Skip to main content

Deze week vakantie gehad op Kos. Ook ik ben onaangenaam verrast met 50 euro extra kosten voor internet gebruik omdat ik waarschijnlijk dicht bij Turkije was. Ik was in een gezelschap van 6 (waarvan 5 KPN gebruikers) Daarvan was ik de enige die dit overkwam.

De KPN kan blijkbaar op de cent bepalen wat mijn verbruiks kosten zijn maar zijn niet instaat om internet gewoon te blokkeren bij het aandienen van een buitenlandse(Turkse) provider. Erg jammer.
 

Anton

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Griekse providers hebben GR voor hun naam. Bijvoorbeeld GR Cosmote. De Turkse providers TR. Duidelijk te zien dus. 


Beste HGD,

Ik denk niet dat de doorsnee toerist op zijn telefoon kijkt om te zien welke provider er actief is. Aangezien er een groot aantal mensen dit overkomt zou het de KPN sieren hier iets aan te doen. 50 euro voor 20mB die ik niet eens gebruikt heb is absurd. Het lijkt mij met de huidige techniek eenvoudig direct te blokkeren bij een Turkse provider en niet te wachten met een waarschuwings mail als het al te laat is. Over het algemeen ben ik tevreden over de KPN diensten maar om over een topic als dit rechtstreeks met de klantenservice te communiceren wordt je erg moeilijk gemaakt en je trekt toch aan het kortste eind.
Een slechte beurt van de KPN

Anton

Deze week vakantie gehad op Kos. Ook ik ben onaangenaam verrast met 50 euro extra kosten voor internet gebruik omdat ik waarschijnlijk dicht bij Turkije was. Ik was in een gezelschap van 6 (waarvan 5 KPN gebruikers) Daarvan was ik de enige die dit overkwam.

De KPN kan blijkbaar op de cent bepalen wat mijn verbruiks kosten zijn maar zijn niet instaat om internet gewoon te blokkeren bij het aandienen van een buitenlandse(Turkse) provider. Erg jammer.
 

Anton

 


Hoe moet KPN nu weten of de verbruikte data gewenst of ongewenst is. Het is de klant die verbinding maakt met een bepaald netwerk. KPN rekent alleen maar af op hoeveelheid gebruikte data.


Hoe moet KPN nu weten of de verbruikte data gewenst of ongewenst is. Het is de klant die verbinding maakt met een bepaald netwerk. KPN rekent alleen maar af op hoeveelheid gebruikte data.

En toch geef ik @aholle volkomen gelijk dat er niet zomaar een verbinding opgezet zou mogen worden met een netwerk buiten de EU zodat "roam like home" ineens niet meer van toepassing is en de abonnee dus met hoge kosten geconfronteerd wordt.

Ik pleit er al jaren voor om de roaming instelling op een telefoon binnen Europa uit te kunnen laten staan waarbij je dan wel gewoon een dataverbinding kunt blijven maken met Europese (EU) providers maar niet met providers buiten de EU.


Hallo @aholle! Vervelende verassing inderdaad :disappointed_relieved:. Ik begrijp dat je niet continue controleert met welke provider je verbonden bent. Niet iedereen denkt hier aan. Daarom sturen wij altijd een sms zodra je voor het eerst verbinding maakt met een mast dat in een ‘nieuw’ land staat. Heb jij geen ‘Welkom in Turkije’ sms ontvangen? Als je hierna weer verbinding maakt met een Griekse mast, zou je opnieuw de ‘Welkom in Griekenland’ sms gehad moeten hebben. 

 


Hoe moet KPN nu weten of de verbruikte data gewenst of ongewenst is. Het is de klant die verbinding maakt met een bepaald netwerk. KPN rekent alleen maar af op hoeveelheid gebruikte data.

En toch geef ik @aholle volkomen gelijk dat er niet zomaar een verbinding opgezet zou mogen worden met een netwerk buiten de EU zodat "roam like home" ineens niet meer van toepassing is en de abonnee dus met hoge kosten geconfronteerd wordt.

Ik pleit er al jaren voor om de roaming instelling op.een telefoon binnen Europa uit te kunnen laten staan waarbij je dan wel gewoon een dataverbinding kunt blijven maken met Europese (EU) providers maar niet met providers buiten de EU.

Het zou inderdaad een welkome aanvulling zijn als je per zone kan aangeven of roaming wil of niet. Dit kan alleen niet op het toestel, de operators zullen dit in hun systeem moeten inbouwen. Zoals @wjb beschrijft kan volgens mij alleen als een provider in het buitenland als virtuele provider aanwezig is omdat per definitie een andere provider dan je eigen roaming is. Mogelijk kan een provider als KPN ook (op verzoek) roaming verzoeken uit andere dan de home zone weigeren, maar mijn kennis van de systemen is niet voldoende om daar een uitspraak over te doen.


Zoals @wjb beschrijft kan volgens mij alleen als een provider in het buitenland als virtuele provider aanwezig is omdat per definitie een andere provider dan je eigen roaming is.

Vroeger kon je binnen Nederland ook data via een andere provider afnemen zonder roaming. Sinds "roam like home" moeten we het in dat kader niet meer over Nederland hebben maar over de EU.

Ja, de providers in de EU zullen vast en zeker de koppen bij elkaar moeten steken en de vraag is of het probleem groot genoeg is.

Het fenomeen doet zich immers alleen in EU grensgebieden en op ferries voor.

Toch hoop ik dat dit op Europees niveau aangepakt gaat worden.


Hallo @aholle! Vervelende verassing inderdaad :disappointed_relieved:. Ik begrijp dat je niet continue controleert met welke provider je verbonden bent. Niet iedereen denkt hier aan. Daarom sturen wij altijd een sms zodra je voor het eerst verbinding maakt met een mast dat in een ‘nieuw’ land staat. Heb jij geen ‘Welkom in Turkije’ sms ontvangen? Als je hierna weer verbinding maakt met een Griekse mast, zou je opnieuw de ‘Welkom in Griekenland’ sms gehad moeten hebben. 

 

Beste Lisa,
Dank voor je bericht. Ik heb inderdaat een melding gehad met U bent nu in Turkije met een aanbieding voor een databundel. Echter dit bericht zag ik pas na 2 uur met de melding dat ik 80% van de limiet had "verbruikt"’ Dat is mosterd na de maaltijd. Ik vind een slechte beurt van de KPN. Aangezien er vele mensen een soortgelijke ervaring hebben wordt het tijd dat KPN dit oplost. Het zou ook een mooi gebaar zijn deze kosten niet in rekening te brengen. Het zal mij in ieder geval niet meer gebeuren.

Met.vr.g Anton


Ik heb inderdaat een melding gehad met U bent nu in Turkije met een aanbieding voor een databundel. Echter dit bericht zag ik pas na 2 uur met de melding dat ik 80% van de limiet had "verbruikt"’ Dat is mosterd na de maaltijd. 

Ik ben het volledig met je eens, dit zijn van die lapmiddeltjes die altijd te laat komen en abslouut geen oplossing zijn.


Dag @aholle! Dat zou inderdaad een mooi gebaar zijn van ons:heart_eyes: . We hanteren standaard de regel: Is de sms tijdig verstuurd, dan zijn de kosten terecht. Ik ben het er overigens mee eens dat dit een uitzonderlijke situatie is. Ik zet jullie feedback intern door. Daarnaast ga ik eenmalig de kosten aan je vergoeden. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer, klantnummer en de laatste 3-cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer is voldoende. 


Beste Lisa,

Dank voor je bericht, Het voelde echt alsof ik een overtreding had begaan zoiets als een bekeuring maar ik ben blij met deze oplossing en stel dit zeer opprijs. Ik heb mijn gegevens in mijn profiel ingevuld, ik zie mijn bankrekeningnummer hier niet maar neem aan dat de klantnummers voldoende zijn. Overigens zijn deze extra kosten nog niet betaald maar staan op de factuur van eind deze maand.  
Met vr.groet


Ik zie dat de credit is meegenomen met de factuur van oktober. Opgelost dus!:blush:


Ik zie dat de credit is meegenomen met de factuur van oktober. Opgelost dus!:blush:

Zeker opgelost, bedankt