Skip to main content

Ik heb geen data abonnement en toch kreeg ik in één keer een sms'je dat mijn data verbruik 65 euro is.

Ik was in Amerika heb dual sim waarvan de data normaal gesproken via mijn werk sim  gaat.

Hoezo krijg ik een rekening voor data......terwijl ik geen data abonnement heb?

Die ik uiteraard niet ga betalen..…

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Ik dacht dat bij kpn de abbonementen zonder data toch ook heel weinig data toelaten. In je toestel kan je per sim aangeven of deze wel of geen data mag gebruiken. Mogelijk dat er op die wijze toch data is gebruikt.

Ik adviseer je om deze instellingen alvast even na te kijken. Vul vervolgens je profiel in zodat een medewerker achter de schermen mee kan kijken.


Ik heb geen data abonnement en toch kreeg ik in één keer een sms'je dat mijn data verbruik 65 euro is.

Ik was in Amerika heb dual sim waarvan de data normaal gesproken via mijn werk sim  gaat.

Hoezo krijg ik een rekening voor data......terwijl ik geen data abonnement heb?

Die ik uiteraard niet ga betalen..…

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Een abonnement zonder data betekent niet dat je toestel geen mobiele data kan gebruiken. Het betekent alleen dat het niet in je abonnement is inbegrepen (en voor Amerika is het uiteraard nooit inbegrepen).

Mobiel datagebruik zal je moeten uitzetten in je toestel zelf. Bij sommige providers, zoals Simyo en zakelijke abonnementen, kan je het ook op netwerkniveau uitzetten (en dat is waarschijnlijk het geval op je werk-sim) maar als dat niet kan voor je privé sim en je hebt het zelf ook niet uitgezet op je toestel voor die privé-sim, dan ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor de rekening van 65 euro.

Maar goed, zie mijn handtekening hieronder: dit is een privé mening.


Ik heb geen data abonnement en toch kreeg ik in één keer een sms'je dat mijn data verbruik 65 euro is.

Ik was in Amerika heb dual sim waarvan de data normaal gesproken via mijn werk sim  gaat.

Hoezo krijg ik een rekening voor data......terwijl ik geen data abonnement heb?

Die ik uiteraard niet ga betalen..…

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Een abonnement zonder data betekent niet dat je toestel geen mobiele data kan gebruiken. Het betekent alleen dat het niet in je abonnement is inbegrepen (en voor Amerika is het uiteraard nooit inbegrepen).

Mobiel datagebruik zal je moeten uitzetten in je toestel zelf. Bij sommige providers, zoals Simyo en zakelijke abonnementen, kan je het ook op netwerkniveau uitzetten (en dat is waarschijnlijk het geval op je werk-sim) maar als dat niet kan voor je privé sim en je hebt het zelf ook niet uitgezet op je toestel voor die privé-sim, dan ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor de rekening van 65 euro.

Maar goed, zie mijn handtekening hieronder: dit is een privé mening.

Toch mag je er vanuit gaan als je een abbonement zonder data neemt dat in je bestelling een waarschuwing voor de kosten buiten de bundel mag plaatsvinden. Het is natuurlijk dubbel als je voor de geringe data in Nederland niet betaald maar in het buitenland wel.

Dan zou je ook een rekening moeten krijgen voor de kosten in Nederland. Toch?


Tja… in mijn bescheiden mening mag iedereen toch na al die jaren wel weten dat alles wat je doet in Amerika nooit inbegrepen is in een abonnement. Binnen de EU zou een ander verhaal zijn (roam like home) maar dit? 


U heeft een punt maar abbonement zonder data die ook geen data geeft (ik bedoel een website openen lukt al niet) is voor veel mensen een abbonement dus zonder data.

Bij simpel voor mijn dochter moest ik buiten het abbonement mobiele data via de website specifiek aanzetten. Daarbij weet ik zeker dat er geen data wordt gebruikt.


Hoi @Jhorsting, ik snap heel goed dat je baalt Dat is zeker geen fijne verassing. Ward_ legt echter al heel mooi uit hoe het zit. Als het toestel toegang heeft tot internet, en een app of dergelijke staat nog open, dan gaat er internet gebruikt worden. Buiten de EU zit dat heel anders dan in Nederland. Ik kan hier niets aan doen helaas. Ik kan enkel meegeven om mobiele data uit te zetten en het toestel te herstarten. Dan weet je zeker dat alle datasessies afgesloten zijn. 


Dus....als ik een abonnement zonder data afsluit voor mijn 15 jarige dochter....kan ik alsnog een rekening krijgen voor gebruikte data? Beetje vreemd...  


Data kan op meerdere manieren uitgezet worden. op de simkaart of op het toestel. Staat het op de simkaart uit dan kan je een data gebruiken. 

Staat het wel op de simkaart aan en kom je bijvoorbeeld buiten Europa dan herkent jouw toestel dat er data gebruikt mag worden en zal dat dan ook doen. 


En toch is het raar.....waarom zou ik data uitzetten sls ik geen data abonnement heb.....maar het zal allemaal wel.....en dan nog krijg wel sms'je dat mijn limiet bereikt is maar geen waarschuwing dat mijn data aan staat..…

 


Ook in Nederland kun je zonder data abonnement gebruik maken van data. Al is het heel erg langzaam en kun je er eigenlijk niet mee internetten. 

Je hebt een abonnement in Nederland. Stel je bent in Turkije, dan weet de Turkse provider niet dat jij geen internet in jouw abonnement heeft. Die communiceert alleen met jouw telefoon, als je van jouw telefoon data mag gebruiken dan staat de Turkse provider dat toe. De simkaart zorgt dan enkel voor een verbinding met de provider.