Skip to main content

Twee maanden geleden heb ik mijn telefoon afbetaald om een nieuwe telefoon te kopen. Hierdoor stapte ik over op een sim-only abonnement, maar ik behield mijn oude abonnement met onbeperkt bellen en data. Tot mijn verbazing werd mijn abonnement de maand erop ineens gewijzigd naar 0 MB data en 150 belminuten, zonder dat ik hier zelf iets aan had veranderd.  

Ik heb direct contact opgenomen met een medewerker van KPN, die aangaf dat dit vreemd was. Ze verzekerde me dat het probleem vanaf de volgende maand opgelost zou zijn en dat ik verder niets hoefde te doen. Ze was vriendelijk en behulpzaam, en het leek alsof alles snel geregeld was. Fouten kunnen tenslotte gebeuren.  

Helaas bleek de maand erop dat het probleem niet was verholpen: mijn abonnement bleef staan op 0 MB data en 150 belminuten. Ik heb opnieuw contact opgenomen met de klantenservice en aangegeven dat ik hier niet tevreden over was. De medewerker bood zijn excuses aan en vertelde me dat het nu echt goed stond.  

In de tussentijd had ik echter dringend data nodig, zowel voor werk als privé. Hierdoor was ik genoodzaakt om meerdere keren 1 GB data bij te kopen voor €7,99 per keer. Niemand van KPN heeft mij in die periode verteld dat ik recht had op gratis data als compensatie voor de fout. Pas toen mijn bijgekochte data opeens niet meer werkte, heb ik opnieuw de klantenservice gebeld. Deze keer reageerde de medewerker verbaasd over mijn situatie en kreeg ik direct 100 GB data om de rest van de maand door te komen.  

Ik vind het onacceptabel dat het probleem twee keer niet goed is opgelost en dat ik hierdoor €166 aan extra kosten heb moeten maken. Omdat ik de bijgekochte data al had verbruikt, kon dit bedrag niet worden teruggedraaid. Als de klantenservice beter had gecommuniceerd of sneller had gehandeld, had deze fout van KPN mij geen €166 hoeven kosten.

Hoi ​@Lotte_94 

Welkom op de community van KPN.

Wat je hierboven verteld, verdient zeker geen schoonheidsprijs, want er werden jouw dingen toegezegd tijdens het telefoongesprek met de medewerker, maar het werd vervolgens niet doorgevoerd.
Dit uiteraard niet netjes, en ook niet hoe het zou moeten gaan.

Toch had jezelf allang jouw mobiele abonnement zelf op Unlimited terug kunnen zetten, al twee maanden geleden na het eerste telefoongesprek met de klantenservice van KPN.
Want binnen jouw Mijn KPN account vanachter de PC of in de Mijn KPN App had jezelf al jouw mobiele abonnement kunnen terug zetten naar het Unlimited abonnement.
Die zou dan een maand geleden zijn ingegaan, zonder dat je daarover had hoeven bellen met de klantenservice van KPN.

Dit houdt jouw waarschijnlijk ook die 166,- euro kunnen besparen, door extra GB’s te kopen.

Het is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, aangezien je het zelf had kunnen oplossen zonder tussenkomst van de Klantenservice, via Mijn KPN.
Wat uiteraard niet wegneemt, dat één telefoongesprek met de klantenservice voldoende had moeten zijn, als de medewerker gelijk deze wijziging voor je had doorgevoerd.

Ha Michel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zowel in de app als op de website gezocht, maar kon daar helaas niets vinden. Om verwarring of mogelijke fouten te voorkomen, heb ik daarom besloten de klantenservice te bellen. In mijn ogen hadden zij mij op dat moment kunnen informeren dat deze optie beschikbaar was.

Daarnaast vind ik niet dat het mijn verantwoordelijkheid is om te weten hoe ik een fout die zij hebben gemaakt—zoals het plotseling aanpassen van mijn abonnement—zelf moet herstellen via de app. Er waren meerdere oplossingen mogelijk, maar die zijn helaas niet gecommuniceerd.

Hoi ​@Lotte_94 

Hartelijk dank voor je reactie terug.
Ik haal hieruit, dat je niet bekend bent over hoe jezelf jouw mobiele abonnement kunt wijzigen naar een andere databundel of Unlimited, en daarom de klantenservice hebt gebeld.
Wat in jouw geval ook een logisch stap is.

Daarom zal ik het je even uitleggen hoe je dat moet doen:

Vanachter een PC:

• Log in op je Mijn KPN account.
  • Tik in het overzicht bovenaan op Producten.
  • Tik vervolgens op je eigen 06-nummer (mobiel abonnement).
  • Je komt nu uit op het overzicht van je mobiele abonnement.
  • In het overzicht klik je op Abonnement Wijzigen.
  • Maak je keuze uit de bundels, en bevestigd dit vervolgens.

De Mijn KPN App:

• Open de Mijn KPN App op je smartphone.
  • Kies onderaan voor Producten.
  • Tik in het volgende scherm, bovenaan op je eigen 06-nummer.
  • Je komt dan uit op het overzicht van je mobiele abonnement.
  • Scrol naar beneden en kies voor Abonnement.
  • Je ziet nu je huidige abonnement staan, tik daaronder op Abonnement aanpassen.
  • Maak de keuze uit de bundels, en bevestig dit.

Met je laatste alinea ben ik het zeker met je eens.
Als KPN een fout heeft gemaakt, dan is het ook vanzelfsprekend dat KPN dit voor jouw dient te herstellen.
Daarnaast is het jammer, dat het jouw niet is uitgelegd hoe jezelf de bundels kunt wijzigen, dus vandaar dat ik dat nu hier boven voor jouw heb gedaan.

Hoi ​@Lotte_94. Welkom op de community! Wat vervelend dat je abonnement ineens is aangepast en dat dit voor hogere kosten zorgt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Ik help je graag om dit verder uit te zoeken. Kun je je klantnummer, mobielnummer, postcode, huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN achterlaten in je profiel? Laat daarna een berichtje achter in dit topic zodra je dat hebt gedaan. Dan kan ik je gegevens erbij pakken en uitzoeken wat er precies is gebeurd.

Ik hoor graag van je!

Reageer