Skip to main content
Vraag

Simkaart in Glinet xe3000 router werkt niet in Duitsland

• June 27, 2026
  • 29 reacties
  • 164 keer bekeken

Ik heb een glinet gl xe 3000 router , en buiten antenne, gekocht om op campings in de natuur betere mobile data verbinding te hebben. Thuis getest, werkte prima. Hier in Duitsland geeft hij aan "sim not registered" .  In mijn telefoon doet de sim het uitstekend, en in nl dus ook in de glinet 5g router. Hoe lossen we dit op?

29 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg 

Ik ken de router niet, maar heb data roaming aan staan in de router en gebruik je apn internet?

Jazeker. Beiden staan goed. Omdat hij zegt sim card not registered, denk ik dat het al een fase eerder mis gaat. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Beste ​@Peter van der Ploeg gebruik je wel een datasim met een 097 nummer?

Kun je in de router handmatig een verbinding maken i.pv. automatisch met een provider?

Nee, het is een 06 nummer. Waarom zou dat uit moeten maken? Bij testen in Nederland werkte de 06 Sim ook prima. Ja, ik kan veel handmatig instellen, maar elke tip van Gemini helpt niet. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Nee, de het is een 06 nummer. Waarom zou dat uit moeten maken? Bij testen in Nederland werkte de 06 Sim ook prima. Ja, ik kan veel handmatig instellen, maar i see tip van Gemini helpt niet. 

Beste ​@Peter van der Ploeg een 06-nummer kan en mag niet in dat soort apparaten en tablets gebruikt worden, mag alleen met een speciale datasim met een 097-nummer.

KPN gaat jouw vraag dan ook niet ondersteunen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg 

Wellicht heb je dit al gevonden?

Router uitzetten, simkaart verwijderen, simkaart terugzetten in sim1 en router aanzetten. Ik hoop dat dit helpt. 

https://docs.gl-inet.com/router/en/4/faq/cellular_network_troubleshooting_guide/

He?  Hoe zou ik moeten weten dat deze sim niet in een tablet of router mag?  Ik gebruik hem al 10 jaar in een tablet. Eerst thuis uitgeprobeerd in de Router, werkte prima. En nu ik op vakantie ben, zonder waarschuwing maar even de sim kaart blokkeren?  Lekker klantvriendelijk. Hoe vraag ik dan nu op vakantie een data sim aan?  Kan het nummer dan niet naar 097 worden omgezet?  Wat zou in godsnaam het probleem zijn als de sim in een andere nummer range zit? Crasht het netwerk dan? Hoe had ik dit in hemelsnaam kunnen weten?

Hoe gaat KPN dit oplossen?

@Neville. Thx, maar Sim kaart wordt herkend door de Router. Daar zit het probleem niet. Lijkt erop dat het probleem bij KPN zit. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg 

Ik begrijp als je de simkaart in je telefoon stopt dat de simkaart dan wel werkt. Ook in Duitsland of begrijp ik dat verkeerd? Als dat het geval is dan denk ik dat er iets niet goed gaat met de router. Maar wat het probleem is kan ik niet zo zeggen. 

Er is een schaarste aan 06 nummers daarom hoor je eigenlijk een 097 te gebruiken. Deze nummer reeks is bedoelt voor IoT apparaten, machine to machine, laptop met ingebouwde simkaart sleuf, dongels, routers etc.

Ja, terug in mijn telefoon werkt hij weer wel. Ik denk dat het de combi is van de router met de sim die niet toegelaten wordt. En alleen buiten Nederland dan blijkbaar. Dat met die schaarste kan dan wel zo zijn, maar dan stuur je die klanten toch een nette brief met een uitleg en dat hun nummer wordt overgezet naar de 097 range? Ipv botweg te blokkeren zonder enige uitleg? Er is toch niets wat mij aanleiding gaf dat dit dan in deze combinatie, 06 Sim, ander apparaat en in het buitenland een probleem zou geven? Mijn bundel werkt toch door heel Europa?

• June 27, 2026

Ja, terug in mijn telefoon werkt hij weer wel. Ik denk dat het de combi is van de router met de sim die niet toegelaten wordt. 

Dat is toch vreemd. Feitelijk moet KPN dat nummer op basis van het gebruik inderdaad omzetten. 

Ipv botweg te blokkeren zonder enige uitleg? Er is toch niets wat mij aanleiding gaf dat dit dan in deze combinatie, 06 Sim, ander apparaat en in het buitenland een probleem zou geven? Mijn bundel werkt toch door heel Europa?

De sim is in iedergeval niet geblokkeerd anders zou deze ook niet werken in een telefoon. 

Wat nu zo krom is gebruik je een mobiele telefoon als hotspot is er niets aan de hand.

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg 

Ik begrijp je teleurstelling goed.

Het zal waarschijnlijk niet werken, maar zou je eens apn internet kunnen veranderen naar apn internet4, dus internet met aangesloten 4.

Zoals ​@Rowi. zegt denk ik ook dat je sim niet is afgesloten. 

Ja, ik vind het ook een vreemd verhaal. Maar als ik zelf de operator kies. Krijg ik bijgaande foutmelding. Bij Vodafone hetzelfde. Kan iemand van KPN reageren die weet hoe het echt zit? 

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg 

Zit er misschien een pincode op de simkaart?

Ik zie in de screenshot Lock Mode op manual staan. Kun je dit aanpassen?

Ja internet4 als apn heb ik ook al geprobeerd, net als TTL op 65.

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

Ik zie ook beneden in screenshot de optie unlock. Kun je unlocken?

Dat is de unlock van de lock op de betreffende operator. Ik heb weer unlocked, dit is alleen de enige plek waar ik deze iets explicietere foutmelding krijg. De pin op de sim staat uit. Sommige routers hebben daar moeite mee. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

Ik zou me er even niet druk om maken dat het nu geen data only abonnement met 0970 nummer is.

Hij werkt. Want in je telefoon werkt de simkaart. En ik neem aan ook de wifi hotspot voor andere apparaten. 

We zien vaker dat kpn simkaarten niet werken in 4G routers. Met name België en Duitsland. Ook TP-LINK. Ik heb er nog geen oplossing voor gezien. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

@PeterG 

Bij mij werkt mijn TP-LINK router met 097 nummer in het buitenland gewoon. Wellicht deel je verouderde informatie. 🙂

Ik heb het idee dat sommige (oude) TP-LINK routers standaard ingesteld staan op apn basicinternet. Dit kan voor problemen geven in het buitenland. Door basicinternet aan te passen naar internet zou het moeten werken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

@Peter van der Ploeg Als de sim-kaart op de router niet werkt, kan je jouw telefoon gebruiken. Doet de sim-kaart in jouw telefoon en schakeel de optie USB-tethering aan. Jouw telefoon moet via een USB-kabel met de USB-port van de router verbonden zijn. Andere telefoons of apparaten kunnen nu internet via WIFI van de router krijgen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 27, 2026

Ja, ik vind het ook een vreemd verhaal. Maar als ik zelf de operator kies. Krijg ik bijgaande foutmelding. Bij Vodafone hetzelfde. Kan iemand van KPN reageren die weet hoe het echt zit? 

@Peter van der Ploeg 

Heb je ook het O2 netwerk geprobeerd?

Welk netwerk geeft je toestel aan? Wanneer je de simkaart in je toestel hebt zitten. 

Er is hier geen O2 ontvangst, misschien op de volgende camping wel. In mijn telefoon DT. In de gli zelf kan ik dus opzich DT en VDF manual selecteren. 

O2 doet ook niet. Het lijkt er dus op dat KPN sim only abonnementen blokkeert in het buitenland als deze niet in een telefoon of tablet zitten. Zonder dat te communiceren, zodat je als je eenmaal in de praktijk in het buitenland tegen aan loopt, er dan dus geen oplossing meer mogelijk is.

Of kan mijn abonnement (op de huidige sim)  omgezet worden naar een 097 data abonnement dat het wel doet? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 28, 2026

Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat het apparaat ook tethering ondersteunt. Dus telefoon met apparaat verbinden en optie tethering selecteren. Dit zou moeten werken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2026

Ook met 0970 zal het niet gaan werken. 

06 kan niet omgezet naar data only 0970.

Dan moet je een nieuw data only abonnement nemen. En de huidige 06 in de router opzeggen. 

• June 28, 2026

Ook met 0970 zal het niet gaan werken. 

06 kan niet omgezet naar data only 0970.

Dan moet je een nieuw data only abonnement nemen. En de huidige 06 in de router opzeggen. 

Die nummer omzetting van 06 naar 097 zijn de providers wezenlijk verplicht!!!!!! Bron

Uit de factsheet

Een aanbieder is dus niet verplicht om een SIM-kaart met 097-nummer aan te 

bieden. 

• Een aanbieder is wel verplicht een bepaling voor nummerwijziging op te nemen 

in het contract en het nummer ook daadwerkelijk om te zetten naar een 

097-nummer.