Skip to main content

Goedemiddag beste forumleden,

Ik heb vandaag contact gehad met de klantenservice voor een nieuw Hussel abonnement met onbeperkt data. Ik verblijf voor mijn werk veel in Europa en had hier een aantal vragen over. Ik gaf aan dat ik op de site had gelezen dat deze bundel in Europa niet onbeperkt, maar slechts 22 gigabyte is. Mijn vraag was of dit apart door KPN wordt geregistreerd of dat het op een grote hoop komt. In het laatste geval zou ik namelijk in de eerste helft van de maand bijv. 25gb in Nederland kunnen verbruiken en daarna direct geconfronteerd worden met trage snelheden in het buitenland (ik heb immers de “vrije” 22gb al in NL verbruikt). Toen ik dit aan de klantenservice voorlegde was er verbazing dat een “onbeperkt” abonnement werd gecapped op 22gb en daarna de snelheden aanzienlijk werden verlaagd. De persoon aan de telefoon is dit direct gaan uitzoeken en het bleek dat in de werkinstructies/kennisbank niks werd vermeld over de Europa beperking van dit abonnement. Hij vond het vreemd dat onbeperkt niet onbeperkt was en vroeg of ik deze vraag hier neer kon leggen.

Wie kan mij vertellen of het 22gb limiet daadwerkelijk van kracht is (aangezien in de kennisbank niks bekent is) en zo ja, waarom hiervoor gekozen is met een “onbeperkt” abonnement. Daarnaast de vraag of de 22gb aan Europa roaming “apart” wordt geregistreerd/gezien van het dataverbruik in Nederland. (Anders zou je in het slechtste geval effectief maar 2gb meer kunnen verbruiken dan een Hussel abonnement van 20gb, welke voordeliger is). Als laatste ben ik benieuwd als ik data zou delen met huisgenoten, of deze data gebruikt kan worden in Europa of alleen Nederland en of dit dan weer van de 22gb roaming af?

Ik hoop dat iemand de kennis heeft en deze vragen kan beantwoorden,

 

Nick

Hoi Nick, welkom op het forum! Sorry voor de latere reactie. Deze beperking is inderdaad van toepassing. Dit staat ook daadwerkelijk in onze interne systemen en kennisbanken vermeld. Wellicht dat de collega die jij sprak nog wat nieuw is en het daardoor niet direct kon vinden.

Deze 22 GB in de EU-buiten-Nederland wordt apart bijgehouden, dus je verbruik in Nederland is hier niet van op invloed. Als je die 22 GB bereikt wordt de snelheid verlaagd. Je hebt op dat moment de optie om tegen betaling een extra databundel toe te voegen (250 MB voor €2,99 of 1 GB voor €7,99) specifiek voor de EU-buiten-Nederland.

Binnen Nederland is het daadwerkelijk onbeperkt. Wel geldt er een initiële daglimiet van 5 GB. Als je die bereikt dan kun je de rest van de dag steeds gratis 1 GB bundels activeren per sms.


Beste Eric,

Bedankt voor de uitgebreide reactie en uiteraard geen probleem dat er wat tijd overheen ging. Je antwoord heeft een hoop duidelijk geschept! 
Weet je wellicht hoe het in de praktijk gaat als ik mijn data deel met mijn vriendin? Deze reist ook veel in Europa en heeft zelf 10gb. Mocht ik data delen met haar, kan je dit dan ook in Europa gebruiken of is dit beperkt tot Nederland? 


Gedeelde data kan ook in de EU gebruikt worden. Dit omdat het data is uit een reguliere bundel, dus dat komt met reguliere gebruiksvoorwaarden en dat is NL+EU. Wel moet de data dan al in Nederland gedeeld zijn. Het pakt niet altijd goed als je pas deelt als je al in het buitenland bent.



Let op de volgende dingen:



  • Je kunt alleen MB's delen met een ander KPN abonnement. Als je vriendin onverhoopt een Telfort abonnement heeft dat sinds januari KPN is, kun je geen MB's delen. Ze moet dan eerst over naar een ‘echt’ KPN abonnement

  • Hussel ombeperkt kan maximaal 25 GB per maand delen. Voor niet onbeperkt abonnementen geldt dat er minimaal 50 MB moet overblijven, de rest mag weggegeven worden.

 



En, zoals je wellicht dan opvalt, dit zorgt ervoor dat je vriendin de mogelijkheid heeft om meer data in de EU te kunnen gebruiken dan jij. Ik vind dat zelf een beetje raar, dus voor de zekerheid heb ik dit nog even voorgelegd aan de mensen die hier over gaan. Ik kom er bij je op terug als ik meer hoor.


Bedankt voor het wederom duidelijk en uitgebreide antwoord. Het is inderdaad apart dat via deze constructie mijn vriendin meer EU data heeft dan ik haha! Maar als de protocollen/overeenkomsten zo zijn opgesteld is het niet ondenkbaar natuurlijk. Ik denk dat ik mijn Sim only 20gb ga annuleren/omzetten voor een unlimited, maar ik wacht nog even je antwoord af! 


Het klopt inderdaad dat in deze constructie je vriendin maximaal 35 GB heeft aan data en dit allemaal in de EU kan gebruiken. Maas in de wet soort van situatie. Het komt in de praktijk zo weinig voor dat het niet echt iets is waar we op dit moment wat aan willen doen.


Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ik ga de klantenservice bellen om mijn abonnement om te zetten!