Skip to main content
Beantwoord

Verbruik van 6 MB tijdens oversteek per boot naar Verenigd Koninkrijk, mag dat?

• January 15, 2025
  • 5 reacties
  • 107 keer bekeken

Goedemorgen Community,

Wij zijn enkele dagen voor oud en nieuw met de boot van Rotterdam naar Hull gevaren om familie in Engeland te bezoeken.

Van te voren opgezocht, het Verenigd Koninkrijk geen extra kosten dus prima. Wij op de boot de telefoon aangehouden om bereikbaar te zijn. Krijgen ik en mijn vriendin rond 1.30 een bericht van KPN: “Beste klant, u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt."

Toen wij wakker werden rond 6.00 was het hele limiet van €60,50 verbruikt. Om 6.20 een bericht: Welkom in het Verenigd Koninkrijk - met een bericht waarin staat dat bellen/smsen en internet hetzelfde is als in de EU en Nederland.

Op de terugweg van Hull naar Rotterdam kregen we wel netjes een bericht van KPN met daarin de tekst: “Beste klant, het mobiele netwerk waar u op dit moment mee verbonden bent maakt gebruik van een satelliet verbinding. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen €4.25 p/m, gebeld worden €1.75 p/m, Sms sturen 0.75 euro. Data 10,00 euro per MB.

Mijn vraag: waarom wordt er op de heenweg geen bericht verzonden vanuit KPN en op de terugweg wel?

Is er een mogelijkheid om onder deze kosten uit te komen? (coulance)

Ben benieuwd naar jullie tips, ervaring, meningen

Met vriendelijke groet,

Robbert

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Robbert L 

De "tool” is het volgende: stuur een sms bescherming aan naar 1266.

Daarmee zet je de limiet op € 0,- en voorkom je buitenbundelkosten buiten de EU en via satelliet- en maritieme netwerken.

bron: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming | KPN Community

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2025

Beste ​@Robbert L van te voren goed informeren tegen welke valkuilen je aan kunt lopen, bij KPN en bij de veerbootmaatschappij had je kunnen informeren wat bellen en internetten op zee kost en daar rekening mee kunnen houden.

KPN heeft een tool om het voor een volgende keer te voorkomen, ik sein ​@wjb even in, die weet precies wat je moet doen om die kosten van €60,50 te voorkomen.

KPN gaat geen vergoeding geven voor de gemaakte kosten.

Misschien heb je de SMS op de heenreis gemist.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 15, 2025

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht dat ik mij goed genoeg had ingelezen en je zou die informatie wel verwachten op een pagina als: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm - wellicht een tip voor het contentteam van KPN.

Ik ben benieuwd naar de tool.

Hoe kan het dat een SMS zijn bestemming mist? Dat zou toch eigenlijk niet mogen gebeuren in deze tijd? Ik heb de SMS later ook niet meer binnen gekregen. Lijkt mij dat deze automatisch zijn ingesteld zodra je binnen of buiten een zendmast treedt.

Met vriendelijke groet,

Robbert

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 15, 2025

Hallo ​@Robbert L 

De "tool” is het volgende: stuur een sms bescherming aan naar 1266.

Daarmee zet je de limiet op € 0,- en voorkom je buitenbundelkosten buiten de EU en via satelliet- en maritieme netwerken.

bron: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming | KPN Community

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 15, 2025

Bedankt voor de tip Ruud!

Mocht ik weer terug willen naar de oude situatie is dan bescherming uit naar 1266 voldoende?

Met vriendelijke groet,

Robbert

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 15, 2025

Op zich wel ​@Robbert L , alleen is daar geen reden voor. Ik heb het ook standaard aan staan.

Je zet de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert