Skip to main content
Toelichting:

Goedemorgen,

Ik, en vele bewoners van de wijk Brandevoort in Helmond, heb een klacht over het slechte bereik van het KPN mobiele netwerk. Ik ben via mijn werk (Defensie) aangesloten bij KPN en sinds 21 juli 2023 bij Youfone (ook KPN netwerk).

Volgens uw website zou er voldoende dekking moeten zijn in mijn postcodegebied. Ik zou goed bereikbaar moeten zijn en een goede verbinding moeten hebben. Zoals aangegeven is dat echter niet het geval.

Wat is het probleem? In het kort, geen bereik binnenshuis en een slecht bereik buitenshuis (max 1 a 2 streepjes.

En dit wordt door de hele buurt waar ik woon ook als zodanig ervaren. De enige zendmast van het gehele deelgebied Brandevoort is op ongeveer een kilometer van mijn woning geplaatst in een hoogspanningsmast (dit lijkt me ook al storingsgevoelig en beperkend).

Binnen en buiten onze woning is er slecht of helemaal niet bereik. Het is zelfs niet mogelijk om zonder wifi  bij een noodsituatie  binnenshuis de hulpdiensten te kunnen waarschuwen. Ik ben nu afhankelijk van het bellen via wifi , maar moet er niet aan denken dat bij een noodsituatie het wifisignaal uitvalt. Het probleem geldt overigens voor meerdere providers (KPN, Tmobile, Vodafone etc.). Voor al deze providers geldt dat er in onze wijk geen of zeer weinig bereik is (en zeker niet binnenshuis). Dus lijkt mij dat het probleem bij de zendmast ligt. Volgens mij zijn KPN en andere providers verplicht om te zorgen voor een goed bereik van het gsm netwerk binnen een dichtbevolkt gebied!

Overigens heb ik dit probleem ook bij de gemeente Helmond ingebracht, aangezien het een veiligheidsrisico betreft voor de mensen uit onze wijk en het ook in algemeen belang is dat het probleem wordt opgelost.

Graag verneem ik van u of u iets kunt doen om dit probleem op te lossen.

Bij voorbaat dank. 

Admin: adresgegevens verwijderd uit openbare post i.v.m. privacy

Hoi @Henri Sp 

Welkom op het Forum van KPN.

 

De slechte dekking in de wijk Brandevoort in Helmond, is al vaker ter discussie geweest.
Dit zelfde geldt trouwens ook voor de wijken Kranenbroek, De Veste en Stepekolk.

Voor al deze wijken is er maar één KPN zendmast bij Sportpark Brandevoort, in wat je al aangaf een hoogspanningsmast.
Op deze zendmast zitten wel alle frequenties voor 2G, 4G en 5G.

Een tweede mast staat bij Sportpark de Beemd, in een gewone vakwerkmast, die waarschijnlijk wel richting de wijk Brandevoort zal uitzenden, maar omdat deze wat verder weg staat zwakker binnen zal komen.

Er zou in dit geval 1 of 2 zendmasten bij geplaatst moeten worden, om de dekking van het KPN netwerk te optimaliseren in de bovenstaande wijken.

Maar omdat er strenge regels zijn voor het plaatsen van een nieuwe zendmast, kan dat soms lang duren, zoals dat de Gemeente Helmond een vergunning moet afgeven voor het plaatsen van een nieuwe zendmast op hun gemeentelijk terrein, maar ook eigenaren van (hoge) gebouwen of een stuk land moeten hiervoor toestemming geven.
Dus het heeft nog al wat voeten in de aarde, voordat daadwerkelijk een nieuwe KPN zendmast kan worden geplaatst en geactiveerd.

Ik vind het daarom ook zeer goed, dat je het zelf inmiddels ook hebt gemeld bij de Gemeente Helmond, ook omdat er veel meer bewoners zijn die hier structureel last van hebben, in de hoop dat zij daar ook wat mee gaan doen uiteraard.

De zendmasten van Odido en Vodafone staan aan de De Voort, beide eveneens in een hoogspanningsmast, daarnaast heeft Odido ook nog een zendmast staan aan de Hoofdstraat.

Omdat de mogelijke nieuwe zendmasten er nog niet staan, en je uit veiligheidsoverwegingen thuis wel altijd wilt kunnen bellen, adviseer ik je om een vaste telefoonlijn erbij te nemen.
Als je bij KPN ook de Thuis producten afneemt, kost dat je maar 2,- euro extra per maand.
Daarnaast kun je de vaste telefoonlijn maandelijks opzeggen, mocht het mobiele bereik over een tijd weer optimaal zijn.

Maar binnen een jaar verwacht ik nog geen directe verbeteringen in deze woonwijken, qua ontvangst van het KPN mobiele netwerk, omdat eerst de nodige vergunningen binnen moeten zijn vanuit de gemeente, maar ook de eventuele toestemmingen en afspraken met de eigenaren van bijvoorbeeld een flatgebouw of een stuk land waar KPN een vakwerkmast mag plaatsen.


Hallo Michel,

Dank je voor de duidelijke verklaring en de tips. Ik wacht nog op het antwoord van de gemeente en hoop dat van daaruit nog een oplossing volgt.