Skip to main content

Waarom valt Tampnet (nog) niet onder roam like home? Ik als zeevarende kom regelmatig langs de zendmasten van Tampnet op de Noordzee, en de telefoon logt automatisch in op het beschikbare netwerk, (roaming staat altijd aan aangezien ik alleen in Noord Europa ben).  Alleen kreeg ik een een onaangename verassing toe ik de rekening zag.  Aangezien mijn telefoon ook automatisch updates ontvangt, heeft ie staan updaten tijdens ontvangst van nieuwe apps.

Ik kreeg geen melding dat Tampnet buiten mijn roam like home bundel valt. 

Hallo @DBoerebach , zie onderstaande link hierover:

Tampnet

Je kunt een speciale bundel daarvoor aanschaffen om goedkoper te kunnen roamen.

 


Hallo @DBoerebach , zie onderstaande link hierover:

Tampnet

Je kunt een speciale bundel daarvoor aanschaffen om goedkoper te kunnen roamen.

 

Daarvoor heb ik juist onbeperkt internet genomen, om dit soort verassingen tegen te gaan. Maar blijkbaar valt dit niet onder Europa (roam like at home), hier had ik toch tenminste een waarschuwing/melding voor kunnen krijgen. 


Hallo @DBoerebach , ik voel met je mee, maar behalve een meldingsplicht van de provider is er ook een onderzoekplicht van de klant.

Ik heb die site even doorgelezen, en het is een stuk goedkoper van via de satelliet en om dan toch goedkoper te kunnen werken biedt KPN in samenwerking met Tampnet een voordeliger bundel aan, zoals je in de link hebt kunnen lezen.

Vraag, puur uit belangstelling, werk je op een kustvaarder of zo?

 


Hallo @DBoerebach , ik voel met je mee, maar behalve een meldingsplicht van de provider is er ook een onderzoekplicht van de klant.

Ik heb die site even doorgelezen, en het is een stuk goedkoper van via de satelliet en om dan toch goedkoper te kunnen werken biedt KPN in samenwerking met Tampnet een voordeliger bundel aan, zoals je in de link hebt kunnen lezen.

Vraag, puur uit belangstelling, werk je op een kustvaarder of zo?

 

Hallo, ja onderzoeksplicht is er ook wel. Maar je verwacht niet dat als je in noord Europese wateren vaart dat je dan voor zo’n verassing komt te staan. Maar goed. En ja, ik zit op de kustvaart.


Hi @DBoerebach. Ik heb het nog even voor je nagelezen en ik kan inderdaad niet iets doen op dit moment om het signaal van de zendmasten van Trampnet toe te voegen aan de bestaande bundel. Ik wil me aansluiten bij het volledige antwoord van @JanD.


Wat kun je doen om je telefoon op de Noordzee helemaal geen tampnet te laten ontvangen . Want zodra je 4 G ontvangst wegvalt naar 3 G pakt je mobiel gerust tampnet met de daaraan verbonden kosten . Dus je komt binnen bereik en je schrikt je een ongeluk van de daaropvolgende kosten . Terwijl je toch echt verwacht dat je gewoon op Nederlands grondgebied bent en al helemaal niet buiten de EU . Gr Niels 


Wat kun je doen om je telefoon op de Noordzee helemaal geen tampnet te laten ontvangen . Want zodra je 4 G ontvangst wegvalt naar 3 G pakt je mobiel gerust tampnet met de daaraan verbonden kosten . Dus je komt binnen bereik en je schrikt je een ongeluk van de daaropvolgende kosten . Terwijl je toch echt verwacht dat je gewoon op Nederlands grondgebied bent en al helemaal niet buiten de EU . Gr Niels 

Hallo @Nielsplas , automatisch provider vinden uitschakelen.


Terwijl je toch echt verwacht dat je gewoon op Nederlands grondgebied bent en al helemaal niet buiten de EU . Gr Niels 

Grondgebied? Tampnet is een een offshore antennenetwerk en dit valt buiten de EU-regeling net als bijvoorbeeld de 4G dekking aan boord van de Stena veerboten naar Engeland en Noorwegen.


Het valt gewoon onder territoriale wateren van Nederland/Europa. Ik heb hier ook extra kosten van. Dit zou niet mogen. Dan moet Tampnet maar met toegangs codes werken. Dan kn ik voor het strand ook een zend mast neerzetten en mensen onbewust op extra kosten jagen. 


Wanneer gaat kpn er nu eindelijk eens voor zorgen dat de dataroaminglimiet door de abonnee ingesteld kan worden?

Ook hier weer slachtoffers van exorbitant hoge kosten voor data buiten de EU. Het is mij echt een doorn in het oog dat kpn haar maatschappelijke verantwoordelijkheid niet pakt en de abonnee niet in staat stelt om data buiten de EU te blokkeren of de dataroaminglimiet op €0,- te zetten.


Ik begrijp ook niet dat dit kan. KPN mag hier niet roaming kosten over rekenen het is in Europa! Ik ben er weer voorbij gegaan eerst een normale provider en dan tampa, weer 1,80€. Zal eens onderzoek doen waar je dit kan aankaarten. 


Ben ik weer, volgens de consumentenbond moet het per 1 juli 2022 gemeld worden dat je voor extra kosten komt met z’on provider. Is bij mij dus niet gebeurd. Zal eens bellen! 


Ik vraag me af of dit wel toegestaan is. Een deel lijkt binnen de territoriale wateren van NL te zijn, een deel in de EEZ van NL, en wellicht is dit in strijd met EU roaming. Maritieme roaming is normaal gesproken op schepen, dit is nieuw.

Tampnet draait op KPN-frequenties trouwens, en wellicht kom je daardoor ook sneller op Tampnet uit als KPN-gebruiker? Bepaalde KPN-locaties liggen verder uit de kust dan bepaalde Tampnet-locaties, met name bij de Waddeneilanden, dus het is wel een beetje twijfelachtig.

Het lijkt er wel op dat je een data-only bundel van 2000 MB voor 20 euro kunt afsluiten. Andere providers zoals Vodafone en T-Mobile lijken dit op een nog veel hoger maritiem tarief te gooien trouwens.