Skip to main content

Je rijdt op een zonnige dag naar Duitsland hier vlakbij over de grens. Navigatie staat aan want we willen kleine wegen langs de Rijn. Dat lukt foutloos tot Emmerich daarna wordt t lastiger. Nabij Xanten heb je helemaal niets !!! meer. Geen internet, geen bel bereik … niks naks noppes. Tja wat moet je dan? Je klungelt wat aan je instellingen want je geeft jezelf of het toestel natuurlijk eerst de schuld: “ik zal wel wat verkeerd ingesteld hebben” … maar nee alles werkte want we zijn tenslotte maar naar huis gereden over de snelweg en nabij de grens werkte alles plots weer wonderwel. Vraagje aan KPN: ik ben zo even ca een half aan de lijn geweest om jullie hierover te raadplegen maar de dame in kwestie die ik tenslotte sprak zei: tja ik weet ook niet wat ik moet doen … en zij verbond mij weer naar een collega die t beter zou weten … niet dus … want ik belandde weer in de wachtrij. Brrr je zou maar bij zo’n bedrijf werken. Ik ga kijken of ik mijn contract op kan zeggen. Wees gewaarschuwd: KPN belooft meer dan het waar kan maken! 

Hoi @Ballies 

Welkom op de community van KPN.

Heb je al eens gecontroleerd in de instellingen van je smartphone (bij mobiel netwerk of netwerkinstellingen) of (data-) roaming wel aan staat?
Want als (data-) roaming niet aan staat, kun je in het buitenland geen gebruik maken van het mobiele netwerk, en valt de verbinding op een gegeven moment helemaal weg.

Bij de grens van Nederland naar Duitsland en enkele kilometers binnen Duitsland, zit je gewoon nog het het KPN netwerk en heb je dus gewoon bereik, dat is op zich niets raars aan.
Het bereik van het KPN mobiele netwerk stopt niet pal bij de grens.

Daarnaast zou je rondom Emmerich een goed bereik moeten ervaren, aangezien de Duitse providers behoorlijk aan hun mobiele netwerken hebben getimmerd de afgelopen jaren.
Het mobiele netwerk van Telekom DE heeft de beste dekking, gevolgd door Vodafone DE, die kan je handmatig selecteren in je smartphone.


Dag Michel, tuurlijk, toen ik geen bereik meer had direct roaming gecontroleerd en datstond aan. Ik zou hier nu een screenshot willen invoegen maar dat kan hier niet … jammer … je ziet dat de meeste gebruikers altijd eerst asn zichzelf twijfelen hetgeen voor ze pleit. Maar geen bereik is geen bereik. Vandaar mijn eindeloos gebel naar KPN die dus ook nu gewoon niets laat horen. En wij zitten met z’n tweeën het probleem te bespreken.. tja typisch 


Wat is er mis met gewoon een kaart gebruiken?


Wat is er mis met gewoon een kaart gebruiken?

Met dit soort zure opmerkingen is TS écht op weg geholpen. Hulde!

Maar ok… wie gebruikt anno 2024 überhaupt nog kaarten? We verplaatsen ons toch ook niet meer de trekschuit?

 


Geen internet, geen bel bereik … niks naks noppes. Tja wat moet je dan? Je klungelt wat aan je instellingen want je geeft jezelf of het toestel natuurlijk eerst de schuld: “ik zal wel wat verkeerd ingesteld hebben” …

Gebruik dan ook een fatsoenlijk navigatie program wat geen internet nodig heeft, of een "echte" zoals bv Garmin of TomTom


Maar ok… wie gebruikt anno 2024 überhaupt nog kaarten?

Zo ongeveer iedereen die veel naar het buitenland gaat met de auto/vrachtwagen. Of heeft ze in ieder geval als backup achter de hand. Er zijn echt heel veel plekken in Europa waar gewoon geen mobiel bereik is. En waar wel mobiel bereik is, daar is het niet 100 % betrouwbaar.

We verplaatsen ons toch ook niet meer de trekschuit?

Verdwalen omdat je geen mobiel bereik hebt. Dat is niveau trekschuit.


Nabij Xanten heb je helemaal niets !!! meer. Geen internet, geen bel bereik … niks naks noppes.

 

​​

Wat kan KPN voor jou betekenen als alle 3 providers van Duitsland geen 4G/5G in dit gebied hebben.

Mijn 1. tip: download voor je reis offline karten voor jouw navigatie programma, met Google Map of OpenStreetMap kan je wel. Maar andere programma hebben vast ook zulke optie.

Mijn 2. tip: gebruik een fiets of wandelen navigatie. Vele bieden gratis een stad/gebied aan en je kan offline gebruiken voor echt verdwalen in bossen.

Mijn 3. tip: gebruik een kompas (meest ingebouwd in telefoon). steeds west aanhouden, dan kom je vanzelfs naar NL terug.


Zet je netwerkselectie op handmatig en kies zelf voor o2, had dit gisteren ook en na een handmatige selectie was mijn probleem verholpen. Hier 2x een iPhone 13 mini, mijn toestel geeft problemen en het toestel van mijn vrouw pakt zonder problemen het Duitse netwerk. Bij beide zelfde settings, zelfde abonnement en toch heb ik altijd de problemen. 


Het is niet voor niets dat een paar jaar geleden de toenmalige duitse minister van digitale infrastructuur het mobiele netwerk in Duitsland "ondraaglijk voor een economie als Duitsland " noemde. De Duitste telecombedrijven moesten begin 2023 500 witte vlekken(geen dekking) hebben weg gewerkt. Dit is niet gelukt.  Dit geeft wel aan dat het Duitse mobiele netwerk echt slecht is.


Zo ongeveer iedereen die veel naar het buitenland gaat met de auto/vrachtwagen. Of heeft ze in ieder geval als backup achter de hand. Er zijn echt heel veel plekken in Europa waar gewoon geen mobiel bereik is. En waar wel mobiel bereik is, daar is het niet 100 % betrouwbaar.

Ik download altijd offline kaarten van Google maps op me telefoon als ik op vakantie ga, ik ga echt geen halve boom mee nemen in de auto.


Heerlijk mensen! Dank voor al jullie gevraagde en ongevraagde reacties! Ook ik had losse kaarten in de auto (ben niet gek). Mijn melding ging vooral over de betrouwbaarheid vd dekkingsgraad EU of internet verbindingen van de KPN. Je bent zoooo afhankelijk van je eigen provider! Maar … Er zat met name één echt goede tip tussen die van TDN ! Thx 


Duitsland is nog een beetje een ‘3e wereldland’ wat betreft (draadloos) internet @Ballies 


Duitsland is nog een beetje een ‘3e wereldland’ wat betreft (draadloos) internet @Ballies 

Het is gewoon heel lastig om ze een groot land te voorzien van 100% dekking, je beseft niet hoe groot Duitsland is en hoeveel masten en geld dat vraagt. 


Duitsland is nog een beetje een ‘3e wereldland’ wat betreft (draadloos) internet @Ballies 

Het is gewoon heel lastig om ze een groot land te voorzien van 100% dekking, je beseft niet hoe groot Duitsland is en hoeveel masten en geld dat vraagt. 

Duitsland heeft geld en mensen genoeg, maar de bureaucratie zit ze in de weg en dat niet alleen op telecomgebied, weet ik uit ervaring. @SaltyBart 

 


Mijn “oude” sat-nav heeft geen internet nodig en werkt altijd ( nou ja, niet in een tunnel ).
Ik krijg dan weer geen actuele verkeersinformatie, maar het een sluit het ander niet uit.
Dan wel, maak je niet afhankelijk van een ding / systeem.
Ik probeer ook altijd een kaart aan boord te hebben, al is het maar voor de leut, om (als bijrijder) een idee te hebben van “waar ben ik eigenlijk”.


Reageer