Skip to main content

Als ik thuis ben, krijg ik heel vaak berichten over gemiste oproepen, zelfs als mijn telefoon aanstaat en bij me is. Als ik in huis rondloop, worden gesprekken meestal afgebroken. 

Buiten werkt de telefoon prima. 

Dit is in IJburg, Amsterdam (1087). 

Hallo @Julf ,

Lastig! Misschien kun je thuis dan bellen via WiFi? 
 

Mobiel bellen via wifi

Situatie met slecht bereik? Een goed geïsoleerd huis of kantoorpand kan soms de dekking beïnvloeden. Maar wist je dat je ook nog prima kunt bellen als je geen netwerkverbinding hebt? Mobiel bellen via wifi is de aanvulling op ons mobiele netwerk. Zo bel en sms je zelfs als je geen mobiele dekking hebt. Check of jij gebruik kunt maken van mobiel via wifi.


Inderdaad. Ik heb geen internet van KPN, dus is bellen via WiFi geen optie. Het verbaast me dat ontvangst een probleem is, want als het al niet werkt in ons huis met nog maar 2 verdiepingen en zeer grote ramen, hoe zal het dan wel werken binnen een groter flatgebouw of kantoor?


Ook niet altijd perfect. Hoewel ook afhankelijk van de locatie. 
 

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm


Het hoeft geen WiFi van KPN te zijn @Julf , het werkt via elke provider in Nederland. Zolang jij maar toegang hebt (en verbonden bent) met de wifi. Ik bel met mijn VF mobiel thuis prima via de KPN wifi.

Juff schreef:
hoe zal het dan wel werken binnen een groter flatgebouw of kantoor?

In een modern en goed geïsoleerd kantoorgebouw net zo slecht.


Ah, ja, dus het is echt SIP/VoIP. Helaas ondersteunt mijn telefoon dat niet.


Ok @Julf ,

Dan is het misschien een overweging om een nieuwe telefoon aan te schaffen die SIP/VolP wel ondersteunt. 


Volgens de dekkingskaart zou er hier geen probleem mogen zijn. Er zou eigenlijk nergens in Nederland een probleem moeten zijn, gezien hoe dichtbevolkt het land is. De Scandinavische landen, met een veel lagere bevolkingsdichtheid, lange afstanden en heuvels en bergen lijken geen probleem te hebben.


Ik begrijp dat jij als Amsterdammer dat zegt. Maar hier in Drenthe is het toch echt een ander verhaal. In ons dorp is pas dit jaar een zendmast van KPN aangezet. Hiervoor was hier 0,0 bereik. Gewoon helemaal niets. 


@Noordzee ,

Voor zover ik weet, ondersteunt het SIP alternatief slechts één telefoon/account/nummer. Hoe zit het met vrouw en kinderen?


@Noordzee ,

Ik weet dat Drenthe dunbevolkt is naar Nederlandse maatstaven, maar vergeleken met Noord-Zweden… :)


Voor zover ik weet, ondersteunt het SIP alternatief slechts één telefoon/account/nummer. Hoe zit het met vrouw en kinderen?

Ieder gebruikt “Bellen via WiFi” met zijn eigen telefoon en 06-nummer.

Welke telefoon heb jij, de lijst van geschikte telefoons is vrij lang.


@RBxx Hoe kunt u uw 06-nummer doorschakelen naar de SIP-account?


@RBxx Hoe kunt u uw 06-nummer doorschakelen naar de SIP-account?

Dat doe je niet, je zet in je mobiele telefoon alleen de optie “Bellen via WiFi” aan.

bron: . Check of jij gebruik kunt maken van mobiel via wifi.


@RBxx  Daarvoor is de steun van de mobiele operator nodig. Stom dat dat niet via een webinterface kan worden ingeschakeld, maar speciale ondersteuning aan de telefoon vereist. 


@RBxx  “Ik bel met mijn VF mobiel thuis prima via de KPN wifi”

Ja, maar je hebt KPN internet?


@RBxx Ahh, het is VoWiFi. Helaas… “Unlocked devices like the Moto G8 Plus do not have VoLTE and VoWIFI as an option. This is per design due to the VoLTE and VoWIFI being a carrier-specific feature. “


Ok @Julf , dat is dan iets van Motorola. VoLTE is logisch, dat gaat via het mobiele netwerk.
Maar mijn Samsung S10 met VF abonnement werkt prima met VoWiFi via KPN internet bij mij thuis.


@RBxx Unlocked Samsung S10, of van VF?


@RBxx Unlocked Samsung S10, of van VF?

Unlocked, toestel los gekocht bij ‘koelblauw’ :blush:


Hoi @Julf en welkom op ons forum!

Het kan inderdaad heel goed voorkomen dat jouw woning te goed is geïsoleerd (voor de stookkosten is dat uiteraard prima, maar voor mobiel bereik in de woning is dat minder :pensive: ) Helaas kan een provider hier vrij weinig aan doen. Dan komt inderdaad VoWifi om de hoek kijken. Zoals al aangegeven hiervoor heb je geen vaste diensten van ons nodig. Wat je wel nodig hebt is een toestel die hiervoor geschikt is. Ik begrijp dat jij een Motorola G8 plus hebt, helaas is dit toestel niet geschikt voor WoWifi :pensive:


Dank je, @Nico_ !

Jammer - Ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe telefoon.


Update - en echt interessante ontdekking!

Als ik de wifi op de internet modem/router (Fritz!box) uitzet, komen de telefoongesprekken door. Als ik het weer aanzet, wordt de telefoon onbereikbaar. Zou de wifi het mobiele signaal kunnen storen?