Skip to main content

Ik vind het heel erg jammer dat KPN zo’n dip in het netwerk heeft dat in het centrum van Bennekom er gewoon geen 5G bereik is, en zeer slecht 4G. Als je in het centrum bent, is bellen bijna onmogelijk, en internetten al helemaal. Wanneer gaat KPN dit bereik verbeteren? Vodafone heeft hier volop 5G bereik. Ik zit er nu aan te denken om weer terug naar Vodafone te gaan, als KPN dit niet snel oplost.

Heeft iemand van KPN hier iets op te melden? @Thomas@Bram_@Bart_Z@Lisa?

Dekkingskaart KPN

 

Dekkingskaart Vodafone
Geen tot nauwelijks bereik in Bennekom centrum: geen internet en bellen lukt niet

 

Dag @Nilloc  Van harte welkom hier op het KPN Forum. Bereik kan soms een lastige kwestie zijn. We beroepen ons er altijd op dat in praktisch heel Nederland goed bereik bieden, maar je zult maar net tot die paar procent horen waar het even iets minder is. 

In algemene zin: het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Echter, hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, hoe minder het bereik. Het signaal moet er dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Alles wat in de weg staat heeft invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. 

Als ik kijk naar Bennekom zie ik inderdaad dat het niet overal even optimaal is. Ik kan me voorstellen dat je het merkt als je in het centrum rondloopt. Ik ken de situatie daar niet en er kan van alles aan de hand zijn: de genoemde afstand tot de zendmasten of iets anders. Zoiets oplossen is echter geen kwestie van ‘even op een knopje drukken’. Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld een zendmast plaatsen over veel schijven gaat en een langdurig proces kan zijn. De eigenaar van de grond, de gemeente; ze hebben er allemaal een stem in. 

Heb je hier al eens over gesproken met onze Technische Dienst? Zij kunnen niet iets verder kijken dan wij dat kunnen en wellicht kunnen ze je nog iets meer vertellen. Je bereikt ze via de klantenservice, door te bellen met 0800-0402.  


Sorry @Bart_ Jammer je reactie, maar dit heeft niets te maken met mijn mobiele telefoon, maar met slechte dekking van KPN in Bennekom. Zoals je kan zien in het kaartje van KPN t.o.v. Vodafone is er een groot gat in Bennekom, het grootste deel van Bennekom heeft geen dekking.

Ik kan mij niet voorstellen dat jullie TD hier iets aan kan doen als ik ze bel. Jullie moeten gewoon investeren in of een sterkere zendmast, of een extra zendmast. 

Ik denk dat ik maar overstap op Vodafone.

Dekking KPN
Dekking Vodafone

 


Hi @Nilloc, in het bericht van Bart zie ik zelf helemaal niets staat over jouw telefoon, maar juist over het bereik dat niet helemaal goed is. Ik wil je ook absoluut wél aanraden om een zogeheten ‘netwerkklacht’ in te dienen bij onze technische dienst, zodat ze daar met de neus op de feiten worden gedrukt dat het netwerk verre van ok is in Bennekom. Het kan best zijn dat er achter de schermen al hard gewerkt wordt aan het verbeteren van het netwerk daar, en de technische dienst kan je daar dan ook meer over vertellen (de gewone klantenservice waar wij forum moderators onder vallen, hebben dit allemaal niet inzichtelijk)


Nou We zijn een jaar verder en ook ik heb slecht bereik, wilde er een klacht over indienen maar zie dat dit al langere tijd speelt. @Kpn is er al een oplossing, ook ik denk erover om over te stappen. Anno 2023 is het niet meer gewoon dat je geen 5G bereik meer heb binnen een bebouwde kom.


Hi @Art81,

Als ik nu op onze netwerkkaart kijk, zie ik dat heel Bennekom inmiddels een 4G én 5G dekking heeft. Er is in de afgelopen 1,5 jaar dus wel aardig wat verbeterd 🙂 

Jij geeft echter aan dat het nog steeds slecht is, ik wil je daarom aanraden om even te bellen met 0800 - 0402, zodat de technische dienst met je mee kan kijken (ze kunnen precies zien waarom er op bepaalde locaties minder bereik is bijvoorbeeld, en dan eventueel de mast bij laten sturen als dat mogelijk is)


Ik ha de kaart inderdaad ook gezien de praktijk is inderdaad andere heb vaak maar 1 streepje bereik en heel soms 2 . Hij laadt vaak pagina’s niet of WhatsApp werkt niet door het slechte bereik. Ik zal inderdaad contact opnemen met de helpdesk , wie weet helpt het.


Hi @Art81,

Als ik nu op onze netwerkkaart kijk, zie ik dat heel Bennekom inmiddels een 4G én 5G dekking heeft. Er is in de afgelopen 1,5 jaar dus wel aardig wat verbeterd 🙂 

Jij geeft echter aan dat het nog steeds slecht is, ik wil je daarom aanraden om even te bellen met 0800 - 0402, zodat de technische dienst met je mee kan kijken (ze kunnen precies zien waarom er op bepaalde locaties minder bereik is bijvoorbeeld, en dan eventueel de mast bij laten sturen als dat mogelijk is)

Inderdaad. Op papier lijkt er veel veranderd, maar in de praktijk is het nog steeds een gedoe in het centrum van Bennekom. Maximaal 1 streepje bereik. En ik heb het met meerdere telefoons getest, allemaal het zelfde: 1 streepje, wegvallende gesprekken, of gesprekken die helemaal niet tot stand komen. Internet wat het niet doet, Whatsappjes die niet aankomen of verstuurd worden. 


Ah, dat klinkt ook voor jou nog niet echt optimaal dus 😑

Dan wil ik jou nu ook aanraden om onze technische dienst te bellen, zodat ze het netwerk daar weer even goed kunnen bekijken!


Hier hetzelfde probleem. Netwerk lijkt compleet overbelast te zijn overdag.

Als je naar antennekaart kijkt dan is dat opzich niet heel gek. Vodafone en Odido hebben beide 3 zendmasten in Bennekom. En ook nog een in wageningen-hoog, Terwijl KPN er maar 2 heeft in Bennekom en geen in wageningen-hoog.

KPN:

Odido:

Vodafone:

 Ik hoop echt dat hier een keer iets aan gedaan wordt want dit speelt al een paar jaar zo. 


Hi @Laurens43, ook voor jou geldt nog het advies om te bellen met onze technische dienst om daar kenbaar te maken dat het bereik zo waardeloos is in Bennekom. Hoe meer meldingen ze binnen krijgen en kunnen onderzoeken, hoe groter de kans dat hier een oplossing voor gevonden kan worden!


Hi @Laurens43, ook voor jou geldt nog het advies om te bellen met onze technische dienst om daar kenbaar te maken dat het bereik zo waardeloos is in Bennekom. Hoe meer meldingen ze binnen krijgen en kunnen onderzoeken, hoe groter de kans dat hier een oplossing voor gevonden kan worden!

En als (web)klantenservice is het niet jullie taak grotere problemen die klanten aankaarten door te spelen? Bij de TD wordt er weinig individuele actie ondernomen anders dan: instellingen op je telefoon checken, en uiteindelijk zeggen dat ze er nu niets aan kunnen doen, en dat het aan de directie ligt of er wel of geen nieuwe zendmast bij komt… Met andere woorden, al zooooo vak de TD gebeld, met zelfde uitkomst: geen verbetering. 

Ik blijf niet wachten op de oh zo trage ontwikkelingen van KPN, maar ik neem het heft nu maar in eigen hand, en ga mijn KPN abonnement opzeggen, en overstappen naar Vodafone. 


Mijn vader en ik ervaren ook nog steeds dezelfde problemen. Hij woont in het centrum en hem bereiken op zijn mobiel is op zijn zachts gezegd een uitdaging. Al eens met de technische dienst de lijnen laten analyseren. Uiteindelijk is er niets uitgekomen. 

Mijn vader heeft een iPhone en ikzelf een Android. Gesprekken komen zeer slecht tot stand. Als er verbinding is dan is de andere kant niet te horen of ze horen jou niet. Echt waardeloos. Wifi bellen biedt enige uitkomst, maar bij het aankomen of verlaten van het huis is het weer drama als de verbinding overschakelt van Wifi naar 4G/5G. 


Heel vervelend dit @BennoH, wifi bellen is uiteraard een optie, maar daar heb je niet overal en altijd iets aan. De technische dienst is de enige partij die hier wat aan kan doormeten en die eventueel actie kan ondernemen. Het enige dat ik voor jullie zou kunnen doen is weer een melding voor de technische dienst aanmaken zodat ze contact met jullie op gaan nemen hierover. Als dat iets is waar je belang bij hebt, zou je dan je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?


Heel vervelend dit @BennoH, wifi bellen is uiteraard een optie, maar daar heb je niet overal en altijd iets aan. De technische dienst is de enige partij die hier wat aan kan doormeten en die eventueel actie kan ondernemen. Het enige dat ik voor jullie zou kunnen doen is weer een melding voor de technische dienst aanmaken zodat ze contact met jullie op gaan nemen hierover. Als dat iets is waar je belang bij hebt, zou je dan je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Seintje


Bedankt @BennoH, ik zie dat ze eerder een iets ander probleem hebben behandeld bij jou, dat was gericht op dat je op meerdere plaatsen problemen had en niet alleen in centrum Bennekom. Dat is althans wat ik uit de notities haal, maar het kan uiteraard zijn dat er andere notities te vinden zijn bij je vaders nummer.

Voordat ik de melding aanmaak heb ik nog een aantal aanvullende vragen:

  • Je vader woont in het centrum, maar jij zelf niet begrijp ik. Kan jij behalve je vader, verder wel iedereen bereiken vanaf jouw adres? En heeft je vader problemen met bellen met iedereen of alleen met bellen met jou?
  • Hoe is jullie internet via 4G/5G? Is dat wel goed bij jou? En hoe zit dat bij je vader?
  • Jij ervaart nu op andere locaties geen problemen meer met bellen?

Bedankt @BennoH, ik zie dat ze eerder een iets ander probleem hebben behandeld bij jou, dat was gericht op dat je op meerdere plaatsen problemen had en niet alleen in centrum Bennekom. Dat is althans wat ik uit de notities haal, maar het kan uiteraard zijn dat er andere notities te vinden zijn bij je vaders nummer.

Voordat ik de melding aanmaak heb ik nog een aantal aanvullende vragen:

  • Je vader woont in het centrum, maar jij zelf niet begrijp ik. Kan jij behalve je vader, verder wel iedereen bereiken vanaf jouw adres? En heeft je vader problemen met bellen met iedereen of alleen met bellen met jou?
  • Hoe is jullie internet via 4G/5G? Is dat wel goed bij jou? En hoe zit dat bij je vader?
  • Jij ervaart nu op andere locaties geen problemen meer met bellen?

Ik woon een paar straten verderop. Iets meer richting het bos. Hemelsbreed 200 meter. 

  • Ik heb eigenlijk altijd problemen met bellen in en rond het huis. Wie er belt of wie ik bel maakt niet uit. Problemen waren er met meerdere toestellen, waaronder ook een iPhone 13 Pro. De problemen variëren van robotstemmen, stukken gesprek die volledig wegvallen, gekraak en slechte verstaanbaarheid tot het compleet niet doorkomen van het gesprek. Mijn telefoon gaat vaak ook bijvoorbeeld maar 1 keer over en geeft vervolgens een gemist gesprek weer. Simkaart is al eens vervangen en nu overgestapt naar E-Sim. Toestel al naar fabrieksinstellingen gezet, zonder backup terug te plaatsen. Geen effect op het belgedrag. 
  • Internet via 4G/5G is bijna niet te doen thuis. Wifi lost dit op uiteraard, maar in het centrum even je banksaldo checken is vaak een uitdaging. Ik zie vaak 0 - 1 streekje bereik. Zelfde verhaal voor mijn vader. Recent heeft hij een nieuwe telefoon. iPhone SE 2020 is vervangen door een iPhone 11 Pro. Dit maakt geen verschil in de bel- en internet ervaring. Mijn vriendin heeft een KPN abo met iPhone SE 2020 en zij ervaart deze problemen zelden. Ze belt wel een stuk minder. 
  • Soms onderweg nog wel eens, maar de problemen die ik had lijken in het algemeen opgelost met betrekking tot mijn eerdere klachten.  

Wat is het bezwaar om over te stappen naar een provider met beter bereik?


Wat is het bezwaar om over te stappen naar een provider met beter bereik?

Combi korting met vast internet thuis, combi korting met een 2e mobiele abo en de contractduur die nog maanden loopt. Op dit moment helaas niet de mogelijkheid om over te stappen. 


Tja, tussen vast internet KPN en bv mobiel Odido is er geen korting.

Maar weer wel met meerdere Odido mobiele abonnementen onderling.

Ik zou het wel weten. Liever goed bereik met de mobiel dan het gratis pluspakket hier.

Nota Bene: natuurlijk niet een andere mobiele provider nemen die ook de kpn masten gebruikt…

NB 2: buiten de deur zal 2G (GSM) nog wel goed bereik leveren voor bellen. Maar dan kun je niet tegelijkertijd internettten.

 

en de contractduur die nog maanden loopt

Dan zul je het nog 'even’ vol moeten houden. Voor die tijd zal er naar mijn idee niets veranderen.

Of een prepaid kaartje van Odido in simslot 2.


Ben jij (of je vader) nog iets opgeschoten met de technische dienst @BennoH? Ik kan geen notities terugvinden over het verloop van de storingsmelding, vandaar dat ik het even aan jou vraag!


Ben jij (of je vader) nog iets opgeschoten met de technische dienst @BennoH? Ik kan geen notities terugvinden over het verloop van de storingsmelding, vandaar dat ik het even aan jou vraag!

Haha, er is niet eens contact opgenomen. Gister was het weer drama. Ik had een lang telefoongesprek, welke tot 6 keer toe compleet verloren gaat in de wijk. Onderweg een ander gesprek. Het is gewoon niet te doen. 

Ik ga de hele bende opzeggen. Klaar mee


Ai, dan lijkt het er op dat de melding niet goed bij ze binnen is gekomen, je hoort binnen een paar dagen van ze te horen en we zijn inmiddels meerdere weken verder. Mijn excuus hiervoor 🙁

Staat je besluit al vast wat het overstappen betreft? Of zal ik nogmaals een melding aanmaken en goed in de gaten houden of die wél goed bij ze binnenkomt? Als je besluit vaststaat, snap ik dat helemaal, je bent hier nu al zo lang mee bezig en nog steeds zonder resultaat. 


Ai, dan lijkt het er op dat de melding niet goed bij ze binnen is gekomen, je hoort binnen een paar dagen van ze te horen en we zijn inmiddels meerdere weken verder. Mijn excuus hiervoor 🙁

Staat je besluit al vast wat het overstappen betreft? Of zal ik nogmaals een melding aanmaken en goed in de gaten houden of die wél goed bij ze binnenkomt? Als je besluit vaststaat, snap ik dat helemaal, je bent hier nu al zo lang mee bezig en nog steeds zonder resultaat. 

Nee hoor doe geen moeite. Ik heb al eens tijdstippen door moeten geven van gesprekken en dergelijke met de technische dienst. Iedere keer was er wel weer een argument dat ze net met die gevoerde gesprekken niets konden doen. Het helpt allemaal niets. Het probleem zit in dit geval gewoon in de mast. Laat ze daar maar naar kijken. Of laat ze eens in de straat hier een gesprekje voeren met hun KPN nummer. 


Ah ja, dan snap ik dat je daar een beetje wantrouwend tegenover staat. Je contract loopt echter nog wel even zag ik net, dus ‘gewoon’ opzeggen zal niet gaan lukken, tenzij de afdeling die over de opzeggingen gaat genoegen neemt met mijn notitie over de netwerkklacht en de eerdere notities van je contactmomenten. Mocht dat niet het geval blijken te zijn, dan kan er alsnog een nieuwe melding aangemaakt worden zodat ze vanuit de technische dienst aan kunnen geven dat het netwerk op je thuisadres echt niet goed is. 


Hier ook nog steeds hetzelfde probleem. zelfs als heb je 5 streepjes 5G dan nog werkt het slecht. Bijvoorbeeld een nieuwe podcast laden, of een nummer van spotify downladen gaat dan niet. ook whatsappen lukt vaak niet. Ik heb het idee dat het netwerk overbelast is. Dus zonder een extra mast ben ik bang dat er weinig veranderd. de technische dienst al meerdere keren gebeld maar zonder enig resultaat.