Skip to main content

Hoi!

Ik wordt sinds gisteren steeds gebeld door Engelstalige personen die het hebben over trading of online marketing. Had gister de eerste keer opgenomen (was een onbekend 06-nummer). Daarna nog 4x door een ander 06-nummer gebeld en niet opgenomen. Vanochtend stond er een naam als beller i.p.v. het nummer, dus weer opgenomen. Bleek hetzelfde te zijn.

Kan ik dit tegenhouden? Nummer blokkeren heeft denk ik geen enkel nut aangezien het steeds met een ander nummer is.

Hallo @ressiv er is helaas (nog) niets tegen te doen, gewoon meteen ophangen en NOOIT terugbellen.


Hallo @ressiv er is helaas (nog) niets tegen te doen, gewoon meteen ophangen en NOOIT terugbellen.

Oke dat is jammer! Dankje, zal ik dat in ieder geval nooit doen!


Hier is inderdaad, helaas, weinig tegen te doen, @ressiv. Het grootste probleem is namelijk dat de weergegeven nummers meestal niet daadwerkelijk het nummer zijn waarmee gebeld wordt. Dit noemen we spoofing. Je kunt in belsystemen vaak invullen welk nummer getoond moet worden op het scherm. Dit is heel handig als je, bijvoorbeeld, een bedrijf bent met meerdere nummers en je wilt graag dat mensen je op een specifiek nummer terugbellen. Maar zo'n systeem kan dus ook misbruikt worden. De bellende partij vult in dit geval dan willekeurige nummers in. Zodat jij denkt dat je door een gewoon persoon gebeld wordt en eerder de telefoon opneemt.  Degene wiens nummer in het scherm staat weet van niets. Dus terugbellen heeft dan ook geen zin.

Je kunt in je mobiele telefoon nummers blokkeren. Hoe precies hangt af van wat voor telefoon en besturingssyteem er op zit. As je op een vast nummer gebeld wordt dan kun je in je MijnKPN nummers blokkeren. Maar, blokkeren heeft in dit geval weinig zin omdat je dan dus niet de daadwerkelijke spammer blokkeert.