Skip to main content

Voorheen ontving ik van KPN net als bij alle andere telecomproviders maandelijks een verbruiksspecificatie op papier. Later is dit gewijzigd in een maandelijkse e-mail met als bijlage een factuur inclusief een verbruiksspecificatie in een PDF bestand. Deze e-mails met verbruiksspecificatie heb ik t/m januari 2021 ontvangen, maar daarna helaas niet meer.

In het kader van een rechtszaak heb ik mijn verbruiksspecificaties van 2021 nodig. Waar en hoe kan ik deze verbruiksspecificaties opvragen? 

Hallo @maup1 

Via de MijnKPN app kan je tot 20 maanden terug de facturen zelf downloaden.

Alleen zullen de facturen van 2021 geen verbruiksspecificaties meer bevatten. Die zijn er niet meer want KPN mag deze informatie door de privacyregels (AVG) maar 6 maanden bewaren.


Beste @RBxx, de informatie die je mij geeft (Deze informatie mag KPN maar 6 maanden bewaren door de privacyregels (AVG)) klopt niet. 

 

Bij de andere telecomproviders zijn de verbruiksspecificaties na 6 maanden nog wel gewoon beschikbaar en opvraagbaar, dus het verhaal betreffende de privacyregels (AVG) is een onzin verhaal van KPN. 


Beste @maup1 We zullen het horen als een KPN moderator binnen een aantal dagen reageert. Dit is het antwoord wat al meerdere keren door hen bevestigd is.


Beste @RBxx

Omdat bij ernstige criminaliteit verdachten niet meteen in beeld komen bestaat bij politie en Openbaar ministerie de behoefte aan het bewaren van internet- en telefoniegegevens uit het recente verleden voor de opsporing en vervolging. Het gaat bij deze bewaarplicht alleen om de verkeersgegevens, niet om de inhoud van het gesprek. De bewaartermijnen zijn onveranderd gebleven: 6 maanden voor internetgegevens, 12 maanden voor telefoniegegevens. De officier van justitie krijgt alleen toegang tot de bewaarde verkeersgegevens na toestemming van de rechter-commissaris. Ook worden aanbieders van telecommunicatiediensten verplicht hun gegevens op te slaan en te verwerken binnen de Europese Unie.
Met deze wijzigingen wordt de Nederlandse wetgeving in overeenstemming gebracht met het arrest van het Hof van Justitie uit 2014 en het vonnis van de voorzieningenrechter uit 2015 waar het gaat om de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van burgers en de beveiliging van persoonsgegevens.


Duidelijk @maup1 , maar de vraag betrof jouw facturen. Daar gaf ik antwoord op.
Voor jou bevatten die na 6 maanden geen verbruiksgegevens meer.


@RBxx De telefoniegegevens zijn uiteraard wel degelijk beschikbaar, maar worden in dit geval in tegenstelling tot de andere Nederlandse telecomaanbieders na 6 maanden niet meer aan consumenten verstrekt door KPN middels beschikbaarheid in de MijnKPN omgeving. Ik heb begrepen dat de gewenste gegevens kunnen worden opgevraagd bij KPN (Groningen).


Duidelijk @maup1 , maar de vraag betrof jouw facturen. Daar gaf ik antwoord op.
 Voor jou bevatten die na 6 maanden geen verbruiksgegevens meer.

Mijn vraagt betreft letterlijk ‘verbruiksspecificaties’ en niet zo zeer facturen in de zin van maandelijkse kosten. 


Gewoon even uit belangstelling...is die bewaarplicht niet op 11 maart 2015 opgeheven ?


De KPN medewerkers hier op het forum kunnen u de facturen opsturen. Maar daar zal de relevante informatie niet op staan. Meer dan facturen opsturen kunnen de medewerkers hier echt niet.

Misschien kunt u uw advocaat contact op laten nemen met KPN, rechtstreeks met het hoofdkantoor ofzo. Maar hier op het forum gaat u denk ik niets bereiken. 


Goedemiddag @maup1! De onderstaande reacties vanuit onze Community kloppen:

Hallo @maup1 

Via de MijnKPN app kan je tot 20 maanden terug de facturen zelf downloaden.

Alleen zullen de facturen van 2021 geen verbruiksspecificaties meer bevatten. Die zijn er niet meer want KPN mag deze informatie door de privacyregels (AVG) maar 6 maanden bewaren.

 

De KPN medewerkers hier op het forum kunnen u de facturen opsturen. Maar daar zal de relevante informatie niet op staan. Meer dan facturen opsturen kunnen de medewerkers hier echt niet.

Misschien kunt u uw advocaat contact op laten nemen met KPN, rechtstreeks met het hoofdkantoor ofzo. Maar hier op het forum gaat u denk ik niets bereiken. 

Ik lees hier:

Ik heb begrepen dat de gewenste gegevens kunnen worden opgevraagd bij KPN (Groningen).

Dit klopt helaas niet.
Hoe het precies zit met het opvragen van gegevens door politie/ justitie is mij niet bekend: daar hebben wij niets mee van doen. Politie/ justitie heeft hier een voor hun bekende eigen ingang.
Helaas kunnen wij je niet helpen aan factuurspecificaties van langer dan 6 maanden geleden.