Skip to main content

Hoe kan het voorkomen dat ik NL-EU BUNDEL 1000 aanzet en een bevestiging krijg. Vervolgens zet ik mijn roaming uit, mijn uitwisseling mobiele gegeven en de hotspot omdat ik de komende dagen de bundel wil gebruiken. Nog geen uur later ontvang ik per sms bericht van KPN dat 50% van de bundel verbruikt is. Ik vertoef in Zwitserland.

Ik word vaker van de wijs gebracht door de KPN berichten, maar deze is wel erg banaal.

 

Nadat ik NL-EU bundel 1000 heb aangevraagd krijg ik binnen het uur te horen dat 50% verbruikt (terwijl ik geen gebruik van internet gemaakt heb). 

Na deze melding een post op Forum geplaatst. Zojuist stuurt #KPN mij de melding dag nu ook 100% is verbruikt. 

Erg handig dat ze niet op een normale manier bereikbaar zijn voor hun klanten.

 

*Admin: reactie samengevoegd met je eigen bestaande topic


Hoi @Arthur TN, 

Welkom op het KPN Forum. Als ik je goed begrijp, verbaas je je over het feit dat je extra aangevraagde bundel zo snel verbruikt is. De NL-EU 1000 bundel heeft een tegoed van 1000 MB. Als je internet via het 4G netwerk, kan zo'n bundel binnen enkele minuten al verbruikt zijn. Aan het feit dat je na een uur de sms notificatie krijgt dat de bundel voor de helft verbruikt is, en na enkele uren de sms notificatie dat de bundel geheel verbruikt is, zie ik dan ook eigenlijk niet iets vreemds of banaals. 

Ik kan me goed voorstellen dat je vervolgens wilt weten waaraan je data verbruikt wordt. In verband met jouw privacy mogen wij niet registreren waaraan jouw toestel de data verbruikt, wij registreren alleen de data, tijdstippen en hoeveelheid MB´s die je gebruikt. Die gegevens kan je vervolgens precies terugzien op de specificatie van je factuur in MijnKPN. 

Als je nu wel graag wilt achterhalen waaraan je toestel de data heeft verbruikt, dan kan je dat nagaan in de instellingen van je toestel. Zowel bij Android als bij Apple kan je het verbruik per App inzien. Op deze pagina zie je onder het kopje "Hoe bekijk ik mijn dataverbruik op mijn mobiel?" precies hoe je dit voor jouw toestel doet. Als je die teller aan het begin van je maand of op het moment dat je een nieuwe bundel activeert op 0 zet, dan weet je precies waaraan je bundel is opgegaan! 

Ik hoop je zo wat meer toelichting te hebben gegeven en hoop dat je verder een prettig verblijf in Zwitserland hebt (gehad). 


Helaas helpt het antwoord mij niet. Zoals ik heb aangegeven is het ‘internet’ nauwelijks aan geweest en dan alleen voor whatsapp, een mailtje en een bericht op Facebook en dus geen ingewikkelde veel MB slurpende activiteiten. Het ziet er meer naar uit dat er een ‘verstopping’ opgetreden is en dat alle berichten van een eerdere bundel nu verstuurd werden. Komt nog bij dat het 100% bericht van de het abonnement er ook nog tussendoor verstuurd werd.


Hoi Arthur, 

Wat jammer dat het toch nog niet helemaal opgehelderd is. Je geeft aan dat je in de veronderstelling bent nauwelijks internet/data gebruikt te hebben. Echter verbruik dat er niet is, kan niet geregistreerd worden. Aangezien we je per sms geïnformeerd hebben dat er verbruik is geregistreerd, zal je toestel toch echt data gebruikt hebben, dat kan ook verbruik op de achtergrond zijn geweest. Waaraan je toestel data heeft gebruikt, kunnen wij niet inzien. Je kan dit echt alleen achterhalen via de instellingen van je toestel, zie mijn eerdere reactie en onze website voor de instructie daarvoor. 

Het verbruik van MB's kan niet “verstoppen". Wel kan het zijn dat sms-berichten over het verbruik wat later aankomen, zeker als je via het netwerk van een buitenlandse provider gebruikmaakt. Er is dan dus niet zozeer sprake van het later versturen van sms verbruiksnotificaties, maar van het later ontvangen van deze sms'jes. Of sms'jes betrekking hebben op een eerdere bundel, kan je eenvoudig nagaan door je verbruik te bekijken via MijnKPN of de MijnKPN App. In dat geval zal daar staan dat er nog tegoed is van de laatst geactiveerde bundel. 

Ik hoop je zo wat meer toelichting te hebben gegeven. Mochten er nog vragen zijn, stel die gerust. 


Tja,

 

op mijn telefoon zijn die gegevens niet terug te vinden over de bewuste dag (alleen de hele maand). Op ‘mijnKPN’ vindt je alleen een totaal verbruik.

Gisteren langdurig gechat met een collega van u die ook niks heeft kunnen vinden, achterhalen etc.

Het enige dat ik als bewijs heb zijn de verschillende sms-je met tijdstippen en mijn zekerheid dat ik om MB’s te sparen mijn telefoon zo ingesteld heb dat het apps bespaard, dat de roaming uit staat en de knoop ‘mobiele gegevens’ uit. En toch gebeurt dit. De dagen erna hebben zich geen vreemde zaken voorgedaan en blijkt er nu nog de helft van de bundel beschikbaar te zijn.


Mogelijk is van die specifieke dag het verbruik dat je toestel heeft gegenereerd achteraf dan niet meer per App te achterhalen. Voor de toekomst raad ik je (zoals in mijn eerdere reactie aangegeven) aan om verbruikstellers op je toestel op nul te zetten, op het moment dat je bundel ingaat of je handmatig een bundel activeert. Dan zie je precies waar je bundel aan op is gegaan. Vanaf hier kunnen we niet meer zien dan tijdstippen en hoeveelheden MB's, die info komt achteraf ook netjes op de specificatie bij je factuur te staan. Iets wat wij niet kunnen en mogen registreren, is vanaf hier dus ook niet te achterhalen en kunnen we jou helaas ook geen verdere opheldering over geven. 

In ieder geval gelukkig dat je toestel bij de nieuwe bundel geen/minder MB's lijkt te gebruiken. :slight_smile:


Reageer