Skip to main content
Vraag

Kun je uitgaande sms naar een buitenlands telefoonnummer laten blokkeren?

• April 4, 2026
  • 10 reacties
  • 70 keer bekeken

terwijl ik in Zuid Frankrijk was is er vanuit mijn  iphone een sms verstuurd naar het buitenland zonder dat ik dit zelf deed, mijn telefoon is trouwens beveiligd met Norton. Het was maar 1 sms kosten 30 cent dus gelukkig ook niet al te veel. Uit navraag bij KPN is er een sms gestuurd naar Lesotho. KPN haalt het bedrag weer van mijn factuur volgende maand.

ik ben eigenlijk vergeten te vragen of zij het nummer kunnen blokkeren in het netwerk om uitgaande sms naar dit nummer te blokkeren en om kosten te voorkomen als het nog eens gebeurt.

Is dit mogelijk?

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

In de berichtenbox kun je ook nummers blokkeren en als spam markeren.

Een app kan het ook gedaan hebben, dus binnen de betreffende app ui9tgaande berichten blokkeren ​@Dushy-britt 

@JanD dat weet ik allemaal, maar er heeft niets in de berichtenbox gestaan en er is ook geen app gebruikt op dat tijdstip. Ik heb het nummer alleen maar op de kpn factuur zien staan. Volgens internet komt het vaker voor dit soort spook smsjes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

Je kan een ongeldige SMSC nummer opgeven, dan worden uitgaande SMSen geblokkeerd. SMS komen wel nog steeds binnen.

​​​​​@TDN  ik had nog nooit gehoord van smsc. Ga ik even uitzoeken. Maar betekent het dan dat ik helemaal geen uitgaande sms meer kan sturen, want dat is niet de bedoeling. Ik vraag me ook af of ik het Sowetho nummer die op mijn factuur staat,  in mijn contacten kan zetten en dan blokkeren. Zou dat een oplossing zijn?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

​​​​​@TDN  ik had nog nooit gehoord van smsc.

Short Message Service Centre, of berichtencentrale. Bij KPN is de nummer +31653131313

Ga ik even uitzoeken. Maar betekent het dan dat ik helemaal geen uitgaande sms meer kan sturen, want dat is niet de bedoeling.

Ik weet niet wanneer voor het laatst ik een echte SMS verzonden heb, misschien 10 jaren geleden. Andere SMS zijn om bepaalde diensten te activeren/deactiveren zoals SMS JA naar xxxx. Maar je kan voor het versturen een SMS de berichtencentrale weer goed instellen, b.v. van xxx1414 naar 1313

Ik vraag me ook af of ik het Sowetho nummer die op mijn factuur staat,  in mijn contacten kan zetten en dan blokkeren. Zou dat een oplossing zijn?

Ik weet niet wat voor een telefoon je hebt, maar bij mijn telefoon wordt dan inkomende SMSen in spam-folder gezet, dus niet voor uitgaande SMS.

• Auteur
  • April 5, 2026

Ik vond een berichtje van iemand op dit forum  die dit 2 jaar geleden ook had meegemaakt zie hieronder zijn antwoord 

(“Aaah ik had een bericht gestuurd naar Vattenfall waar ze bleven (je kent het wel, ze zouden tussen 12-14 komen, slimme meter plaatsen). Ik had dat sms’je gereply’d op hun afspraak sms-je. Blijkbaar sturen die dat van een call centrum in het buitenland. Mysterie opgelost.”)

Ik heb op 18 maart de datum die op mijn telefoonrekening stond een sms gereply’d van Coolblue. Lijkt hetzelfde. Maar zeker weten doe ik niet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 5, 2026

Ik kan dat topic nog herinneren. Het ging daarbij om een SMS van Vattenfall waarbij het helemaal niet de bedoeling was om daarop te reageren. 

• Auteur
  • April 5, 2026

@Dushy-britt fijn dat je je dat kon herinneren. Jammer genoeg stond er niet in de sms dat je daar niet op kon reageren. Ik denk dat het opgelost is. Vind het wel raar dat dat soort bedrijven, zonder iemand in te lichten, dat er kosten aan verbonden zijn als je reageert.

dank je wel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 5, 2026

Vind het wel raar dat dat soort bedrijven, zonder iemand in te lichten, dat er kosten aan verbonden zijn als je reageert.

Bedrijven gebruiken geen telefoon maar software om via SMS gateways (wegen kosten) berichten te verzenden. Indien de dienstaanbieder een buitenlandse nummer gebruikt, is deze ook afzender en als je erop reageert, wordt ook SMS naar deze buitenlandse nummer verzonden. Niemand hoeft erop te wijzen (ook omdat ze van tevoren niet weten, welke gateway wordt gebruikt), de ontvanger moet opletten van welke nummer de berichten afkomstig zijn.

Een voorbeeld van SMS gateway

• Auteur
  • April 5, 2026

@TDN dank je wel voor je uitleg nooit te  oud om te leren