kan het hebben om op mijn fouten gewezen te worden dus als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik dat graag. Nu begint het een beetje te kriebelen en moet ik misschien toch maar ‘ns een deurtje verder kijken. 


Begint toch wel vreemd te worden, geen enkele reactie op een gewone, netjes gestelde, vraag. 
Nogmaals, ik verruil mijn mening graag voor een andere maar tot op heden heeft KPN niet eens de moeite genomen om mijn ongelijk aan te tonen. 
Mag ik er van uit gaan dat de betreffende voorwaarde er gewoon niet is?
 


Hi @Celf Ik zie het inderdaad:see_no_evil:. Niemand heeft hier nog gereageerd. Zelf werk ik niet alle dagen. Vandaar dat een reactie soms even kan duren. Afijn, Het zit zo: Je verhoogd/verlaagd je abonnement binnen de voorwaarden/prijzen die golden ten tijde van afsluiten. De voorwaarden die ik bij mijn vorige reactie heb gevoegd zijn van toepassing op jouw contract! 


@Lisa, bij de oude KPN abonnementen kon je pas iets wijzigen bij het verlengen van het contract. Je zat 1 of 2 jaar vast aan een bepaalde prijs, geen discussie. 
Met de komst van de Hussel abonnementen kun je een wijziging in een lopend abonnement aanbrengen. Dit wordt specifiek als “feature” van Hussel gezien. 
Je hebt me een tarievensheet toegestuurd wat van toepassing was toen ik mijn contract afsloot. 
Waar in de Hussel voorwaarden staat iets als “bij het ophogen van de bel- of databundel gelden de tarieven die golden toen u het contract afsloot”? Of iets van die strekking. 
(In de tijd vóór Hussel was deze vraag nooit relevant omdat tussentijds wijzigen toch niet kon)
 

Dit kan ik nergens terugvinden….wel de zin onderaan het laatste tarievenblad “deze tarieven zijn vanaf 1 oktober 2020 geldig”


@Lisa, bij de oude KPN abonnementen kon je pas iets wijzigen bij het verlengen van het contract. Je zat 1 of 2 jaar vast aan een bepaalde prijs, geen discussie.

Dat is niet waar. Ook een abonnement uit 2017 kon je al aanpassen binnen de abonnementsperiode. Er is wat dat betreft helemaal niets veranderd of nieuw aan Hussel. Kijk maar:

Met de komst van de Hussel abonnementen kun je een wijziging in een lopend abonnement aanbrengen. Dit wordt specifiek als “feature” van Hussel gezien. 
Je hebt me een tarievensheet toegestuurd wat van toepassing was toen ik mijn contract afsloot. 
Waar in de Hussel voorwaarden staat iets als “bij het ophogen van de bel- of databundel gelden de tarieven die golden toen u het contract afsloot”? Of iets van die strekking. 

Dat hoeft er niet in te staan, want dat is volkomen logisch. Als je je abonnement zomaar aan zou kunnen passen naar een nieuw abonnement met het prijsniveau van nu, wat is dan een abonnement nog waard? Wat is dan het nut nog van een abonnement? Dan kan KPN de hele constructie van abonnementen net zo goed meteen in de vuilnisbak gooien.


@Nick83, dit heeft niets met “logisch” te maken. “Logisch” is in dit kader een begrip wat voor meerdere uitleg vatbaar is. IK vind het logisch dat een klant met zowel prijsverhogingen als met prijsverlagingen te maken kan krijgen. Wat een abonnement dan nog waard is?....Door een abonnement weet een provider dat ik een bepaalde periode klant blijf en mijn abonnement betaal omdat hierover spelregels zijn opgenomen in de voorwaarden. 
Elke provider werkt met “voorwaarden”, de spelregels van het spel. Hussel is een nieuw product met nieuwe spelregels. Door akkoord te gaan met de spelregels start je een abonnement. Ik vraag alleen naar de passage met het antwoord op bovenstaande vraag. Niets meer, niets minder. 
 

Tot nu toe krijg ik alleen maar een verwijzing naar voorwaarden waar het niet in staat of dat het “logisch” is.  


@Celf Op de tweede pagina, onder 'Akkoordverklaring’ van jouw contract staat dit: 

  • “Op deze aanvraag en de met KPN B.V. tot stand te brengen overeenkomst(en) zijn de Algemene Voorwaarden voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten versie 2017 (hierna te noemen 'Voorwaarden') en de op het moment van deze aanvraag actuele tarieven en tariefsvoorwaarden van toepassing (zie kpn.com). Door
    ondertekening van dit formulier verklaart u kennis te hebben genomen van de inhoud van de genoemde Voorwaarden en tarieven en hiermee in te stemmen.”

Ingedekt zou je denken! Maar nee, ik ben zelf nog niet overtuigd. Ik kan voorwaarden versie 2017 niet vinden. Iemand anders wel? Ik ga dit toch even voor je navragen bij collega's die er dagelijks mee bezig zijn. Je hoort nog van me! 


@Celf Op de tweede pagina, onder 'Akkoordverklaring’ van jouw contract staat dit: 

​​​​​​Ingedekt zou je denken! Maar nee, ik ben zelf nog niet overtuigd. Ik kan voorwaarden versie 2017 niet vinden. Iemand anders wel? Ik ga dit toch even voor je navragen bij collega's die er dagelijks mee bezig zijn. Je hoort nog van me! 

 

Mee eens, dit voelt meer als akkoord gaan met de tarieven op het moment dat je start. Alvast dankjewel voor het uitzoeken!!


Hoi @Celf! Het is weer enige tijd geleden. Ik hoop dat je een fijne kerst hebt gehad. Wat betreft de voorwaarden. Dat er verwezen wordt naar de voorwaarden van 2017 is verwarrend, want die zijn te oud. Dit passen we aan. Het gaat om de voorwaarden die meegestuurd zijn bij het afsluiten van het abonnement. De tarieven daarop zijn van toepassing zolang het abonnement loopt. 

Eigenlijk ook zoals het contract al aangeeft!  “en de op het moment van deze aanvraag actuele tarieven en tariefsvoorwaarden van toepassing”. Het woord ‘actueel’ heeft mij doen twijfelen, want actueel buiten de context van de zin gaat om de prijzen nu. In de context van de zin slaat het op de ‘(actuele) prijzen’ op het moment van afsluiten. 

Goed, het heeft mij even goed wakker geschud in ieder geval! Meer dan dit kan ik er niet van maken.


Hallo Lisa,

Hoewel ik met KPN van mening blijf verschillen over de uitleg van de voorwaarden wil ik het hier bij laten.

Uit de reacties die ik privé op mijn posts heb gehad kan ik wel opmaken dat ik niet de enige ben die moeite heeft met de spelregels van KPN. Wellicht iets om aandacht aan te besteden bij het opstellen van nieuwe voorwaarden. 

Ik wil je in ieder geval danken voor het uitzoeken en je langs deze weg ook een goed 2021 toewensen!


Hallo @Celf, Echt zo? Jammer om te horen, maar ik kan er uiteraard begrip voor opbrengen. Ook ik moest even rondneuzen voordat ik je vraag kon beantwoorden. Is goed, laat het maar weten als je nog vragen hebt (nu of in de toekomst).
Jij ook een goed 2021 gewenst! :champagne_glass::sun_with_face: