Skip to main content

5G onzetted traag maar 17 mbps 4G is veel snelle samsung s23 ultra 

Dit haal ik op 4G 


@Motorolafan96 

Als ik naar de 5G en 4G+ streepjes kijk in de screenshots van je telefoon dan lijkt het erop dat je met 4G een wat beter bereik hebt dan met 5G. Omgevingsfactoren kunnen een rol spelen, zoals bijvoorbeeld isolatie van je huis. Heb je dezelfde test al eens op een andere locatie gedaan waarbij het bereik ongeveer hetzelfde is?

Wat mij ook opvalt is dat de speedtest tegen verschillende test providers is gedaan. 5G gebruik je KamaTera en bij 4G Labixe. Dit kan ook een oorzaak zijn van het verschil. Wellicht heeft de ene speedtest server het drukker of minder capaciteit dan de andere speedtest server.

Het kan dus aan verschillende redenen liggen waarom je een verschil kan zien.

Ik zou zeggen zorg ervoor dat je dezelfde speedtest provider gebruik en ga eens op een andere locatie staan waar het bereik ongeveer hetzelfde is. En doe dan nog eens een test. 🙂

 


@Motorolafan96

Als ik naar de 5G en 4G+ streepjes kijk in de screenshots van je telefoon dan lijkt het erop dat je met 4G een wat beter bereik hebt dan met 5G. Omgevingsfactoren kunnen een rol spelen, zoals bijvoorbeeld isolatie van je huis. Heb je dezelfde test al eens op een andere locatie gedaan waarbij het bereik ongeveer hetzelfde is?

Wat mij ook opvalt is dat de speedtest tegen verschillende test providers is gedaan. 5G gebruik je KamaTera en bij 4G Labixe. Dit kan ook een oorzaak zijn van het verschil. Wellicht heeft de ene speedtest server het drukker of minder capaciteit dan de andere speedtest server.

Het kan dus aan verschillende redenen liggen waarom je een verschil kan zien.

Ik zou zeggen zorg ervoor dat je dezelfde speedtest provider gebruik en ga eens op een andere locatie staan waar het bereik ongeveer hetzelfde is. En doe dan nog eens een test. 🙂

 

Dit was buiten tijdens het wandelen in huis werk 5G wel goed alleen waar ik aan het wandelen was niet 


Even op meer plekken getest 5G blijft heel traag zelfs op mijn werk wat en boerderij is midden in het weiland en  voor bereik 


Hi @Motorolafan96, ik denk graag mee. 

Mag ik vragen waar je precies aan het wandelen was? Bos? En wat zegt onze dekkingskaart over die locatie? 

 


Ja en in Drenthe maar het is sinds gisteren weer opgelost 

 


Ik verwacht dat het bereik daar toch iets minder was. Ik ben wel blij om te lezen dat het nu goed werkt. 


Ik verwacht dat het bereik daar toch iets minder was. Ik ben wel blij om te lezen dat het nu goed werkt. 

De laatse week in een dorp slechte tot geen ontvangst 


De laatse week in een dorp slechte tot geen ontvangst 

Kennelijk blijft het moeilijk op dit forum om bij dit soort meldingen een heldere locatie te geven. “een” dorp???

Weet je hoeveel dorpen er in Nederland zijn?


Het kan zijn dat er op kleinere locaties, vaak afgelegen minder bereik is. Want zegt de dekkingskaart


De laatse week in een dorp slechte tot geen ontvangst 

Kennelijk blijft het moeilijk op dit forum om bij dit soort meldingen een heldere locatie te geven. “een” dorp???

Weet je hoeveel dorpen er in Nederland zijn?

Dat is zo wel in Beilen als Mantinge zo alle 2 in Drenthe 


Het kan zijn dat er op kleinere locaties, vaak afgelegen minder bereik is. Want zegt de dekkingskaart?  Die geeft dit aan 

 


Hi @Motorolafan96, zou je nogmaals een test willen doen? 


@Motorolafan96

 

Mantinge heeft zelf geen GSM mast van KPN, en moet het dus hebben van masten verderop.
Twee GSM masten van KPN (zowel 4G alsmede 5G) staan langs de N381 (Twee Provinciënweg), en één staat langs het kanaal bij Drijber.

Zie hier de kaart met de actuele KPN Masten in het gebied van Mantinge  (Bron: Antennekaart)

Ik ken de afstanden niet in Drenthe, maar als ik zo een inschatting kan maken, staan deze KPN GSM masten ruim 5 a 6 kilometer vanaf het dorp Mantinge.

Hierdoor is de dekking in Mantinge slecht of heb je helemaal geen bereik, ook al geeft de dekkingskaart van KPN wat anders aan.

Dekkingskaarten worden gemaakt en berekend door computers op basis van de opstelpunten (standplaats van de 4G en 5G masten) en de uitzend richting van het signaal van de GSM masten zelf, daardoor kun je het als provider nooit 100% garanderen, maar is de dekkingskaart meer een houvast voor de klanten waar (uitstekende tot matige) dekking wordt verwacht met de huidige geplaatste GSM masten.

Het zou zeker handig zijn, als bij het dorp Mantinge een KPN GSM mast bij geplaatst zou worden (waarmee het probleem wordt opgelost), maar dan moet de gemeente waar Mantinge onder valt daar wel toestemming en een vergunning voor geven, plus dat KPN zelf het ook nuttig moet vinden om daar een mast neer te zetten.
En dat zie ik eerlijk gezegd niet gauw gebeuren.

Maar misschien kan @Alex_P daar nog meer over zeggen, hij zou daar eventueel navraag over kunnen doen bij de afdeling die daar over gaan.


Dat kan ik zeker, maar ik zou dan specifiek onderzoek moeten (laten) doen. 

@Motorolafan96, zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Graag ook het 06-nummer invullen waar het om gaat. Dan kan ik iets specifieker zijn. 

Ik hoor graag van je. 


ik ben helemaal klaar met kpn al de heledag geen mobiel internet 


Kun je wat duidelijker zijn wat er aan de hand is? Je geeft een klacht door maar het is vaak niet duidelijk wat er nou eigenlijk aan de hand is. Waardoor het moeilijk is om je te helpen. 

Bij mij werkt mobiel internet trouwens al de hele dag zonder problemen. 

Heb je een databundel of unlimited data. Wellicht ben je door je databundel? Waardoor je internet geknepen wordt.

Kun je bepaalde websites niet bereiken of een app werkt niet?

Heb je al gekeken of er mogelijk een storing is in de omgeving waar je bent?

Hoe is de dekking waar je bent?


Kun je wat duidelijker zijn wat er aan de hand is? Je geeft een klacht door maar het is vaak niet duidelijk wat er nou eigenlijk aan de hand is. Waardoor het moeilijk is om je te helpen. 

Bij mij werkt mobiel internet trouwens al de hele dag zonder problemen. 

Heb je een databundel of unlimited data. Wellicht ben je door je databundel? Waardoor je internet geknepen wordt.

Kun je bepaalde websites niet bereiken of een app werkt niet?

Heb je al gekeken of er mogelijk een storing is in de omgeving waar je bent?

Hoe is de dekking waar je bent?

bij mij werk die nu ook alleen het probleem is dus 5g is veel trager dan 4g+


Dat kan ik zeker, maar ik zou dan specifiek onderzoek moeten (laten) doen. 

@Motorolafan96, zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Graag ook het 06-nummer invullen waar het om gaat. Dan kan ik iets specifieker zijn. 

Ik hoor graag van je. 

ik ga dat morgen avond even doen sorry dat ik het nu pas zag 


internet was vanavond even weg maar werkt weer 

 


Ik verwacht dat het 5G toch niet overal even goed werkt, geen optie om dan standaard via 4G te werken? Of heb je daadwerkelijk die hoge snelheid nodig mobiel? 


Ik verwacht dat het 5G toch niet overal even goed werkt, geen optie om dan standaard via 4G te werken? Of heb je daadwerkelijk die hoge snelheid nodig mobiel? 

Sorry voor de later reactie had het druk de laatse tijd maar hebt het nu opgelost ik heb de instellingen van 5g na 4g gezet het raaste is ik woon heel dicht bij en 5g mast en toch is die in mijn huis op 4g ook veel snelle zelf vermoed ik dat het komt dat de 3.5 GHz nog niet ingebruik zijn ik laat hem nu op 4g staat telefoon zelf pakt 4g+ lte advance woon in beilen dicht bij de n weg van drachten na Emmen 

 


Fijn om te lezen. Dankjewel voor de terugkoppeling hier. 


Reageer