Skip to main content

Beste

Deze week al ben ik twee kort gebeld door een andere beller met nummerherkenning. De telefoon gaat dan één keer over en er wordt dan direkt opgehangen

De eerste had telefoonnummer 06-30340411, die had ik terug gebeld en dat was iemand die ik helemaal niet ken en die bevestigde dat hij mij niet gebeld had, toch stond deze in de miste gesprekken

Vandaag weer zo iets met telefoonnummer 06-53313460 meegemaakt. Ik heb deze terug gebeld en ook deze mijnheer heeft mij niet gebeld. Hij vertelde overigens wel dat hij ook zo veel telefoontjes kreeg en dat er dan werd opgehangem. De laatste had een abonnement bij Vodafoon

Dan is er ook nog naar mijn vaste nummer gebeld door “iemand van de bank” natuurlijk direct opgehangen, maar toch.

Hoe kan dit allemaal

Hallo @Hans2904 

Dat komt omdat criminelen telefoonnummers kunnen vervalsen, ook wel spoofing genoemd, ze gebruiken meestal een vervalst nummer maar vrij kort en dan gebruiken ze weer een ander vervalst nummer.
Zie ook dit artikel:

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt door spammers, hoe kan dit en wat moet ik doen?

Als jouw telefoonnummer gebruikt lijkt te worden door spammers kun je dit merken doordat mensen jou bellen en zeggen dat jij ze net gebeld hebt. 

Bij telefoonnummers is het niet mogelijk dat jouw nummer daadwerkelijk door spammers gebruikt wordt. Dit betekent dat je dan ook niet bang hoeft te zijn dat er op een of andere manier kosten achterweg komen.

Wat wel kan, net als bij e-mail, is dat een spammer of fraudeur in zijn belprogramma jouw nummer heeft ingesteld als afzender. Er wordt dan niet daadwerkelijk met jouw nummer gebeld, maar mensen die terugbellen komen dan wel bij jou uit.

Hier is, helaas, niets aan te doen behalve afwachten. Ook in dit geval houden de spammers/fraudeurs vaak na een week of twee, drie uit zichzelf op. 

Reageer