Skip to main content

Beste KPN, ik ga nu even een zeikpost bij jullie plaatsen, excuses voor wie dit leest, maar het wordt echt tijd dat jullie eens actie gaan ondernemen tegen robocalls. 

Op dit moment wordt ik echt ziek gebeld door Nederlandse of buitenlandse Robocalls. Ten alle tijden kan het los gaan en krijg ik 5-10 calls achter elkaar van onbekende (spoof) nummers. 

Ik beheers dit door voicemail aan te zetten en via Callblock (3rd party app) alles wat niet in mijn adresboek voorkomt naar voicemail door te sturen. Het gevolg is dus dat ik altijd onbekende nummers mis, tenzij ik een range whitelist.

Maar hier komt ie, ik heb de mantelzorg voor mijn ouders. Het zorgbedrijf heeft meerdere mensen in dienst en in het geval van nood kunnen zij mij moeten bellen. Ik heb niet alle telefoonnummers waar zij mee kunnen bellen.

Het melden van deze momenten, zodat jullie “actie” kunnen ondernemen vereist dat ik een daadwerkelijk gesprek start en dit meldt. Ik ga liever het gesprek met scammers niet aan. 

Ook als ik het forum doorlees zie ik voldoende mensen die hier ook last van hebben. Van meldingen die hierover gaan wordt uiteindelijk het topic maar gesloten…. 

Maar het probleem is dus niet opgelost!!!!

Dit issue geldt voor alle NL providers. Ik heb er nog geen één gevonden die hier (openlijk) mee aan het werk is. 

Dit is echt een cry voor help, pak dit a.u.b. op en zorg ervoor dat nummer lastiger gespoofd kunnen worden.

Beste KPN, ik ga nu even een zeikpost bij jullie plaatsen, excuses voor wie dit leest, maar het wordt echt tijd dat jullie eens actie gaan ondernemen tegen robocalls. 

Op dit moment wordt ik echt ziek gebeld door Nederlandse of buitenlandse Robocalls. Ten alle tijden kan het los gaan en krijg ik 5-10 calls achter elkaar van onbekende (spoof) nummers. 

Ik beheers dit door voicemail aan te zetten en via Callblock (3rd party app) alles wat niet in mijn adresboek voorkomt naar voicemail door te sturen. Het gevolg is dus dat ik altijd onbekende nummers mis, tenzij ik een range whitelist.

Maar hier komt ie, ik heb de mantelzorg voor mijn ouders. Het zorgbedrijf heeft meerdere mensen in dienst en in het geval van nood kunnen zij mij moeten bellen. Ik heb niet alle telefoonnummers waar zij mee kunnen bellen.

Het melden van deze momenten, zodat jullie “actie” kunnen ondernemen vereist dat ik een daadwerkelijk gesprek start en dit meldt. Ik ga liever het gesprek met scammers niet aan. 

Ook als ik het forum doorlees zie ik voldoende mensen die hier ook last van hebben. Van meldingen die hierover gaan wordt uiteindelijk het topic maar gesloten…. 

Maar het probleem is dus niet opgelost!!!!

Dit issue geldt voor alle NL providers. Ik heb er nog geen één gevonden die hier (openlijk) mee aan het werk is. 

Dit is echt een cry voor help, pak dit a.u.b. op en zorg ervoor dat nummer lastiger gespoofd kunnen worden.

Hoi @Hube . Zoals je zelf al schrijft is dit niet gebonden aan een provider.  Wij zijn geen politieagent van het netwerk.  Dat mogen we niet eens. 

Verder is het dweilen met de kraan open. De ‘mensen’ achter deze praktijken zijn gewiekst, flexibel en  vaak duizenden kilometers van ons verwijderd.  Ik moet je dus teleurstellen.  

 


Als iemand uit Bangladesh, India e.d. een vals telefoonnummer meestuurt kan een Nederlandse provider daar niks mee. Helaas.


Neem een telefoon met anti spam / robocalls. Mijn Panasonic KX-TG6862 laat een bericht horen als een anonieme of onbekende belt dat de beller een nummer moet intikken, computers snappen daar niks van en worden dan niet doorverbonden.

Geen idee of er meer merken zijn die dit hebben.

 


Neem een telefoon met anti spam / robocalls. Mijn Panasonic KX-TG6862 laat een bericht horen als een anonieme of onbekende belt dat de beller een nummer moet intikken, computers snappen daar niks van en worden dan niet doorverbonden.

Geen idee of er meer merken zijn die dit hebben.

 

Hier had ik nog niet van gehoord maar klinkt als een goede techniek.


Beste KPN, ik ga nu even een zeikpost bij jullie plaatsen, excuses voor wie dit leest, maar het wordt echt tijd dat jullie eens actie gaan ondernemen tegen robocalls. 

Op dit moment wordt ik echt ziek gebeld door Nederlandse of buitenlandse Robocalls. Ten alle tijden kan het los gaan en krijg ik 5-10 calls achter elkaar van onbekende (spoof) nummers. 

Ik beheers dit door voicemail aan te zetten en via Callblock (3rd party app) alles wat niet in mijn adresboek voorkomt naar voicemail door te sturen. Het gevolg is dus dat ik altijd onbekende nummers mis, tenzij ik een range whitelist.

Maar hier komt ie, ik heb de mantelzorg voor mijn ouders. Het zorgbedrijf heeft meerdere mensen in dienst en in het geval van nood kunnen zij mij moeten bellen. Ik heb niet alle telefoonnummers waar zij mee kunnen bellen.

Het melden van deze momenten, zodat jullie “actie” kunnen ondernemen vereist dat ik een daadwerkelijk gesprek start en dit meldt. Ik ga liever het gesprek met scammers niet aan. 

Ook als ik het forum doorlees zie ik voldoende mensen die hier ook last van hebben. Van meldingen die hierover gaan wordt uiteindelijk het topic maar gesloten…. 

Maar het probleem is dus niet opgelost!!!!

Dit issue geldt voor alle NL providers. Ik heb er nog geen één gevonden die hier (openlijk) mee aan het werk is. 

Dit is echt een cry voor help, pak dit a.u.b. op en zorg ervoor dat nummer lastiger gespoofd kunnen worden.

 

Ik ben het volledig met je eens dat dit gruwelijk irritant is. Ik vind het vervelend voor je dat dit niet serieus genomen wordt door KPN en de reactie in deze thread is nogal makkelijk als je het mij vraagt. Kpn zou namelijk wel degelijk actie kunnen ondernemen ism de politie in dit soort zaken, bijvoorbeeld door dit soort klachten te bundelen en data te verstrekken waar nodig. 
 

Dit is een serieus probleem waar nu ogenschijnlijk door kpn totaal geen aandacht aan wordt besteed. Dat voelt als klant nogal vreemd moet ik zeggen. 


@Henk1234567 

Ik krijg het vermoeden dat je nog niet helemaal bekend met met hoe deze materie in elkaar zit. Ik ga proberen het toe te lichten:

 

Een provider kan helaas niets doen tegen ongewenste spoof-telefoontjes. Spoofing betekent dat een oplichter het telefoonnummer dat jij ziet, vervalst. Ze laten het lijken alsof je een bekend nummer belt, terwijl het in werkelijkheid van een andere locatie komt. Dit gebeurt buiten het netwerk van de provider, waardoor zij geen invloed hebben op deze vervalste nummers. Ze kunnen niet onderscheiden of een nummer echt is of vervalst. Daarom kunnen ze deze oproepen niet blokkeren of voorkomen.

Spoof-telefoontjes worden vaak vanuit het buitenland gepleegd. Oplichters gebruiken bots, geautomatiseerde systemen die razendsnel telefoontjes kunnen plegen. Ze kunnen zo gemakkelijk en op grote schaal deze vervalste oproepen verspreiden. Omdat deze oproepen meestal vanuit een ander land komen, wordt het nog moeilijker voor je provider om in te grijpen. De technologie die wordt gebruikt om de nummers te vervalsen, maakt het lastig om de oproepen te traceren en te blokkeren. Daarom kan je provider helaas weinig doen om deze ongewenste telefoontjes te stoppen. Het blijft belangrijk om voorzichtig te zijn als je een verdacht telefoontje krijgt.

Het internationale telefonienetwerk is zo ontworpen dat het wereldwijd bellen mogelijk maakt, ongeacht waar je bent. Helaas betekent dit ook dat het netwerk kwetsbaar is voor misbruik, zoals bij spoofing. De manier waarop het netwerk is opgebouwd, zorgt ervoor dat telefoonnummerinformatie makkelijk kan worden vervalst. Als we dit probleem echt willen aanpakken, zijn er wereldwijde veranderingen nodig. Dat zou betekenen dat alle landen en telecombedrijven moeten samenwerken om de technologie en de protocollen aan te passen. Dit is een enorme uitdaging, omdat het internationale netwerk al zo lang bestaat en overal wordt gebruikt.

Totdat zulke globale aanpassingen worden doorgevoerd, blijft het lastig voor providers om effectief iets te doen tegen deze spoof-telefoontjes.

Het staat jou als consument en gebruiker van het netwerk vrij om contact te zoeken met de politie.  Ik kan je alleen garanderen dat ze er weinig (zeg maar niets) mee doen.

 


Reageer