Skip to main content

Mijn moeder van 92 gebruikt nu prepaid KPN en ik wil haar overzetten naar een KPN sim-only abonnement. Ik woon in Rotterdam en zij in Wageningen, dus ik ben daar niet elke dag. Het is cruciaal dat ze kan blijven bellen zonder onderbreking.

Ik lees: ‘als de nieuwe sim per koerier wordt bezorgd is de nieuwe SIM direct bij bezorging geactiveerd’. Prachtig, maar ik maak me zorgen dat haar huidige SIM dan voortijdig wordt gedeactiveerd, nl. voordat ik kans heb gehad de SIM voor haar te wisselen.

Mijn vragen:

  • kan ik zelf KIEZEN of de nieuwe SIM per koerier of in de brievenbus wordt bezorgd?
  • zo niet, is de oude prepaid SIM die nu in haar toestel zit na bezorging per koerier (en dus activatie!) nog een week bruikbaar? (aangenomen dat ze voldoende beltegoed heeft op haar prepaid)?
  • zo niet, is er een andere manier waarop ik ZELF (!!!!) het moment van activeren kan kiezen?

Alvast bedankt!

Hoi kleinefiets. Welkom terug op het forum :grinning: .

Is het belangrijk dat ze hetzelfde nummer houdt? (bv i.v.m. DigiD ofzo)

Alleen in een kpn-winkel of een telefoonwinkel die kpn abonnementen kunnen verzorgen kan het abonnement met nummerbehoud vrij vlot geregeld (namelijk redelijk direct). Online of via bellen gaan er enkele dagen overheen.

kan ik zelf KIEZEN of de nieuwe SIM per koerier of in de brievenbus wordt bezorgd?

Gaat altijd per koerier. En uitsluitend naar het adres van het abonnement.

is de oude prepaid SIM die nu in haar toestel zit na bezorging per koerier (en dus activatie!) nog een week bruikbaar? (aangenomen dat ze voldoende beltegoed heeft op haar prepaid)?

Bij overgang van prepaid naar abo met zelfde nummer is dit niet zo. De sim moet dan per sms worden geactiveerd.

 

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen met de telefoon van je moeder naar een (kpn) winkel te gaan. Dan ga je bellend met abonnement de winkel uit.

Het handigst lijkt me in haar situatie om 0 GB te nemen (ik neem aan dat ze een GSM heeft en geen smartphone) en dan wel onbeperkt* bellen (en sms).

*09, 087, en de infonummers die beginnen met 18 (1 euro per minuut) vallen niet onder onbeperkt.


Hoi Peter, dank voor je uitgebreide en snelle reactie. Begrijp ik goed dat bij de overgang van prepaid naar abbo de nieuwe SIM toch per SMS moet worden geactiveerd, ook na bezorging door koerier? 

Dat is niet wat KPN hier zegt: KPN over prepaid overstappen naar sim-only

Maar als je geljk hebt dan zou er toch een weg zijn: ik kan het contract afsluiten op mijn naam, de SIM hier in Rdam aanpakken en binnen een week naar Wageningen rijden, de nieuwe SIM daar in de telefoon doen en activeren. Gedurende die week kan mijn moeder dan nog prepaid bellen. Of mis ik iets?

(Edit: een nieuw nummer is inderdaad teveel gedoe, vanwege Digid maar ook gewoon allerlei vrienden en familie die ook vaak de jongsten niet meer zijn die dan hun telefoonboekjes moeten aanpassen...)

Anyway, dank- andere Peter uit R’dam.


Ik vind via internet enzo maar gedoe.

Mijn voorkeur in jouw schoenen zou zijn.

Als je bij je moeder bent met haar telefoon naar dichtstbijzijnde kpn- of andere telefoonwinkel. En “bellend” de winkel uit met het abonnement.

wil ZELF bepalen wanneer

Dat gaat het best op die manier.

 

Wat de sim betreft daar staat : (...)  per koerier bezorgd? Dan wordt je simkaart automatisch voor je geactiveerd, bij een succesvolle aflevering.”

Dat houdt dus in dat van af DAT MOMENT (aflevering sim) de prepaid kaart het niet meer doet! Want de abo-sim is bij aflevering (via de registratie van de bezorger) direct actief. En de prepaid-sim kan dan niet meer actief zijn natuurlijk. Het overgebleven beltegoed wordt verrekend.

Wordt de simkaart dus bij jouw afgeleverd, dan zit je moeder van af dat moment zonder verbinding. Totdat jij er bent met de abo-sim.


Ja, daar was ik al bang voor. Nieuw nummer is teveel gedoe, denk ik, maar we gaan het samen met haar bekijken. 

Dank voor je hulp!

Vr gr Peter