Skip to main content
Beantwoord

Problemen met bellen: slechte dekking en meldingen over gemiste oproepen

• April 6, 2026
  • 22 reacties
  • 166 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Dag KPN, 

Sinds een aantal weken ervaar ik dat ik in ieder geval thuis (belangrijke) inkomende gesprekken mis. Heel vervelend.De telefoon gaat niet over en na paar uur krijg ik (soms) een sms met “gemiste oproep”. Ook als ik iemand bel geeft dat problemen. De telefoon kan ik wel 20 keer laten overgaan, terwijl hij dan bij de ontvanger nog maar een keer of drie is overgaan. Als ik ergens anders ben ervaar ik minder problemen, dus ik heb het gevoel dat het niet aan de sim kaart ligt.De diverse instellingen heb ik al gecheckt en paar keer hersteld (netwerkinstellingen). Nu heb ik ik n.a.v. een artikel/tip ook eens naar de streepjes/dekking op mijn mobiel gekeken en dat zijn er heel soms drie, heel vaak twee en soms zelfs één (laatste half uur in de gaten gehouden). Kan het daar aan liggen? Zo ja, hoe krijg ik dat weer beter?  In het verleden eigenlijk nooit last van gehad. Graag advies (ik heb een iPhone SE 2022).

Beste antwoord door Noordzee

Dag ​@Noordzee, ander toestel (Android) heeft ook een zeer wisselend aantal streepjes, ook geregeld 1. Het lijkt gewoon niet stabiel te zijn. Het is ook niet zo dat ik nooit kan bellen of gebeld kan worden, maar het komt nu wel bijna dagelijks een of meerdere keren voor als ik thuis ben. 

Ok ​@Forumgebruiker62 ,

Dan is jouw huis dusdanig goed geïsoleerd dat je in huis beter kunt bellen via WiFi. Dat kun je instellen in jouw iPhone.

Zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

En dan kom je uiteindelijk hier uit voor het instellen:
https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen?page=apple-iphone-se-(3e-generatie)-5g-(2022)/p3_d24497

22 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Hallo ​@Forumgebruiker62 ,

Je kunt proberen om jouw telefoon op 4G te zetten (of juist op 5G). Dat kan in het menu van jouw telefoon via Mobiel netwerk en dan Opties mobiele data.

Want mogelijk is er niet voldoende dekking bij jou in de buurt:

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart

Je kunt daarnaast ook de storingspagina raadplegen: 

https://www.kpn.com/service/storingen?page=1

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee,

dank je voor je bericht en het meedenken. Ik kan kiezen tussen 3G en 4G. Bij 3G helemaal geen dekking en bij 4G heel vaak minimale dekking. De kaart laat in mijn woonplaats zoals ik het kan beoordelen niets vreemds zien. Het blijft voor mij een raadsel. Ik heb de probleemoplosser ook geprobeerd, maar krijg op dit moment ook geen verificatiecode binnen via sms.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

OK ​@Forumgebruiker62 ,

Jammer dat je geen 2G hebt. Dat werkt vaak (nu nog even) beter. 

Ook niet te zien op de storingspagina? 

Je kunt daarnaast ook de storingspagina raadplegen: 

https://www.kpn.com/service/storingen?page=1

Heb je al bij buren geïnformeerd hoe de ontvangst bij hun is? 

Of heb je al en ander toestel geprobeerd?  

Het kan in theorie ook aan jouw toestel liggen……

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee, ik zie nu wel dat de gemiddelde snelheid veel lager is dan de maximale snelheid. 177 tegen 1000.

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Noordzee, ander toestel (Android) heeft ook een zeer wisselend aantal streepjes, ook geregeld 1. Het lijkt gewoon niet stabiel te zijn. Het is ook niet zo dat ik nooit kan bellen of gebeld kan worden, maar het komt nu wel bijna dagelijks een of meerdere keren voor als ik thuis ben. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 7, 2026

Hallo ​@Forumgebruiker62 

Heb je de problemen alleen binnenshuis of speelt dit ook als je thuis naar buiten gaat? Dan wil ik adviseren om "Bellen via WiFi" aan te zetten in jouw telefoon. Daarmee heb je ook goede ontvangst in een goed geïsoleerd huis.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 8, 2026

Ok ​@Forumgebruiker62 ,

Dan is jouw huis dusdanig goed geïsoleerd dat je in huis beter kunt bellen via WiFi. Dat kun je instellen in jouw iPhone.

Zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

En dan kom je uiteindelijk hier uit voor het instellen:
https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen?page=apple-iphone-se-(3e-generatie)-5g-(2022)/p3_d24497

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Forumgebruiker62, een goede vraag en goed dat je deze hier stelt. 

Ik vermoed dat dit thuis binnen gebeurt, of is dit ook buiten. Dan sluit ik mij ook aan bij het goede antwoord van Noordzee met de tip om bellen via WiFi aan te zetten, dan loopt het bellen via het internetsignaal van je vaste verbinding. 

Dankjewel Noordzee voor deze mooie toevoeging. 

Lukt het nu wel? 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, ​@Noordzee, ​@RBxx,

Ik heb inmiddels Wifi bellen ingeschakeld. Even afwachten hoe dat gaat. Wel twee vragen nog voor de zekerheid:

1. Helpt dat ook als ik word gebeld (ik leid uit de info die ik daarover heb kunnen vinden af van wel), want daar ervaar ik de meeste problemen?
  2. Het betekent toch niet dat extra kosten in rekening worden gebracht? Ik heb onbeperkt bellen.

Ik blijf het overigens wel vreemd vinden dat ik daar nu ineens last van heb, en de afgelopen jaren niet (niet verhuisd of isolatie-maatregelen ondernomen).

Dank voor de hulp in ieder geval, erg fijn!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ja, dit is zowel voor bellen als gebeld worden en er zijn geen extra kosten aan verbonden. Je maakt simpelweg verbinding met je wifi thuis en het signaal gaat over die verbinding. 
Het kan door onderhoud komen of een andere afstelling van de mast om zo meer gebied te kunnen pakken. Met zekerheid durf ik dit niet te zeggen. Maar fijn om te zien dat het tot nu toe goed werkt. 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, KPN, 

ik blijf toch grote problemen houden met bellen via mobiel, ondanks dat ik bellen via wifi heb ingesteld. Geregeld gaat de telefoon niet over als ik word gebeld. Bij bellen naar iemand anders ook vaak geen beltoon of hij gaat wel over maar als de ander dan oppakt wordt de verbinding direct verbroken. Wifi werkt verder goed, kan bv gewoon internetten. Ik heb (als leek) toch echt de indruk dat er wat met de dekking aan de hand is. Nu bv geen enkel streepje. Zie afbeelding. Probleemoplosser al vaak geprobeerd, maar lost het probleem niet definitief op. Nog tips?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Dat is gek, want ook al zou je minder bereik hebben zou dit met bellen via wifi wel goed moeten gaan wanneer je verbinding hebt met wifi. Ik lees dat je een iPhone hebt. 

Heb je dit als volgt gedaan? Ga naar Instellingen > Apps > Telefoon > Bellen via wifi > Bel via wifi op deze iPhone . Staat het schuifje daar op groen? 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, ja het groene schuifje staat aan. Het vervelende is dat het niet bij elk telefoontje gebeurt. Soms gaat het ook wel goed, maar geregeld niet. Misschien ligt het ook wel aan de telefoon (iPhone se 2022), maar dan zou het toch eigenlijk altijd aan de orde moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

ik heb zelf ook al getest door mijzelf met het vaste toestel te bellen (en omgekeerd). Dat gaat soms goed, maar lang niet altijd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Toch nog even voor de duidelijkheid, ik nam misschien verkeerd aan dat je dit alleen thuis had. Maar ik lees ook dat er op andere locaties ook voorkomt? Dan verwachting dat het niet aan het bereik ligt, dan ben je ook met een andere mast verbonden namelijk. Zou je dit kunnen verduidelijken? 

Heb jij eventueel de mogelijkheid om met een ander toestel te testen? Dan kunnen we dat ook uitsluiten. 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, ik heb het voornamelijk thuis, maar ook soms buitenshuis. Kan het ook aan de simkaart liggen? Dan zou ik echter verwachten dat je gemaal niet meer kan bellen en gebeld worden. Ik kan niet met een ander toestel testen nu.

Dank voor de hulp!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Duidelijk, heb je op dit moment een fysieke simkaart? Ik lees dat jij een iPhone SE 2022 hebt, dan zouden we kunnen proberen om e-sim erop te installeren. Als ik het goed heb ondersteunt de laatste generatie ook e-sim namelijk. 

Zou je dit willen proberen? Lees hier hoe je dit doet: E-sim aanvragen, activeren en installeren.

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, ik had er nog niet van gehoord, maar dat wil ik eventueel wel proberen. Ik heb onder instellingen gekeken en mijn toestel biedt zoals ik het kan zien de mogelijkheid. Toch nog een paar vragen (voor de zekerheid):

1. Ik zie dat e-sim wel veilig is, maar makkelijker te hacken is en daarom tweestapsverificatie wordt aangeraden. Hoe schakel ik dat in? Misschien via kpn veilig (geen idee hoor!) Ik zie dat niet terugkomen in jullie informatie, maar wel bij info die ik via internet heb opgezocht. Met de recente hacks bij diverse bedrijven, wil ik een hack minimaliseren.
  2. ik hoef daar geen nieuw abonnement voor af te sluiten (ik heb sim only, in februari verlengd)?
  3. Moet ik de fysieke simkaart verwijderen? Zo ja hoe doe ik dat en moet dat voor of na installatie e-sim?
  4. Geen extra kosten begrijp ik uit de info.

Graag nog even een reactie, bedankt!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Goede vragen, ik snap heel goed dat je ze stelt. Ik ontzorg graag en beantwoord je vragen hieronder 1 voor 1. 😊

1. Dat e-sim makkelijk te hacken is heb ik niet eerder gehoord. Sterker nog, als jij je toestel kwijtraakt is het makkelijker om met een fysieke simkaart schade aan te richten.

2. Je hoeft geen nieuw abonnement af te sluiten, dit is simpelweg een andere manier om gebruik te maken van je huidige. Ook hier geen zorgen, er verandert niets. 

3. De simkaart verwijderen mag, maar is niet nodig. 

4. Zeker geen extra kosten, wederom geen zorgen. 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN / andere moderator of forumleden,

Inmiddels e-sim aangevraagd eb geïnstalleerd. Maar het is me toch nog niet duidelijk, ik vraag me nl. af of mijn telefoon nu de fysieke simkaart of de e-sim automatisch gebruikt. Onder “mobiel netwerk” staat onder simkaarten: 

gebruikt als zakelijk uit ( geen nummer)

primair 06- mijn nr. Aan

en dan (volgende regel)

“Voeg e-sim toe”

Moet ik daar op klikken of vraag ik het dan opnieuw aan? 

ik wil eigenlijk dat ik standaard via e-sim bel en dat ik de fysieke sim inactiveer (zonder hem te verwijderen) Ik dacht dat ik de e-sim dan als primair moet instellen, maar nu twijfel ik of en zo ja hoe ik dat moet doen. Graag even hulp. Dank!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Als je dit via Mijn KPN gedaan hebt verwacht ik dat je nu klaar bent. Je kunt dit testen door de simkaart zelf te verwijderen uit je toestel. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ik heb dit overigens ook gecontroleerd en ik zie dat je nu gebruikt maakt van de e-sim. Laten we dus even kijken of het nu goed werkt, dan weten of het aan de simkaart ligt. 

Forum|alt.badge.img+3

Dag ​@Alex van KPN, dank voor de hulp. Ik ga het proberen. Mocht het toch nog niet goed werken dan hoort u van mij.