Skip to main content

Ik krijg soms een telefoon gesprek en wanneer ik 1) kies dan wordt ik doorverbonden met iemand in het buitenland (denk india aan het accent te horen). Maar het telefoonnummer van waaraf ze lijken te bellen is een -6 nummer.

 

Kunnen jullie daar niets tegen doen !!

Hallo @Jos Schenning ,

Je bent zelf verantwoordelijk voor je belgedrag. KPN gaat- en kan daar niet veel aan doen. 

We spreken van spoofing als er kenmerken vervalst worden met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan op verschillende manieren, zo ook telefoonnummerspoofing. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. In beginsel kan dus ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst.

De ontvangende partij zal dan zien dat jij gebeld hebt, terwijl jij dit zelf niet gedaan hebt. 

Het zou soms ook mogelijk zijn dat jouw toestel gehackt is. Dat lijkt nu niet zo te zijn. Maar je kunt in zo'n geval het beste jouw toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat je je zorgen maakt over hoge kosten. Mocht het nou vaker voorkomen en je voelt je er niet prettig bij, dan kan je altijd nog een ander nummer nemen. Je kunt dan het beste telefonisch contact opnemen via 0800 0402.


Technisch kunnen de providers helemaal niets tegen spoofing doen immers het telefoonnummer wordt gewoon meegegeven in de geluidsstream en is daarmee onzichtbaar voor de provider tenzij je wilt dat ze jouw gesprek gaan afluisteren.