Skip to main content

Ik werd gebeld door een persoon die aangaf dat hij door mij was gebeld. Ik heb hem nooit gebeld (dat weet ik zeker) dus ik vermoed dat iemand mijn nummer gebruikt net als bij email spoofing. Is het traceerbaar wie dit heeft gedaan? Als ik erachter kom wie dit is dan overweeg ik aangifte te doen. bij voorbaat dank voor uw reactie.

Ik heb begrepen dat het heel heel lastig is om daar iets mee te doen. Veel mensen hebben deze nare ervaringen en hopen dat het snel op mag houden. U kunt misschien wel een melding maken zodat wanneer er oplichters actief zijn en iemand aangifte doet en u nummer daarbij doorgeeft, dat u een extra zekerheid inbouwd. Maar goed de politie weet ook heel goed hoe oplichters werken dus naast wat vervelende telefoontjes zou ik mij niet druk maken.


Het punt is dat degene die mijn nummer gebruikt heeft dader is van een aanrijding. Het belang om deze persoon te vinden is dus wat groter dan bij een willekeurige spoofing. Ik begrijp dat het technisch lastig is om dit te achterhalen maar ik ben om deze reden toch wel benieuwd naar de mogelijkheden die er eventueel wel zijn. Als ik daar eerst de politie voor moet inschakelen dan zal ik dat doen, maar pas als ik weet of dat inderdaad zinvol is.


Aangifte doen is altijd zinvol, ook al lijkt het vaak van niet, hoe meer meldingen hoe meer kans dat er iets tegen gedaan gaat worden.

Eventueel kan de Politie via een gerechtelijk bevel de gegevens bij de provider opvragen, moet je wel datum en tijd weten, het eigen nummer word wel afgedekt maar is wel in de systemen bekend, zal wel een tref worden als dit zou gebeuren.


Hi @dasjaak, welkom hier. 

Ik haak ook even in. 

Aangifte doen is altijd zinvol, ook al lijkt het vaak van niet, hoe meer meldingen hoe meer kans dat er iets tegen gedaan gaat worden.

Eventueel kan de Politie via een gerechtelijk bevel de gegevens bij de provider opvragen, moet je wel datum en tijd weten, het eigen nummer word wel afgedekt maar is wel in de systemen bekend, zal wel een tref worden als dit zou gebeuren.

Dit klopt inderdaad. Bij een "gewone” spoofing case verwacht ik niet dat er veel wordt gedaan met een aangifte, maar zinvol is het wel. En zeker in dit geval aangezien het om een aanrijding gaat. De politie heeft ingangen bij de providers. Het is wel van belang om precies de datum en tijdstip van het gesprek te weten, op basis daarvan kan Politie/justitie achterhalen wie het daadwerkelijk was. Dan nog hopen dat het geen prepaid nummer is. 

De vraag is wel of ze dit dringend genoeg vinden om de moeite te nemen. Daar kan ik niets over zeggen.