Skip to main content
Vraag

Verkeerde abonnement gekregen, waardoor mijn vrouw nu hoge kosten heeft

• September 5, 2025
  • 7 reacties
  • 82 keer bekeken

Geachte KPN Klantenservice,

In april van dit jaar heb ik twee abonnementen van Vodafone naar KPN verhuisd.
Kort daarna heb ik ook de twee abonnementen van mijn vrouw van Vodafone naar KPN overgezet. Bij het afsluiten van deze abonnementen heb ik nadrukkelijk aangegeven dat mijn vrouw en ik dezelfde abonnementsvorm wilden, met name omdat wij regelmatig op vakantie gaan en gebruik willen maken van de inbegrepen databundel in het buitenland.

Tot mijn verbazing heb ik tijdens onze vakantie ontdekt dat mijn vrouw een geheel ander abonnement heeft gekregen dan ik. Terwijl ik zonder extra kosten 25 GB in het buitenland kon gebruiken, moest mijn vrouw tweemaal € 60,50 extra betalen om gebruik te kunnen maken van internet. Dit was nadrukkelijk níet de afspraak en heeft ons onnodig veel geld gekost.

Daarnaast ervaren wij in Nederland ook dat de internetsnelheid bij KPN duidelijk trager is dan wat wij bij Vodafone gewend waren, terwijl mijn vrouw beschikt over een iPhone 14 Pro Max.

Ik wil benadrukken dat wij telefonisch expliciet hebben gevraagd om dezelfde abonnementen.
Deze gesprekken zijn door KPN opgenomen en kunnen dit bevestigen.

7 reacties

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Kan het zijn dat je vrouw verbinding heeft gemaakt met een netwerk buiten de EU. Wanneer je op vakantie bent geweest naar bijvoorbeeld Griekenland dan kan het zo maar zijn dat de mobiel verbinding heeft gemaakt met een Turks netwerk. Het kan ook zijn dat je op een veerboot verbinding had met het maritiem netwerk. Wellicht kan je meer vertellen. 
Je kan jezelf ook beschermen tegen deze extra kosten door een SMS te sturen.

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Meer info over Mobiel gebruik in buitenland

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

​@Easym  Het lijkt erop dat je echtgenote een ander mobiel abonnement heeft, je kunt e.e.a. vinden als je inlogt op je mijn kpn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

We zijn ruim een maand geleden naar Cyprus (Griekse gedeelte), geweest. Een weel geleden zijn we in Turkije geweest. Voor 1 weekje.

Mijn vrouw blijkbaar een andere abonnement heeft gekregen. We betalen wel hetzelfde. 
Had ook precies hetzelfde gevraagd.
Ze heeft een KPN Unlimited400 en 150 min/sms gekregen en ik heb een KPN SuperUnlimited+ en onbeperkt bellen/sms

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Turkije valt niet binnen de EU bij KPN. Maak je verbinding met het Turkse netwerk dan betaal je extra kosten. Kijk in mijn eerdere reactie hoe je kan voorkomen dat je extra kosten maakt. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 5, 2025

Turkije valt buiten de EU, dus de bundel en als je dan bescherming aan niet hebt geactiveerd krijg je de kosten zoals genoemd.

Je had tijdens het afsluiten van de abonnementen al moeten controleren of ze gelijkwaardig zijn en niet er tijdens de vakantie pas achter komen.

Gelukkig kun je je bundels maandelijks naar boven of beneden bijstellen.

In jouw geval zou je vrouw een 0GB abo kunnen hebben en jij een unlimited en kun je maandelijks met je vrouw data delen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

We zijn ruim een maand geleden naar Cyprus (Griekse gedeelte), geweest. Een weel geleden zijn we in Turkije geweest. Voor 1 weekje.

Jullie hebben data gebruikt buiten de EU (Turkije), daarom is er € 60,50 in rekening gebracht.

Mogelijk staat uw data roaming uit en die van uw vrouw aan, wat het verschil zou kunnen verklaren.

Ga je op reis buiten de EU? Dan kan je roaming beter uitzetten, om hoge kosten te voorkomen. Buiten de EU gelden namelijk andere tarieven waardoor de kosten aardig kunnen oplopen. Per land en per provider verschilt wat je moet betalen per MB. Check van te voren welke tarieven op jouw reisbestemming gelden en of je een voordelige extra buitenlandbundel kan aanzetten.

Bron: Wat is roaming en data in het buitenland? | KPN

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 5, 2025

Mijn vrouw blijkbaar een andere abonnement heeft gekregen. We betalen wel hetzelfde. 
Had ook precies hetzelfde gevraagd.
Ze heeft een KPN Unlimited400 en 150 min/sms gekregen en ik heb een KPN SuperUnlimited+ en onbeperkt bellen/sms

Dat verklaart een hoop. Het KPN SuperUnlimited+ abonnement heeft ook een bundel 25 GB p/maand buiten de EU, te gebruiken in de Verenigde Staten, Canada, Turkije, Marokko, Suriname en Caribisch Nederland. Het KPN Unlimited400 abonnement heeft dat niet. Daarvoor moet je een eenmalige bundel aanschaffen voor buiten de EU.

Dat jullie beiden hetzelfde betalen zal waarschijnlijk komen omdat er een aanbieding was waardoor het SuperUnlimited+ abonnement tijdelijk goedkoper aangeboden werd.