Skip to main content

Heb gezocht op het forum, maar kon niet direct vergelijkbaar geval vinden: wanneer ik thuis (zowel inkomende als uitgaande) telefoongesprekken voer en mij daarbij enigzins verplaats (paar meter binnenskamers wandel) verbreekt de verbinding spontaan in 4 van de 5 gesprekken. Als ik dan wil terugbellen kan de telefoon geen contact maken. Dat kan pas weer na de telefoon (Samsung 9 Note) te rebooten. Om vervolgens tijdens het gesprek opnieuw weg te vallen.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Beweeg ik me heel ongelukkig tussen een paar zendmasten? Want dit heb probleem heb ik (gevoelsmatig) alleen aan een kant van het huis. Of zou ik het meer op hardwarenivo van mobiel of simkaart moeten zoeken? Benieuwd naar jullie afdviezen en oplossingen. Het is niet alleen hinderlijk, maar ook ingewikkeld als je niet direct kunt terugbellen maar even van de radar bent omdat je moet rebooten.

Dank alvast voor jullie reactie!

Goedemiddag @Hitsuzen, welkom op het forum! Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik kan me goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten!
Het klinkt inderdaad alsof je aan de ene kant van je huis wel dekking hebt en aan de andere kant zodanig weinig dat die overschakeling niet goed gaat.
Helaas is er aan de dekking zelf heel weinig te doen. Wat ik je wel aan kan raden is wifibellen aan te zetten op de toestellen die dit ondersteunen. Zo moet je een stabiele verbinding hebben zolang je verbonden bent met wifi of het mobiele netwerk.


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat het gelukt is. Anders hoor ik het graag!


Dank voor je suggestie, Thomas. Wifibellen stond al aan, maar kon de problemen niet verhinderen. Het blijft persisteren. Telefoongesprekken vallen veelvuldig spontaan weg (de voortekenen zijn meestal glitches en vervormingen in het geluid). Heb inmiddels een reputatie opgebouwd bij de ontvangers ;)

Het vreemde is dat het KPN-gerelateerd lijkt te zijn. Met ander netwerk speelt het niet. Is er niet een plek waar men kan aankaarten het netwerk van zendmasten uit te breiden? Ik woon gewoon in de bebouwde kom, dichtbebouwde omgeving met veel inwoners. En ben toch echt al heel lang KPN-adapt.


Helaas heb ik voor slecht bereik anders dan wifibellen niet echt een oplossing. Als je wifi niet zo fantastisch is is dat vaak nog te verhelpen met de online wifimanager trouwens.
Ik kan wel even meekijken hoe het zit met de dekking op jouw adres.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Zou je daarbij je 06-nummer en de laatste 3 cijfers van je iban bij “persoonlijke opmerkingen” willen vermelden?


Hi Thomas, profiel is aangevuld. Ben benieuwd naar je bevindingen en fijn dat je dit wilt doen.


Bedankt voor je gegevens @Hitsuzen, ik heb meteen even meegekeken.
Ik zie dat de dekking in jouw huis op de hoge frequentiete wensen overlaat, deze hoge frequenties hebben moeite met bebouwing en gaan minder goed door muren heen.
Kun je nog toelichten hoe lang je dit probleem hebt en of je dit probleem ook ervaart op de andere nummers/toestellen?

Ik zie ook dat je geen thuis abonnement van KPN hebt dus dan heb je weinig aan de wifimanager 🙂 maar kan het ook zijn dat Wifibellen soms wat minder werkt. Als je belt zou bovenin je toestel moeten staan dat je via wifi belt, zie je dat ook staan?
 


Blij dat er in ieder geval een verklaring voor te vinden is. Dank daarvoor. Ik zou zeggen ruwweg een jaar, zoniet langer. Maar tegelijkertijd voor de corona veel minder frequent vanuit huis gebeld. Dus toen slechts als licht storende incidenten ervaren. Zag er nog geen patroon in. Dat is pas laatste halfjaar heel duidelijk geworden. En hyper lastig want de telefoon heeft een reboot nodig voor een volgende stabiele verbinding. Voor zolang die dan duurt.

Denk eigenlijk dat mijn problemen vooral vanaf aanschaf huidige toestel spelen. Samsung Note 9. Andere gezinsleden - allen ook KPN, andere toestellen - heb ik niet gehoord over dit probleem. Maar die bellen ook wel iets minder fanatiek. Heb zelf hele vergaderingen per telefoon tegenwoordig.

Ik zal letten op de melding wifibellen. Komt me niet bekend voor. De wifi hier is van Ziggo.


Ah duidelijk, ik heb dan nog een laatste vraag voordat ik mijn collega's van de technische dienst kan aansturen, zou je (om te testen) eens een ander toestel kunnen proberen?


Getest en probleem doet zich helaas ook voor bij gebruik van ander toestel. Ben reuze benieuwd naar wat de technische dienst hierin kan betekenen. Hoe dan ook dank voor de inzet! 


Bedankt, ik heb de melding doorgezet. Zij nemen hierover nog contact met je op. Mochten ze je niet kunnen bereiken zullen ze een voicemailbericht achter laten. Houd er rekening mee dat ze vanaf een afgeschermd of 088 nummer zullen bellen!