Skip to main content

Deze week zag ik op mijn mobiele telefoon een gemiste oproep van een door mij een onbekend +31 6 ********nummer. 

Aangezien ik een telefoontje verwachtte belde ik terug. Achteraf natuurlijk niet moeten doen (...). Ik kreeg een bandje te horen dat het nummer niet bestaat en ik 1888 moest bellen. Dit uiteraard niet gedaan.

Vervolgens op internet gaan zoeken omdat ik er geen goed gevoel bij had. Het lijkt erop dat het spoofing is geweest. Later deze week ben ik nog 2x gebeld door twee onbekende 06-nummers. Eerste 4 cijfers zijn gelijk aan mijn nummer. Evenals het vorige onbekende nummer.

 Ik heb niet opgenomen en uiteraard ook niet teruggebeld!! 

Nu maak ik mij ongerust over het feit dat ik misschien met hoge kosten geconfronteerd kan worden. 

Ik lees op het forum dat meerdere mensen teruggebeld hebben naar een niet bestaand nummer en vraag mij af of zij met hoge kosten op hun factuur zijn geconfronteerd. 


*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

 

 

 

Deze week zag ik op mijn mobiele telefoon een gemiste oproep van een door mij een onbekend +31 6 ********nummer. 

Aangezien ik een telefoontje verwachtte belde ik terug. Achteraf natuurlijk niet moeten doen (...). Ik kreeg een bandje te horen dat het nummer niet bestaat en ik 1888 moest bellen. Dit uiteraard niet gedaan.

Vervolgens op internet gaan zoeken omdat ik er geen goed gevoel bij had. Het lijkt erop dat het spoofing is geweest. Later deze week ben ik nog 2x gebeld door twee onbekende 06-nummers. Eerste 4 cijfers zijn gelijk aan mijn nummer. Evenals het vorige onbekende nummer.

 Ik heb niet opgenomen en uiteraard ook niet teruggebeld!! 

Nu maak ik mij ongerust over het feit dat ik misschien met hoge kosten geconfronteerd kan worden. 

Ik lees op het forum dat meerdere mensen teruggebeld hebben naar een niet bestaand nummer en vraag mij af of zij met hoge kosten op hun factuur zijn geconfronteerd. 

 

 

 

Hallo @Fluitenkruid89 als je door dat nummer op je mobiel bent gebeld, meteen blokkeren.

 


@Fluitenkruid89

Zoals je hier kan lezen zijn het normale +31 6 … nummers oftewel 06-nummers binnen Nederland.

Er is niks digitaal gekraakt, jij betaalt geen extra kosten, en de scammers die jouw opbellen maken enkel gebruik van een zwakheid van nummerweergave en dat is spoofing. Hiermee kunnen ze elk telefoonnummer aannemen die ze maar willen. Ik raad aan om niet terug te bellen als je zo'n gaar spraakbandje aan de lijn krijgt. Grote kans dat het nummer niet bestaat, maar misschien krijg je wel een niets vermoedend persoon aan de lijn die je niet graag wilt lastigvallen.

Als het een buitenlands nummer is, dan moet je zeker niet terugbellen. Er bestaat kans dat dit Wangiri fraude is, en dat je telefoonrekening oploopt.

Je kan het blokkeren, maar zelf vind ik dit overdreven, tenzij je horendol wordt van hetzelfde nummer die je massaal zal bellen. In het algemeen kiezen de scammers in no-time weer een ander nummer uit die je op de nummerweergave ziet.

De reden dat ze met nummers bellen die op jouw telefoonnummer lijken komt vanwege het feit dat ze zich willen voordoen als iemand die bij jouw in de buurt woont, zodat je sneller de telefoon oppakt. Ze hebben echter geen flauw benul dat 06-nummers niet geografisch zijn. 😂