Skip to main content

Goedemorgen KPN,
Sinds gisteren is er een storing met mobiel bellen en internetten in Dordrecht.

Het wordt steeds uitgesteld…

Wat is er aan de hand ?

Hallo @Meedenkertje26 ,

Check het storingsoverzicht:,

https://www.kpn.com/service/storingen.htm


hallo @Noordzee 

Zoals @Meedenkertje26 zegt, de storing wordt telkens doorgeschoven qua (verwachte) eindtijd.

Zelf ondervind ik dezelfde problematiek. KPN zakelijk ligt er gewoon sinds gisterochtend uit op mijn mobiele nummer, kan weinig andere mensen vinden met dit issue. Tussenpersoon heeft als test een eSIM aangevraagd, deze kan ik niet activeren (en is mijn oude SIM dus niet meer actief). 

Grt. Paul


@Ankh_  gelukkig ben ik niet enige dus.

@Noordzee ja er wordt geen duidelijkheid aangegeven wat er aan de hand is….

Daarmee bedoel ik KPN mag wel transparanter zijn en inhoudelijker uitleggen wat het probleem is en een indicatie voor oplossing… 

Roze concurrent deed het altijd en gaf duidelijkheid, wanneer het wordt opgelost en waar het aan ligt.
 

Een moderator mag wel meer duidelijkheid geven. 


Beetje nieuwsgierigheid denk ik😉.Kpn heeft er geen enkel belang bij om storingen langer te laten duren dan nodig.  Je kunt er dus vanuit gaan dat er aan wordt gewerkt.  En wat heb je er aan als je weet dat een bepaald onderdeel, waar je waarschijnlijk niet eens weet wat het is, kapot is?!


@Joep1965, dan is er een duidelijke verklaring voor uitstel, bijvoorbeeld onderdeel besteld wachten op onderdelen… 


Beste allen, vervelend dat er niet meer duidelijkheid is en de datum steeds wordt opgeschoven! Ik ga navraag doen en hou jullie op de hoogte. 


En @Marcia_ ?

het lijkt iets met 5g te maken te hebben? Ik heb mijn esim nu opnieuw geactiveerd op een oude iphone en die werkt wel 


Ik heb inmiddels enkele meldingen gehad (beginnende vanaf de 27e) met meldingen van een storing op mobiel (ID 361203)… ID 361203 is een vervolg op de eerste melding met ID 361202. Weet trouwens niet of dit ook interne cases zijn (?).

Het lijkt er echter op dat dit zelfde ID ook in diverse andere regio's van toepassing is waardoor er sprake lijkt te zijn van een landelijke storing, zelfde storing ID's voor regio Drenthe, Noord-Holland en dus ook Zuid Holland.

Nadeel is… meer dan "er is storing” is niet bekend. 

      "service": "Mobiel_Bellen",
"state": "open",
"start_date": "2023-06-27T06:00:00+02:00",
"end_date": "2023-07-01T23:59:00+02:00",

Ik moet toegeven dat wij er niet veel van gemerkt hebben, 4G, 5G werken gewoon uitstekend. Dus ben benieuwd wat het euvel is, sowieso is de beste oplossing op dit moment… als je jezelf bevind op een vaste locatie (thuis of kantoor) en Wi-Fi beschikbaar hebt, schakel bellen via Wi-Fi in op je toestel, op sommige moet je dit ook als voorkeur instellen.

 

Update

"region": null,

Doet vermoeden dat het inderdaad landelijk is !


Volgens mijn collega heeft dit probleem te maken met werkzaamheden die uiterlijk zondag opgelost moeten zijn. Hopelijk zijn de problemen dan opgelost! Excuses voor de verwarring.


Mobiel bellen werkt niet, verbinding valt  direct weg en gaat niet over.

 

Na meerdere pogingen verstaat tegenpartij mij niet en wordt verbinding binnen enkele seconden verbroken.

Tegenpartij klinkt als een robot met WiFi bellen op mij IPhone 14 Pro Max.

Sinds storing is dekking verminderd, ik weet niet wat ze gedaan hebben en ze zijn erg langzaam met herstellen.

 


 

Zit hier in 3315, afgelopen dagen enkele keren een check gedaan… Stadspolders, Oudelandshoek, Noordendijk en de 27e Leerpark en ASZ. 

Wi-Fi zou sowieso gewoon moeten werken, moet (afhankelijk van het toestel) wel afgedwongen worden, default is bij toestellen over het algemeen dat het mobiele netwerk het voorkeursnetwerk is en Wi-Fi apart zal moeten worden gekozen. (let wel; afhankelijk van het toestel, niet bij alles kan dit worden geselecteerd waardoor de default, mobiele netwerk is).

Misschien eens kijken of je het toestel in vliegtuigmodus kunt zetten o.i.d. met Wi-Fi ingeschakeld en even testen?! Blijft het dan nog, zit de storing niet in de regio's maar ergens hogerop in de infra.

@Marcia_ Echt hogerop in de infra dus waardoor het een landelijk issue is, helder...


@GerritS76, ja dat heb ook getest in Sterrenburg 3318….

Gesprekken komt niet nauwkeurig binnen,  bijvoorbeeld Welkom bij voicemail u heeft geen berichten.

Voicemail geen berichten…

of alleen Voicemail

 


Het weekend is inmiddels voorbij: ervaren jullie nog problemen?


Geen verschil, dekking is achteruit gegaan…..

Normaal gesproken buitenhuis 3 tot 4 bereik, sinds storing 1 tot 2 strepen..

Binnenhuis ook het geval.

Zowel 4G en 5G gaat het om.

Blijkbaar is er een zendmast probleem bij mij omgeving…

 


Jullie monteurs mogen wel naar deze mast kijken! 


Zie foto’s…. Zowel binnen en buiten… 


Vandaag langs jullie zendmast geweest.

@Marcia_ 

 


@Meedenkertje26 En je stond onder aan de zendmast ten tijden dat je die tests uitvoerde? In dat geval kan je er vanuit gaan dat je op dat moment verbinding had met een andere mast. 

Anders moet ik zeggen dat het wel hele goede resultaten zijn voor deze mast aangezien die onmogelijk recht omlaag kan zenden- / ontvangen laat staan iemand binnen een straal van ca. 25 meter überhaupt kan voorzien van signaal, de cellen van die mast zijn n.l. gericht in een hoek van 60, 180 of 320 graden uitgericht op bepaalde gebieden. Zo zijn deze vooral gericht op enkele stukken Sterrenburg, Dubbeldam e.o. maar zeker niet heel die wijken en al helemaal niet eronder.

Tests onder een mast hebben eigenlijk weinig zin omdat je op dat moment juist in een dode hoek zit van de betreffende mast. Die mast zend horizontaal/diagnoaaldus in het geheel geen (betere) dekking. Een jaar of 1½ geleden merkte ik al dat het sportcomplex zelf er niet heel veel aan heeft - tenminste, niet op alle plekken.

 

Dit geldt in principe voor alle 2G, 3G, 4G en 5G masten. Ze zenden- / ontvangen dus niet recht omhoog of omlaag maar beslaan een bepaald gebied.

Ben binnenkort toch weer in die buurt dus ben benieuwd en zal dan ook wel eens kijken maar  ik moet zeggen dat ik van geen enkele vriend of kennis in Sterrenburg en Dubbeldam de afgelopen tijd iets gehoord heb. Trouwens, ook niet ten tijden van de landelijke storing...

Maar goed, misschien dat @Marcia_ even kan navragen of er recent iets veranderd is op postcode 3328LD, Site ID 1014.


@GerritS76, klopt stond er naast…

 

Kan je mij ook het verschil uitleggen, 1ste foto kabels zien er niet meer goed uit + tak er naast.

Los daarvan, sinds storing van vorige week is het dekking ook verslechterd… 
2de foto is netjes oude foto van Google Maps….

 


 


@GerritS76, klopt stond er naast…

 

Vaak is de gedachte dat naast een mast staan een betere ontvangst/dekking bied, maar het tegenovergestelde is dus het geval. Ten tijden dat je de test uitvoerde heb je dus zeer waarschijnlijk verbinding gehad met een andere mast.

Dit zou in jouw geval bijvoorbeeld Slangenburg (3328DP) of de mast bij de Rondweg afslag 7 (3328KK) kunnen zijn. Wanneer je de mast aan de Schenkeldijk wilt testen, zou je bijvoorbeeld op de hoek Zwarteplaatweg/Nieuwe Dordtse Biesbosch kunnen staan en dan kijken wanneer het signaal het sterkste binnen komt. Het sterkste signaal is dan mogelijk die van de Schenkeldijk.

 

Kan je mij ook het verschil uitleggen, 1ste foto kabels zien er niet meer goed uit + tak er naast.

Los daarvan, sinds storing van vorige week is het dekking ook verslechterd… 
2de foto is netjes oude foto van Google Maps….

Ik heb eerlijkgezegd nog steeds niets gehoord van een paar vrienden/kennissen, die zijn zelfs tevreden. Tijdens de storing stotterde de verbinding soms wat, maar of het echt door de storing zelf kwam… (?).

Qua kabels, die kabels kunnen heel veel hebben, ik heb trouwens kabels gezien die er erger uit zien 😇 Op de foto's is het niet heel duidelijk te zien, maar ga er sowieso maar vanuit dat als de kabels beschadigd zouden zijn, de alarmbellen inmiddels al zouden hebben geklonken en KPN daar ook al zeker iemand op af had gestuurd.

Sowieso is het even afwachten tot @Marcia_ (of één van de andere moderatoren) wat meer te weten gekomen is/zijn. 


Volgens mijn collega heeft dit probleem te maken met werkzaamheden die uiterlijk zondag opgelost moeten zijn. Hopelijk zijn de problemen dan opgelost! Excuses voor de verwarring.

De werkzaamheden die Marcia hier noemt zijn afgerond. Dus alles zou weer in orde moeten zijn. Als je nog wel problemen ervaart, herstart je toestel voor de zekerheid even.


Klopt! Opgelost thanks