Skip to main content

Als ik in t buitenland kom verschijnt er wel een automatisch gekozen provider en zelfs het 4G icoontje maar ik krijg geen internet. Het lijkt erop dat wanneer ik eerst een keer bel met een willekeurig nummer (verbinding maak wat ook best lang duurt) dat daarna mijn internet is “aangemeld”

heeft iemand een oplossing voor dit probleem ?

Van harte welkom op ons forum @Vanea!

Het is inderdaad wel gek dat je in het buitenland past kunt internetten nadat je gebeld hebt. Dat gebeurt alleen in het buitenland, dus niet in Nederland toch? Maakt het verschil als je je toestel even volledig uitschakelt, opnieuw laat opstarten en het daarna probeert? Het kan ook helpen om handmatig een ander netwerk te kiezen, in de instellingen van je toestel. Als het allemaal geen verschil maakt, raad ik je aan om jouw simkaart even te testen in een ander toestel. Dat noemen we een kruistest en vertelt veel over waar we de oplossing moeten zoeken. Ik ben benieuwd of je dan hetzelfde ervaart, of dat het dan niet gebeurt. 


hallo Alexandra,

dank voor de reactie

Ik heb sinds ca 3 maanden een nieuw toestel waarin ik de zelfde SIM kaart heb als in mijn vorige.
Met mijn vorige toestel (en zelfde kaart dus) had ik die klacht ook soms maar vooral dan dat t erg lang duurde voordat ik roaming had. Ik was onlangs in Spanje en daar kon ik toen ook pas internetten toen ik eerst een keer gebeld had (maakt niet uit welk nummer) en handmatig een provider had gekozen. Ik heb nu afgelopen week in Belgie weer hetzelfde moeten doen en ook mijn toestel een keer opnieuw opgestart. Daarna geen enkel probleem meer met internet.

In Nederland kiest hij uiteraard weer zelf KPN en dan werkt t weer goed. Kan er ook een instelling niet goed staan in mijn toestel? Roaming en data buitenland (ook automatisch provider kiezen) staan gewoon aan. Hij neemt alleen niet automatisch over.

 

Greetz Vanea


@Vanea Goed om te weten dat 't in je vorige toestel ook speelde. Het kan verschillende oorzaken hebben. Het is sowieso goed om de instellingen van je toestel even te controleren - onze toestelhulp helpt je daarbij. Als de instellingen goed staan, of als het aanpassen van instellingen niet helpt, dan is het een goed idee om het eens te proberen met een nieuwe simkaart. Deze kan je online aanvragen of ophalen in een KPN winkel in jouw buurt. Laat maar weten of je er op een van deze manieren uit komt!


Hallo Alexandra,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. IK had al die stappen in het buitenland al gedaan en moest dus handmatig een ander netwerk proberen want bij het automatisch gekozen netwerk kreeg ik geen verbinding. Het allervreemdste is wel dat ik alles zie in mijn scherm. Hij geeft dus balkjes genoeg voor mijn ontvangst en geeft ook aan dat hij een 4G netwerk ontvangt, er is dus gewoon roaming maar het internet doet het gewoon niet. Als ik dan een nummer bel dan duurt het ook erg lang voordat hij over gaat. Daarna kan ik gewoon internet gebruiken.

Ik heb me vergist met het oude toestel, ik had de vorige keer in Spanje gewoon mijn nieuwe toestel bij me en ik heb het idee dat sinds die tijd mijn problemen zijn begonnen. Wellicht kan mijn kaart niet helemaal met de nieuwe IOS mee. De kaart is al wel een jaar of 8/9 oud dus zou het kunnen dat die dan aan vervanging toe is? Ik had met mijn nieuwe toestel wel opeens IOS 14 terwijl ik met mijn vorige toestel nog wat achterliep met de updates.

Groetjes Vanea


Hallo Alexandra,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. IK had al die stappen in het buitenland al gedaan en moest dus handmatig een ander netwerk proberen want bij het automatisch gekozen netwerk kreeg ik geen verbinding. Het allervreemdste is wel dat ik alles zie in mijn scherm. Hij geeft dus balkjes genoeg voor mijn ontvangst en geeft ook aan dat hij een 4G netwerk ontvangt, er is dus gewoon roaming maar het internet doet het gewoon niet. Als ik dan een nummer bel dan duurt het ook erg lang voordat hij over gaat. Daarna kan ik gewoon internet gebruiken.

Ik heb me vergist met het oude toestel, ik had de vorige keer in Spanje gewoon mijn nieuwe toestel bij me en ik heb het idee dat sinds die tijd mijn problemen zijn begonnen. Wellicht kan mijn kaart niet helemaal met de nieuwe IOS mee. De kaart is al wel een jaar of 8/9 oud dus zou het kunnen dat die dan aan vervanging toe is? Ik had met mijn nieuwe toestel wel opeens IOS 14 terwijl ik met mijn vorige toestel nog wat achterliep met de updates.

Groetjes Vanea

@Vanea Dan lijkt het me inderdaad een heel goed idee om jouw simkaart eens te vervangen. Ik verwacht voorzichtig dat 't daarna goed werkt 🙂 Je kunt via een van onderstaande manieren een nieuwe simkaart aanvragen, laat maar weten of het is gelukt.

…. dan is het een goed idee om het eens te proberen met een nieuwe simkaart. Deze kan je online aanvragen of ophalen in een KPN winkel in jouw buurt