Skip to main content

Ik heb al jaren een abonnement met 10GB data waar ik prima mee uit kom, ik ben in al die jaren nooit over het limiet gegaan. Af en toe wel sms-jes dat ik op 50% zat, maar dan vaak pas tegen het eind van de maand.

 

Vorige maand kreeg ik al vrij vroeg in de maand een sms dat ik 50% verbruikt had (10 juni) en 2 dagen later was dit 75%, de 24e zat ik op 100%. Bij de 75 schrok ik al want zo ver had ik m’n bundel nog nooit gebruikt. Ik had wel een nieuwe podcast app (Podimo) die maand in gebruik en die schijnt nogal veel data te slurpen, dus die meteen op WiFi-only gezet.

 

Deze maand is het weer raak, maar gaat het nóg sneller. Ik kreeg gisteravond de melding dat ik al op 50% zat, weer vroeg in de maand.
 

Toen heb ik gelijk de MB-teller van mijn telefoon gereset om het verbruik bij te houden. Vanochtend een nieuwe SMS dat ik op 75% zat. Ik zou dus 2500 MB verbruikt hebben.  
Het dataverbruik van mijn eigen telefoon geeft aan dat ik 443 MB verbruikt heb (instagram en safari). Hoe kan KPN 5x zoveel verbruik meten?

 

Ik werk thuis dus zit meestal op WiFi, gebruik buitenshuis wat sociale media en spotify. Jarenlang heb ik nooit m’n bundel opgemaakt en nu opeens twee maanden achter elkaar wel. Dit kan haast niet kloppen.

Dat staat ook duidelijk in de telefoon vermeld, dat het getoonde verbruik af kan wijken met de werkelijkheid.

Heb je het verbruik in de telefoon wel afgestemd  met de factuurdatum?

 


Hallo JanD,

Zoals ik zei, ik heb de teller op m’n telefoon bij de 50% melding direct gereset. 

ik snap dat het verbruik niet 1-op-1 overeen komt, maar 443 MB (telefoon) VS 2500 MB (kpn app) binnen 12 uur (waarvan ik er 8 sliep met de telefoon op WiFi), dat lijkt me heel raar.


@DHV. wat voor een mobiele telefoon heb je? Bij iPhones heb je de WIFI-assistent. Wanneer je een slechte WIFI verbinding hebt kan deze overschakelen naar je mobiele dataverbinding. Daarom heb ik de switch uitgezet (zie onderstaande foto).

 


 een iPhone 13. WiFi assistentie staat aan, maar er staat geen verbruik bij vermeld zoals bij jou.

 

Daarnaast is WiFi in huis goed, woon gelijkvloers dus geen problemen met zwakke signalen.


@DHV. misschien toch de app tijdelijk verwijderen om uit te sluiten dat het aan de Podimo app ligt. 


Heb mobiele data van Podimo al eerder uitgezet. Dataverbruik geeft ook 0,0mb aan èn heb die app gister ook niet aan gehad, dus daar kan het ook niet aan liggen.

 

ik snap gewoon niet hoe KPN 2,5GB aan verbruik kan meten in één avond, zonder dat ik stream of download.


@DHV.  dan geen idee meer. Het enige wat je nog kan nakijken is je factuur van je mobiel. Op bladzijde 3 zie je de specificaties van je internetverbruik (voorbeeld zie onderstaande foto). Je ziet dan enkel op welke tijdstippen je internet gebruikt hebt en hoeveel data. Je ziet niet via welke app.

 

 


Ja, dan moet ik tot eind vd maand wachten, met als risico dat ik de laatste  2,5GB ook ‘verdwijnen’, vandaar dat ik hoop dat iemand van KPN wat licht op de situatie kan schijnen.

 

Desalniettemin bedankt voor je input!


Kijk het eens een wat langere periode aan. Want als ik het goed begrijp loopt de teller nu nog maar een halve dag? Dat is heel onnauwkeurig. 

Het kan zomaar zijn dat toen u gisteren die sms kreeg u in werkelijkheid al veel meer verbruikt had dan 50%.


Hoi @DHV. en welkom op het forum! Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen, bedankt @Nick83 en @Hoopvol! 😄

Als ik dit raad zou plegen in de systemen kan ik alleen zien op welke dagen en tijdstippen er verbruik is geweest, hetzelfde wat je dan ook op de factuur te zien krijgt. Wegens privacyredenen kan ik niet inzien waar de MB's aan verbruikt zijn. Wel weet ik dat er vaak twee boosdoeners zijn die niet in het MB overzicht op je telefoon weergeven worden. Nummer één is de Wifi-assistentie die al genoemd is. Mijn advies is om die ook uit te zetten, ook al is je wifi goed. Soms kan het wegvallen of is het net slecht genoeg waardoor je telefoon MB's zal verbruiken om dit te compenseren. Daarnaast heb je op iPhones ook de optie dat de iCloud synchroniseert via het mobiele netwerk, dat is boosdoener nummer 2. Hier vind je hoe je dit uitzet:

bron

Kijk of dit ook uitstaat, reset je MB's weer in je toestel als de nieuwe bundel ingaat en kijk of je dan langer met je bundel doet. Kijk ook op de factuur of je de dagen en tijdstippen kunt rijmen met verbruik of momenten waarop je bijvoorbeeld veel uit huis was. Hopelijk is de boosdoener dan snel gevonden.