Skip to main content

Hoi,

 

Ik ben vandaag tegen exact hetzelfde probleem aangelopen als de eerste post. In het verleden werd 'delen’ automatisch aan het einde van de maand gedaan. Nu zou ik dit voor medewerkers aan het begin van de periode elke keer handmatig moeten doen.

 

Bij aanschaf van 0GB abonnementen was gezegd dat je data kon delen met de onbeperkte bundels. Wie gaat er dan van uit dat je elke maand handmatig GB's moet gaan weggeven van onbeperkte bundels naar 0GB bundels..? Dat werd er ook niet bijgezegd.. Noodzakelijke oplossing plus kosten, voor mij was het verhogen van de data-limiet van de andere bundels.

 

Mooie marketing van KPN dat je data kan delen. Strikt genomen klopt het maar wat is dit in de praktijk een waardeloze oplossing. Elke eerste dag van de maand je bundels moeten beheren en data-bundels weggeven. Deel de data gewoon automatisch over de nummers die onderdeel van de bundel zijn? Laat me niet elke keer dit moeten doen.. Commercieel snap ik het want het is zo omslachtig dat ik dus duurdere bundels aanschaf. Echt niet meer van deze tijd. 

 

Jammer dat op mijn locaties KPN de enige is met een beetje ontvangst, anders had ik weg geweest. Had juist de laatste jaren zn goede indruk van KPN! Zonde!

 

NB. KPN medewerker raden mij nota bene aan om onbeperkte bundels te combineren met 0GB bundels. 

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt, afgesplitst van dit topic. 

**Admin: Inmiddels is het wel mogelijk om automatisch MB's te delen

@Harry1234 Welkom op het forum. 

Wat jammer dat je tegen deze situatie aanloopt. Het klopt inderdaad dat als je een 0GB abonnement neemt en je data wil gebruiken hier MB's mee gedeeld moeten worden. 

De situatie zoals je hem hier omschrijft: "In het verleden werd 'delen’ automatisch aan het einde van de maand gedaan." Herken ik eerlijk gezegd niet. Het "delen" van MB's is nooit automatisch gedaan door ons. 

Deze situatie is o.a. ingericht voor bijvoorbeeld gezinnen, waarbij ouders dan MB's kunnen delen met hun kinderen. Op het moment dat je dit op grotere schaal moet doen kan ik mij voorstellen dat dit niet ideaal werkt. 

Financieel zal de situatie zoals hij geadviseerd is inderdaad het voordeligst zijn, alleen zoals wel vaker is de goedkopere optie vaak niet altijd de meest comfortabele optie. 


Bedankt voor 't antwoord!

In reactie. Dan moet het product niet zakelijk niet worden aangeboden. Voorheen was bij klein zakelijk altijd sprake van automatisch delen over contracten. Wat de ene teveel gebruikte werd weer verrekent met iemand die minder gebruikte.

Ook voor gezinnen lijkt mij de situatie zeer omslachtig. In een digitale wereld kan goedkoop prima samen met comfortabel namelijk door te automatiseren. En je krijgt er ook minder customer support (#gedoe) door ;-)

Er is niet echt een groot verschil tussen een gebruiker die dit elke maand moet doen of en optie ‘laat KPN dit automatisch doen'. Kwestie van een ‘schedule’ aanmaken dat de gebruiker kan invullen ‘hoeveel wilt u standaard delen aan het begin van de maand’ en dat uitvoeren bewijze door een botje die de input op API die de app gebruikt simuleert (niet ideaal maar zou prima werken).


@Harry1234 Ik ben met je eens dat het inderdaad handiger zou zijn als dit automatisch gaat. 

Ik ga deze situatie dan ook intern doorgeven om te kijken of we hier inderdaad wellicht iets mee kunnen! Daar heb je op dit moment natuurlijk weinig aan, maar wellicht in de toekomst wel!


Bedankt! Ben benieuwd. Voor nu de contracten maar verhoogd (extra kosten) omdat het anders geen doen is.


Tja.. in de kpn app kan je alleen automatisch op de 1e vd maand je mb’s delen… lekker handig als het abonnement van degene met wie je deelt op de 6de opnieuw ingaat. Dan heb je dus 5 dagen plezier en de rest van de maand niks…

aub kpn, pas de app even aan zodat je zelf kan instellen op welke dag er elke maand automatisch mb’s overgemaakt worden.. 

alvast bedankt.


Hoi @Rob en As 

Automatisch MB’s delen gebeurt op de eerste dag van de factuurperiode van de gever. Die MB’s behouden de geldigheid van het abonnement van de gever. De ontvanger kan er dus een hele maand gebruik van maken. De factuurperiode van het abonnement van de ontvanger speelt geen rol.

https://www.kpn.com/hussel/voordelen/mbs-delen.htm


Nou, dat klopt niet helemaal Ruud,

op 1 oktober deelde ik 20gb met mijn vrouw.

zij kreeg een sms dat deze 6 oktober kwamen te vervallen.

vandaag handmatig op 6 oktober (start van haar abonnement) 10 gb overgemaakt… zijn kreeg een sms dat ze op 6 november vervallen.. 

kortom.. het lijkt er toch mee te maken te hebben..

zoals jij aangeeft zou het dus niet uit moeten make n wanneer je mb’s deelt.. want ze blijven 1 maand gekdig… kennelijk vervallen de mb’s zodra de nieuwe factuurmaand van mijn partner ingaat..

 


Nee @Rob en As , je moet goed lezen wat ik schrijf.
De MB’s houden de geldigheid van de gever. Als jij (automatisch) op de eerste dag van jouw periode MB’s deelt zijn die jouw hele periode geldig. Een hele maand dus. Maar als jij (handmatig) 6 dagen voor het eind van jouw periode MB’s deelt vervallen die uiteraard veel eerder. Binnen 6 dagen.

In het kort: MB’s die je deelt vervallen aan het eind van jouw lopende periode. Het lijkt erop dat ook jouw factuurperiode op de 6e van de maand start.


Dank je wel Ruud… ik denk niet dat wij hier samen uit komen..😊.. ik had het goed gelezen hoor! 
 

de situatie:

wij hebben half september allebei een iphone 14 pro gekocht via kpn.. en hierbij ook ons abonnement verlengt…

Mijn contract gaat in op 24-09

die van mijn vrouw ook.

op zaterdag 1 oktober is er automatisch 20gb met haar gedeeld door mij. 
zij kreeg een sms van kpn dat deze 20 gb op 6 oktober zouden komen te vervallen..

(En niet dus zoals jij stelt op 24 oktober, een maand houdbaar volgens het ingaan van mijn abonnement)

 

nu heb ik haar handmatig vandaag 10 gb gegeven middels mb’s delen.. en die blijven nu geldig tot 06 november… 

ik kan helaas geen foto delen van haar sms.. 

want daarmee hoopte ik je te overtuigen..😉

 

blijft  dus de vraag… hoe kan het dat wij beiden een abonnement hebben per 24 -09 … maar dat kennelijk op de 6de de mb’s kwamen te vervallen… ?

 

misschien komt het doordat we pas net dit abonnement hebben en dat het vanaf volgende maand goed in de pas gaat lopen.. we wachten het af.. 

 

bedankt voor jouw snelle reacties Ruud..

 

 

 


Maar het kan ook zijn dat de factuur periode iets anders is dan abonnementsperiode… 😊 

we gaan het meemaken…

voor nu kan ik alleen maar instellen in de kpn app… mb’d delen op 1 oktober om 07.30 uur…

maar dat heb ik even uit gezet.. 😉.. totdat ik weet wat er aan de hand is..👍


Ik kan toch een foto delen..😊 


Wij hebben wel beiden bericht gehad dat vandaag.. 6 oktober.. onze nieuwe factuurmaand is gestart.. dus dat maakt het voor mij logisch dat de mb’s dus elke 6de vd maand vervallen…

Nu even kijken of het dan ok is als ik automatisch 1 november 20 gb deel met mijn vrouw …

dan moeten deze geldig zijn tot 1 december.. 

dat gaan we proberen! 


Ah ja @Rob en As , aan het begin van een nieuw abonnement gaat het wat anders.

Het begin van jouw abonnement op 24-9 staat los van het willekeurig door KPN gekozen begin van de factuurperiode. Bij jou is dat kennelijk de 6e van de maand geworden. Jouw eerste ‘maand’ is dus korter (zo’n twee weken). Vandaag begint dan jouw eerste reguliere maand denk ik.

In het vervolg zal het automatisch delen dan op de 6e plaatsvinden.

De eerste factuur zal dit duidelijk maken, daarop zie je de periode(s) gespecificeerd. Ook in de MijnKPN app onder “bundels bekijken” moet je dit kunnen zien.

Ik spreek uit ervaring. Mijn abonnement begon op de 23e, maar de vaste factuurperiode kwam op de 16e te staan. Ik had dus ook eerst een korte ‘maand’.


Dank je wel Ruud! 🥳😊