Skip to main content
Vraag

Simkaart in Glinet xe3000 router werkt niet in Duitsland

  • June 27, 2026
  • 43 reacties
  • 217 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 28, 2026

O2 doet ook niet. Het lijkt er dus op dat KPN sim only abonnementen blokkeert in het buitenland als deze niet in een telefoon of tablet zitten. Zonder dat te communiceren, zodat je als je eenmaal in de praktijk in het buitenland tegen aan loopt, er dan dus geen oplossing meer mogelijk is.

Of kan mijn abonnement (op de huidige sim)  omgezet worden naar een 097 data abonnement dat het wel doet? 

Als kpn het zou blokkeren dan verwacht ik dat ze dat ook thuis doen en niet alleen in het buitenland. 

Kun je de router ook eens automatisch naar een netwerk laten zoeken? In plaats van handmatig. Ik zou hiervoor de router even 5 a 10 minuten uitzetten en dan weer aanzetten. Volgens mij gebruikt kpn in het buitenland roaming sturing. Misschien dat dit in de weg zit.


  • June 28, 2026

Kpn heeft toch niet met alle netwerken in Duitsland een overeenkomst. Buiten Nederland moet Roaming inderdaad wel aan staan.

https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming

 

 


Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 28, 2026

@Rowi. 

Vorige jaar had ik twee mobiele telefoons (privé en zakelijk) bij mij met kpn simkaarten in Duitsland. De ene telefoon zat op Deutsche Telecom en de andere op Vodafone Duitsland. Daarna ging de tweede telefoon van Vodafone naar O2. 

Ik kan mij voorstellen dat kpn een voorkeurs netwerk heeft. Maar ik kon dus op alle 3 de netwerken roamen. 


  • June 28, 2026

Terzijde wel opvallend dat in een ander topic een tablet met een datasim ook problemen heeft in Duitsland.


Normaal, in mijn tablet kon ik alle netwerken gebruiken. En in Nederland dus ook kpn  in de glinet router. Ik heb uiteraard met name automatisch zoeken gebruikt. Alleen toen dat niet werkte heb ik maar geprobeerd handmatig netwerken te selecteren. Hoe kan ik dan een nieuw nummer aanvragen? 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 28, 2026

@Peter van der Ploeg Heb je niet toevallig een Telfort abonnement?


Nee KPN. Ik lees elders ook problemen met data Sims. Dus het kan ook gewoon een geniepige besparing zijn, om mifi routers in het buitenland te blokkeren. Geniepig, omdat er niets over staat op mijnKPN in de voorwaarden. Ook niks over data Sims, en laptops ofzo. Geen enkel voorbehoud wordt er gemaakt. U kunt tot 75GB data gebruiken buiten Nederland in Europa. Zonder voorbehoud. In acm documentatie lees ik inderdaad ook omzetten naar een 097 nummer mogelijk moet zijn. Maar daar lees ik ook problemen over. KPN doet gewoon zijn best datagebruik in het buitenland te beperken, ook al heb je er recht op. 


  • June 28, 2026

@Peter van der Ploeg dan heb je artikel 4 van de algemene voorwaarden mobiel blijkbaar nooit gelezen.

Bron

 

4.1 Wettelijke regels

Voor het gebruik van telefoonnummers gelden wettelijke 

regels. Die regels staan in het nummerplan telefoon- en 

ISDN-diensten. In het plan staat bijvoorbeeld dat 

06-nummers alleen voor mobiele telefonie gebruikt 

mogen worden en niet voor geautomatiseerde 

toepassingen.

Dat zijn bijvoorbeeld slimme energiemeters, 

navigatiesystemen, dongels voor internet op een laptop 

of tablet. Je mag een nummer niet gebruiken in strijd met 

de wettelijke regels. Wil je jouw aansluiting toch voor zo’n 

toepassing gebruiken? Dan kunnen we maatregelen 

nemen. Bijvoorbeeld je 06-nummer omzetten naar een 

nummer dat wel geschikt is voor zo’n toepassing, zoals 

een 097-nummer.

4.2 Nummerwijziging

We kunnen een telefoonnummer wijzigen als: 

• Er wijzigingen zijn in een nationaal nummerplan

• De Autoriteit Consument en Markt iets verandert in de 

nummertoewijzing

• Er wijzigingen zijn in een dienst en/of in een mobiel 

netwerk

• Er andere gevallen zijn die een nummerwijziging nodig 

maken

Wijzigen we een nummer? Dan laten we dit 3 maanden 

van tevoren weten, tenzij dat niet kan.


De maatregel is omzetten naar een data nummer. NIET blokkeren. Lijkt me ook wel een erg zwaar middel als je die klant er niet over hebt geïnformeerd. Ander nummer prima. Als de sim het maar doet. 


En waarom werkt het in Nederland dan wel in de mifi router? 


  • June 28, 2026

De maatregel is omzetten naar een data nummer. NIET blokkeren. Lijkt me ook wel een erg zwaar middel als je die klant er niet over hebt geïnformeerd. Ander nummer prima. Als de sim het maar doet. 

Maar er is niets geblokkeerd anders zou jouw sim helemaal geen verbinding meer maken. Ook niet in een telefoon.

En waarom werkt het in Nederland dan wel in de mifi router? 

 

Het probleem kan ook bij die Duitse netwerken liggen. Iets met fair use of wat dan ook. 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 28, 2026

Van Telfort ken ik gevallen waar de provider naam niet geüpdatet wordt en wordt in Duitsland geblokkeerd. Dat komt door providers settings in hardware. In telefoon komt de correct naam KPN te voorschijn, maar op apparaten met oude providers setttings komt de naam Telfort.

@Peter van der Ploeg Wat gebeurt als je in je router voor 3G kiest?


Hoe je het noemt maakt niet uit, het feit is dat de sim niet werkt in de mifi router, op geen enkel Duits netwerk, zonder dat dat bij Kpn ergens staat. En de router is gecertificeerd door Deutsche Telekom voor al hun diensten. En de sim doet dus wel in de mifi router in Nederland. 


Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 28, 2026

@Peter van der Ploeg 

Ik dacht gelezen te hebben dat de router twee sim sloten heeft. Heb je de simkaart al eens in sim slot 2 gedaan?


Nee dat nog niet. Zal het zo eens proberen 


Holy moly! Hij doet het in sim2! 


Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 28, 2026

@Peter van der Ploeg 

Blij dat het opgelost is. Wens je een fijne vakantie! 🙂

Misschien sim slot 1 kapot? Ik zou er niet meer aan zitten. 😉


Ik ga er niet aanzitten, maar ben iets minder optimistisch. Ik had de indruk dat toen we de grens over reden hij het nog deed. Dus misschien heb ze een script draaien dat eens in de zoveel tijd kijkt of er grenzen worden (in meerdere opzichten) worden overschreden, en ze dan killen? We gaan het zien. Dank voor alle adviezen!!!