Skip to main content

Waarom wordt eigenlijk in de KPN winkel je betaalpas gescand als je een nieuwe abonnement afsluit?

Om te verifiëren of jij dezelfde persoon bent die daarbij hoort?


Om te verifiëren of jij dezelfde persoon bent die daarbij hoort?

Maar dan is de vraag of scannen nodig is. En misschien zelfs wel mag. Want verifiëren kan natuurlijk ook zonder scannen. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van KPN.


Hallo @Phil67 ,

Om te checken of KPN vanaf dat nummer de incasso’s kan innen. 


Om te verifiëren of jij dezelfde persoon bent die daarbij hoort?

Maar dan is de vraag of scannen nodig is.

Ja. Want alleen dan kan een 2de KPN medewerker later een 2de controle uitvoeren. Die 2de controle is heel belangrijk. Want zonder die 2de controle heeft 1 medewerker de kans om een te frauderen of een klant te helpen frauderen.


Bedoel je echt betaalpas of bedoel je een identiteitsbewijs?

Het scannen van de laatste is om fraude te voorkomen en mogen ze ook doen: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs

Ze moeten dan wel bepaalde informatie afschermen bij inscannen, zoals BSN.

 


Het was zowel mijn ID bewijs als mijn betaalpas………...maar een betaalpas vind ik dan op de een of andere manier bevreemdend. Maar wellicht heeft Katana321 gelijk en is het om fraude van medewerker en klant te voorkomen?


@Phil67

Mijn bericht was voor jou bedoeld, verkeerde naam gekozen na intypen @ (nu maar weggehaald)

Maar inscannen betaalpas vind ik i.d.d. ook heel vreemd, normaal moet je € 0,01 pinnen, dat zou voldoende moeten zijn, maar er staat toch eigenlijk niets meer op die betaalpas dan op die scan van je ID behalve rekeningnummer wat ze sowieso al weten?


Ik dacht ook dat je alleen € 0.01 moest pinnen en bedacht me dat ze niet zoveel kunnen met je betaalpas en het was in de KPN winkel…...maar ik hoop dat het KPN medewerker ook hier op reageert en een antwoord kan geven.


@Phil67 Ik vind het erg vreemd dat bij jou zowel je ID wordt gescand als je betaalpas. Want dan hebben ze in een keer wel héél veel info over jou.

Als ik naar KPN bel om mijn abo te wijzigen, vragen ze naar persoonlijke gegevens zoals volledige naam, geboortedatum en bankrekeningnummer. Om te checken of ik ben wie ik zeg te zijn. Na het geven van die persoonlijke gegevens kan ik alles aan mijn KPN-abo's wijzigen.

Met de gegevens van jouw ID en jouw betaalpas samen zou een kwaadwillend persoon zomaar van alles en nog wat kunnen wijzigen…

Ben nu wel héél nieuwsgierig naar de reactie van de moderator.


KPN moet onderzoek doen naar de identiteit van de klant en naar de kredietwaardigheid. Voordat de overeenkomst wordt afgesloten, wordt daardoor eerst een onderzoek uitgevoerd. 
 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen.Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

KPN schrijft: 
Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop,. 
 

On te voldoen aan die zorgplicht zijn de gegevens over de identiteit en het rekeningnummer van de klant noodzakelijk. 


Ah okay, dat kan alles verklaren inderdaad. Dat wist ik niet. Die nieuwe leennormen gaat dan wel ver voor een abonnement, maar ik begrijp dat KPN hieraan moet voldoen. Dank voor dit uitgebreide antwoord.