Skip to main content
Vraag

Problemen met bellen: slechte dekking en meldingen over gemiste oproepen

• April 6, 2026
  • 10 reacties
  • 72 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Dag KPN, 

Sinds een aantal weken ervaar ik dat ik in ieder geval thuis (belangrijke) inkomende gesprekken mis. Heel vervelend.De telefoon gaat niet over en na paar uur krijg ik (soms) een sms met “gemiste oproep”. Ook als ik iemand bel geeft dat problemen. De telefoon kan ik wel 20 keer laten overgaan, terwijl hij dan bij de ontvanger nog maar een keer of drie is overgaan. Als ik ergens anders ben ervaar ik minder problemen, dus ik heb het gevoel dat het niet aan de sim kaart ligt.De diverse instellingen heb ik al gecheckt en paar keer hersteld (netwerkinstellingen). Nu heb ik ik n.a.v. een artikel/tip ook eens naar de streepjes/dekking op mijn mobiel gekeken en dat zijn er heel soms drie, heel vaak twee en soms zelfs één (laatste half uur in de gaten gehouden). Kan het daar aan liggen? Zo ja, hoe krijg ik dat weer beter?  In het verleden eigenlijk nooit last van gehad. Graag advies (ik heb een iPhone SE 2022).

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Hallo ​@Forumgebruiker62 ,

Je kunt proberen om jouw telefoon op 4G te zetten (of juist op 5G). Dat kan in het menu van jouw telefoon via Mobiel netwerk en dan Opties mobiele data.

Want mogelijk is er niet voldoende dekking bij jou in de buurt:

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart

Je kunt daarnaast ook de storingspagina raadplegen: 

https://www.kpn.com/service/storingen?page=1

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee,

dank je voor je bericht en het meedenken. Ik kan kiezen tussen 3G en 4G. Bij 3G helemaal geen dekking en bij 4G heel vaak minimale dekking. De kaart laat in mijn woonplaats zoals ik het kan beoordelen niets vreemds zien. Het blijft voor mij een raadsel. Ik heb de probleemoplosser ook geprobeerd, maar krijg op dit moment ook geen verificatiecode binnen via sms.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

OK ​@Forumgebruiker62 ,

Jammer dat je geen 2G hebt. Dat werkt vaak (nu nog even) beter. 

Ook niet te zien op de storingspagina? 

Je kunt daarnaast ook de storingspagina raadplegen: 

https://www.kpn.com/service/storingen?page=1

Heb je al bij buren geïnformeerd hoe de ontvangst bij hun is? 

Of heb je al en ander toestel geprobeerd?  

Het kan in theorie ook aan jouw toestel liggen……

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee, ik zie nu wel dat de gemiddelde snelheid veel lager is dan de maximale snelheid. 177 tegen 1000.

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee, ander toestel (Android) heeft ook een zeer wisselend aantal streepjes, ook geregeld 1. Het lijkt gewoon niet stabiel te zijn. Het is ook niet zo dat ik nooit kan bellen of gebeld kan worden, maar het komt nu wel bijna dagelijks een of meerdere keren voor als ik thuis ben. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 7, 2026

Hallo ​@Forumgebruiker62 

Heb je de problemen alleen binnenshuis of speelt dit ook als je thuis naar buiten gaat? Dan wil ik adviseren om "Bellen via WiFi" aan te zetten in jouw telefoon. Daarmee heb je ook goede ontvangst in een goed geïsoleerd huis.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 8, 2026

Dag ​@Noordzee, ander toestel (Android) heeft ook een zeer wisselend aantal streepjes, ook geregeld 1. Het lijkt gewoon niet stabiel te zijn. Het is ook niet zo dat ik nooit kan bellen of gebeld kan worden, maar het komt nu wel bijna dagelijks een of meerdere keren voor als ik thuis ben. 

Ok ​@Forumgebruiker62 ,

Dan is jouw huis dusdanig goed geïsoleerd dat je in huis beter kunt bellen via WiFi. Dat kun je instellen in jouw iPhone.

Zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

En dan kom je uiteindelijk hier uit voor het instellen:
https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen?page=apple-iphone-se-(3e-generatie)-5g-(2022)/p3_d24497

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Forumgebruiker62, een goede vraag en goed dat je deze hier stelt. 

Ik vermoed dat dit thuis binnen gebeurt, of is dit ook buiten. Dan sluit ik mij ook aan bij het goede antwoord van Noordzee met de tip om bellen via WiFi aan te zetten, dan loopt het bellen via het internetsignaal van je vaste verbinding. 

Dankjewel Noordzee voor deze mooie toevoeging. 

Lukt het nu wel? 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, ​@Noordzee, ​@RBxx,

Ik heb inmiddels Wifi bellen ingeschakeld. Even afwachten hoe dat gaat. Wel twee vragen nog voor de zekerheid:

1. Helpt dat ook als ik word gebeld (ik leid uit de info die ik daarover heb kunnen vinden af van wel), want daar ervaar ik de meeste problemen?
  2. Het betekent toch niet dat extra kosten in rekening worden gebracht? Ik heb onbeperkt bellen.

Ik blijf het overigens wel vreemd vinden dat ik daar nu ineens last van heb, en de afgelopen jaren niet (niet verhuisd of isolatie-maatregelen ondernomen).

Dank voor de hulp in ieder geval, erg fijn!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ja, dit is zowel voor bellen als gebeld worden en er zijn geen extra kosten aan verbonden. Je maakt simpelweg verbinding met je wifi thuis en het signaal gaat over die verbinding. 
Het kan door onderhoud komen of een andere afstelling van de mast om zo meer gebied te kunnen pakken. Met zekerheid durf ik dit niet te zeggen. Maar fijn om te zien dat het tot nu toe goed werkt.