Skip to main content

Gisteren werd ik gebeld door iemand die vertelde dat hij mij terugbelde terwijl ik niemand had gebeld. Vandaag belde ik iemand terug die mij vertelde dat ze mij niet had gebeld. Wat is hier aan de hand? Het zijn telefoonnummers die heel erg op mijn telefoonnummer lijkt. Wat zijn dit voor spooktelefoontjes en hoe wordt dit tot stand gebracht? Moet ik mij zorgen gaan maken of moet ik een actie ondernemen?

Ik hoor het graag

Dag @Nancy61, het lijkt erop dat jouw telefoonnummer wordt gebruikt voor spoofing.

Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. Ieder telefoonnummer kan op deze manier worden nagedaan. 

De ontvangende partij ziet dan dat jij gebeld hebt. Want jouw telefoonnummer wordt gebruikt. Terwijl jij dit zelf dus helemaal niet gedaan hebt. Maar toch zien ze jouw nummer. En dus bellen ze jouw terug.

Helaas is hier niks aan te doen. :(