Skip to main content

Ik kreeg opeens kosten berekend voor het versturen van een sms naar iemand in Frankrijk. .ik dacht dat ik ongelimiteerd sms kan versturen in mijn bundel en dat die ook geldt binnen Europa.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid​​

Dat is afhankelijk van welk abonnement je hebt. De abonnementen "Hussel mobiel" die nu worden aangeboden bellen en sms-en wel gratis naar EU nummers maar veel oudere abonnementen niet. Mogelijk is er verwarring ontstaan door de nieuwe roam-like-home regels die drie jaar geleden zijn ingegaan die in het kort inhouden dat je in de EU je bundel op de zelfde manier kunt gebruiken als thuis (aan enige regels gebonden als het op langere perioden buitenlandgebruik en excessen in datagebruik aankomt). Het bellen of sms-en NAAR het buitenland is geen roaming en valt daar dus ook niet onder. Kijk eens of je je abonnement al kunt verlengen tegen voorwaarden die gunstiger zijn dan je nu hebt, o.a. met onbeperkt bel en sms naar EU.


Ik was nog een detail vergeten....vorige maand meer als 25 sms-jes verstuurd en géén extra kosten ...nu net 10 verstuurd en ik krijg opeens € 0,07 extra kosten bij mijn abonnement ...dat is toch raar ?


Dat zou raar zijn als het om de zelfde soort smsjes gaat, dus ook naar Franse nummers. Kijk anders even naar de tarieven van jouw mobiele abonnement of er kosten voor eu sms in zitten. Wellicht komen die 7 cent anders door bellen naar een 0900 nummer ofzo, dat kan je straks op de factuur natuurlijk checken.


Bedankt voor het antwoord en heb ook gevonden waaraan het ligt...Eén sms was langer als 160 tekens en dat is de limit...ik kon alleen niet in de tarieven vinden welk bedrag er voor méér tekens stond .


Toch een vreemde kostenpost, je zou denken dat langer dan 160 tekens gewoon een tweede (gratis?) sms betekend, zoals dat vroeger in de tijd voor whatsapp ook werkte


Als je ongelimiteerd (onbeperkt sms) hebt zouden ook langere sms-en gewoon € 0 moeten zijn. Met meer dan 160 tekens zijn gewoon feitelijk meer smsjes. Tot max 5, dus max 800 tekens.

Kijk je abonnement er nog eens goed op na lijkt mij. Welk abo is het?.

Heb je een abonnement van voor 26 september 2016? Dan zit onbeperkt sms/bellen van uit Nederland naar een mobiel nummer van een ander E.U. land niet in het abonnement namelijk.


Welkom op het forum @Sensai!

Fijn dat je al hebt achterhaald waar de kosten vandaan komen, maar ik ben het wel met @Matthias92 en @PeterG eens dat dit nog een onderzoek vanaf onze kant waard is. Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Je mag het mobiele nummer waar het om gaat, in het opmerkingenveld noteren, zodat ik met je mee kan kijken!


@Maja_ Ik heb de gegevens ingevuld en ben benieuwd naar het antwoord.


Bedankt @Sensai!

Ik zie dat het tóch gaat om de sms naar Frankrijk. Bellen en sms’en vanuit een ander EU land valt binnen je gewone bundel, maar sms’en vanuit Nederland náár een ander land, dat kost wel extra:

Je bent in Nederland en je belt of sms't naar een nummer uit Frankrijk

  • Bellen:

     € 0,23 / min
  • Sms versturen:

     € 0,07 / sms

Ik hoop dat nu duidelijk is waar de kosten vandaan komen, mocht je er nog verdere vragen over hebben dan hoor ik ze natuurlijk graag :slight_smile:


@Maja_ Je schrijft " belt of sms't naar een nummer uit Frankrijk .Maar dat klopt niet.Het is een nummer uit Nederland. 


Begint het met +316 ? Ofwel, heb je gesms’t naar +316…. Dat kun je zien op de factuur.


@PeterG  ja , het nummer begint met 00316.


Alleen als je gesms't hebt naar een nummer beginnend met +33 dan krijg je kosten. Ook als je v.u. Nederland belt. Want E.U. van uit Nederland valt bij jouw oudere abonnement niet in de bundel. Zie de kosten die Maja noemt.

Het is 7 cent. Houdt het deze maand ook even in de smiezen. Ik denk dat je toch naar een niet 31 nummer hebt gesms’t.

Franse mobiele nummers beginnen ook met 06.

Een vergissing is dan gauw gemaakt. +31623456789 of +33623456789 lijkt dan hetzelfde nummer maar is dat niet.
Gebruik je IN Frankrijk geen landnummer maar 0623456789 dan bel of sms je dus naar die Franse meneer/mevrouw….


Hmm, ik zie dat er op 14-07 om 22:18uur een sms is verzonden naar het nummer 0040740*****, dat gaat niet om een Frans maar om een Roemeens nummer dus. Ik zag enkel staan dat het om een internationale sms ging, dus ik heb verder het betreffende nummer niet bekeken omdat je het zelf had over sms’en naar iemand in Frankrijk. Maar jij bedoelde denk ik dat je een sms hebt gestuurd naar een Nederlands nummer van iemand die op dat moment toevallig in Frankrijk was, en niet een sms naar iemand met een Frans nummer.

Je kunt het betreffende sms’je terugvinden in je toestel, bij de verzonden berichten. Hopelijk wordt het daarmee duidelijk om welk sms’je het gaat!

 


@Maja_ klopt helemaal, wist helemaal niet dat het een Roemeens nummer is, omdat de persoon in Nederland woont.Een sms gestuurd, om te vertellen dat whatss app er uit lag.Dank je wel voor het nakijken.

 


Zo’n oud abonnement had ik tot voor kort ook. Als jij dat nummer dus ‘gewoon’ belt, ook al zijn jullie beiden in Nederland, zul je dus € 0,23 per minuut kwijt zijn, denk daaraan.

Heb nu nieuw abo waarmee ik ook VAN UIT Nederland naar nummers uit onderstaande landen binnen de bundel kan sms-en en bellen. (en uiteraard voor dat ene eurotje meer het onbeperkt bellen/sms genomen ipv 150….)

Lijst EU-landen

  • België;
  • Bulgarije;
  • Cyprus;
  • Denemarken;
  • Duitsland;
  • Estland;
  • Finland;
  • Frankrijk;
  • Griekenland;
  • Hongarije;
  • Ierland;
  • Italië;
  • Kroatië;
  • Letland;
  • Litouwen;
  • Luxemburg;
  • Malta; 
  • Nederland; 
  • Oostenrijk;
  • Polen;
  • Portugal;
  • Roemenië;
  • Slovenië;
  • Slowakije;
  • Spanje; 
  • Tsjechië;
  • Zweden.

Het V.K. is sinds 31 januari 2020 technisch uit de E.U. De regeling is echter voor dat land vooralsnog tot 31 december geldig. Komt er een No Deal Brexit dan valt het V.K. niet meer onder Roam Like at Home.

bron


Ah, fijn dat het nu duidelijk is @Sensai :blush: