Skip to main content

Toevallig was ik vanmorgen om 6,15 uur wakker toen de telefoon ging. Ik naam op, zonder naar het display te kijken. Ik hoorder niets en vroeg mij af of er überhaupt wel een verbinding tot stand was gekomen. Had wel eens gehoord dat een telefoon kan 'meebellen’ met een nummer dat dicht bij het jouwe ligt. Dus klaar. 15 minuten daarna gebeurde hetzelfde. Nu zag ik op het display de naam van mijn dochter. Dat verontrustte mij, dus belde ik 112 en werd doorverbonden met de politie in Zwolle. Ik gaf het telefoonnummer door: de politie zou mijn dochter bellen en  -  indien nodig  -  ter plaatse onderzoek doen. Toen ik neerlegde kwam en 3e fake telefoon binnen. Kort daarop belde mijn dochter om te horen waarom ik ongerust was. En daarmee was dit gebeuren afgesloten.

Wat is de oorzaak en kan ik herhaling voorkomen?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Dag @Volledig , welkom op het forum!

 

Dit heet spoofing. Zie dit artikel voor meer informatie. KPN kan hier overigens niet veel aan doen, evenmin als andere providers.


Dag Henk

Dank voor je reactie. Spoofing was mij onbekend. Maar de nieuwste ontwikkeling maakt duidelijk dat  in mijn geval geen sprake is geweest van spoofing: mijn dochter had mij in die nacht verteld dat zij veronderstelde  dat zij de telefoon in haar jaszak had, maar dat die mogelijk daar uit was gevallen. Toen zij bij daglicht ging zoeken bleek dat inderdaad het geval: zij vond hem, na enig zoeken, op haar terrein in het  -  door ochtenddauw  -  natte gras.  Dat leek haar de verklaring waarom de telefoon  pas vele uren nadat hij was gevallen spontaan belde. En naar mij belde, omdat mijn nummer het laatst door haar was gebruikt.

Kan dit de gang van zaken verklaren? Als dat zo is, waarom hield het bellen na driemaal op? De batterij was niet leeg. Wèl gaat het belsignaal niet meer over; trilt nog wel.

Vriendelijke groet

'Volledig


Nee, een echte verklaring heb ik er niet voor. Is haar telefoon beschermd via een PIN-code, of kan iedereen die 'm vindt 'm zomaar gebruiken, of b.v. een dier(je) dat er toevallig overheen gelopen is? 


Beste Henk,

De telefoon van mijn dochter is niet beveiligd met een PIN-code, maar het is onwaarschijnlijk dat iemand hem heeft teruggelegd omdat hij er niets mee kon, aangezien de batterij niet leeg was en hij dus gewoon zou kunnen bellen.

Dat de telefoon door een dier zou zijn geactiveerd is eveneens onwaarschijnlijk omdat het een klaptelefoon is (en nog gesloten toen mijn dochter hem terugvond.)

Inmiddels is de telefoon door deze gebeurtenis niet meer bruikbaar.

Het blijft een raadselachtig gebeuren.

Vr.gr, "Volledig’

 


Geen PIN-code? Dat zou ik de volgende keer maar snel wel doen! Ook op die van jezelf trouwens. En/of gezicht- of iris-herkenning, of vingerafdruk of iets dergelijks. Veiligheid voor alles!


Reageer