Skip to main content

Hoi hoi, ik gebruik sinds iets meer een jaar een e-sim in mijn toestel (Rakuten mini, een klein android telefoontje zonder fysieke sim kaart), maar sinds een paar maanden kan ik amper gebeld worden of zelf bellen.

Zelf bel ik praktisch nooit, maar tis wel irritant dat elke keer als ik gebeld word ik alleen een smsje krijg met ‘oproep gemist’ of ‘er heeft weer een halve zool je voicemail ingesproken’. Helemaal omdat ik de voicemail dus niet kan afluisteren via 1233.

Data en sms werken allebei wel gewoon, en de eerste 9 maanden dat ik dit toestel gebruikte was er ook geen enkel probleem. Ik heb trouwens ook bijna vol 4G bereik als ik het probeer.

Hoi @AnneCeleste . Welkom op het forum..

Wat een hinderlijk gedoe.  Mijn vermoeden is dat het met het toestel te maken heeft. Heb je al een reset geprobeerd? (wel oppassen dat je geen data kwijtraakt)


Hoi Erwin, bedankt voor je reactie :)

Ik heb een factory reset geprobeerd en ook opnieuw de e-sim erop te zetten (dus eerst een nieuwe fysieke sim gehaald bij de kpn winkel en die in een oude telefoon gedaan, etc.).

Ik heb allemaal instellingen geprobeerd te veranderen, zoals bellen over wifi, volte, maar niks zorgt er voor dat ik consistent bereikbaar ben. Ik kon laatst bijvoorbeeld één keer contact krijgen met de voicemail en daarna niks meer.

 

Het is zo raar dat alles werkt, behalve bellen.


Heb je nog een ander toestel? Want ik begin te vermoeden dat dit ergens in jouw mobieltje misgaat. 


Ja, maar niet eentje die e-sim ondersteund en ik wil ook niet terug naar die oude telefoon.

Ik ben trouwens niet de enige met dit toestel die op het KPN netwerk zit, een vriend van mij heeft precies hetzelfde probleem. Er is iets gebeurd of veranderd dat ervoor heeft gezorgd dat we allebei tegelijk niet meer konden bellen/gebeld worden.


Heb jij een link naar het exacte toestel wat jij gebruikt? Ik wil eens kijken of daar recentelijk nog firmwares voor zijn uitgekomen.


Yes, dit is de pagina met de specs: https://network.mobile.rakuten.co.jp/product/smartphone/rakuten-mini/spec.html

 

Dit is de pagina met alle recente updates: https://network.mobile.rakuten.co.jp/information/software/rakuten-mini/ (vooral security updates)


Is er ook een helpdesk of forum van dit merk?  Zo ja, zijn daar ook dit soort signalen gemeld? 


Ik weet het niet, als die er zijn dan zullen ze allemaal alleen in het Japans zijn want dat is de enige plek waar ze te krijgen zijn. Ik zag wel andere mensen op dit forum met andere telefoons die ook problemen hadden met bellen met e-sim terwijl data nog wel werkte geloof ik, maar dan was de oplossing om maar gewoon een fysieke sim te nemen?


Dat het zo grillig werkt geeft mij de indruk dat het iets met de firmware van je telefoon te maken heeft, @AnneCeleste . Ik zal nog eens intern voor je navragen maar ik geef je weinig kans dat KPN hier iets in kan betekenen. 


Dank je @Erwin_ . Jammer dat er geen oplossing is dan. Ik heb mijn firmware ook nog teruggebracht naar een versie van toen het in ieder geval wel werkte, en daar kan ik helaas ook niet meer mee bellen.

 

Zou je intern nog kunnen navragen? Anders ga ik denk ik toch maar tijdelijk mijn oude telefoon gebruiken met een fysieke sim kaart, of anders misschien T-mobile proberen.


Ik heb iemand gemaild die alles van mobiel weet.  Als ik reactie krijg, laat ik het jou uiteraard weten. (De kans dat wij hier iets in kunnen betekenen acht ik zéér klein, maar het is altijd een poging waard)


Ik heb ook al reactie, @AnneCeleste .  Dit is een toestel wat min of meer voor de aziatische markt is bedoelt met een oudere versie van android. Het apparaatje is dan ook helemaal niet bekend bij ons.   Helaas kunnen wij als KPN hier geen ondersteuning op geven.  Ik vrees dat je óf op nieuwe firmware moet wachten of een ander toestel gebruiken om zorgeloos te kunnen bellen.Â