Skip to main content

Hi KPN, 

Voor mijn werk moet ik dagelijks veel bellen en heb ik veel last van het slechte bereik. Ik ben slecht verstaanbaar, het gesprek wordt afgekapt of het lukt niet om te bellen. Ik heb de dekkingsgraad gecheckt (woon in de rivierenbuurt in Adam) en dat lijkt allemaal in orde. Via Wifi bellen werkt ook, maar dat is voor mij geen structurele oplossing. Zouden jullie me hierbij kunnen helpen? Ik hoor het graag! 

Dank en groeten,

Eline 

Hi @Eline V Welkom hier!  Op jouw locatie hoor je inderdaad gewoon goed bereik te hebben. Kun je me iets meer vertellen? Merk je een verschil tussen binnen en buiten, bijvoorbeeld? Wat zie je op je telefoon: valt het signaal weg? Heb je deze momenten nog wel internet? Wat voor een telefoon gebruik je eigenlijk? En waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben: waarom is bellen via wifi geen oplossing voor je? 


Hi Bart, dank je voor je reactie. Ik merk zodra ik de deur uit ben, dat ik dan wel goed bereik heb. Mijn signaal valt thuis weg (vaak nog 1, soms 2 streepjes) en ik ben (vaak) slecht te verstaan. Mijn internet werkt over het algemeen wel prima. Ik gebruik een Iphone 7. Wifi bellen is een oplossing, maar niet als ik in calls zit met meerdere mensen (of klanten moet bellen, die bel ik liever niet meteen via Wifi). Heb je enig idee wat ik kan doen om dit te verbeteren?


Hey @Eline V Duidelijk. Wat je omschrijft is best herkenbaar: buiten is het goed en binnen is het minder. Het signaal van een mobiele telefoon gaat in één rechte lijn van de zendmast naar jouw telefoon en het moet daar alles heen wat er tussen instaat. Je kunt je voorstellen dat bebouwing dus een flink obstakel is en invloed kan hebben op de kwaliteit van het signaal. En zaken als goede isolatie, betonnen muren etc. hebben dus meer invloed. De beste oplossing hiervoor is toch echt bellen via wifi: dan heb je die problemen simpelweg niet meer. 

Wat nog een klein extra handigheidje kan zijn: heb je een hoesje om je iPhone? Zo ja, haal die er dan eens af. Bij sommige, wat oudere modellen, kan dit van invloed zijn op de antennes in het toestel. 


Hi Bart, dank voor je reactie en tips. Het hoesje zal ik eraf halen, wellicht helpt het! Klopt het dat bellen via Wifi een ondersteuning is van de telefoon? En dat het dus niet betekent dat je altijd belt via Whatsapp? Want die instelling heb ik onlangs gevonden en aangezet. Hopelijk gaat dit me helpen! Dank je.


Zeker, @Eline V en ik denk dat ik je opmerkingen nu ook iets beter snap. 🙂 Bellen via wifi is inderdaad iets anders dan bellen via Whatsapp. Hier lees je er alles over. Ik ga er vanuit dat het duidelijk is, maar geef gerust een gil als je meer wit weten.