Skip to main content

Mijn zoon kreeg ongevraagd van KPN een nieuwe simkaart, omdat de oude te oud is. (Hij heeft prepaid.)
Hij maakt zich in de eerste plaats zorgen over het behoud van gegevens op de oude simkaart.
Via de Toestelhulp op de website kom ik niet verder. Zijn toestel kan ik niet vinden. Het is Samsung Galaxy J7 Pro, modelnummer SM-730G.
Hoe kan hij de eventuele gegevens op de oude simkaart behouden?
En hoe is het totale stappenplan? Daar zou KPN toch veel duidelijker in kunnen zijn.
Ik neem aan dat de activering gedaan kan/moet worden vóórdat de nieuw simkaart in het toestel wordt geplaatst?
Kan ik er niet over bellen en spreken met een persoon?

Ha @Spuki35, heb je inmiddels duidelijkheid? Ik zou een toestel kiezen die er een beetje op lijkt. Ik denk dat de J5 dat wel een beetje is, maar kan me erin vergissen. Wil je het stappenplan van de J5 eens doorlopen? Kan je daar iets mee? Als de nieuwe simkaart geactiveerd is, dan wordt de oude meteen gedeactiveerd. Alles wat er eventueel nog op staat, is dan inderdaad weg. Kan je me nog even laten weten of het gelukt is?


@Marcia_  bedankt voor de reactie. Ik vroeg of ik niet naar KPN zou kunnen bellen. Heel dom, want op de brief met de nieuwe simkaart staat gewoon een telefoonnummer. Dat  heb ik gebeld. En de aanwijzing was dat je moet beginnen met het vervangen van de oude simkaart in de telefoon door de nieuwe. Na wat aandringen van mij werd gezegd dat ik daarvóór de gegevens op de simkaart naar de telefoon moet importeren volgens de Toestelhulp. Vrijdag ga ik dat alles met mijn zoon doen. Ik meld het resultaat.


Helemaal goed, succes! En schroom niet om hulp te vragen als je ergens tegenaan loopt. We zijn hier niet 24/7 bemand, dus het is dan het handigst om inderdaad weer even te bellen 🙂.


  • Om contacten over te zetten naar een ander toestel, bijvoorbeeld wanneer je overstapt naar een nieuw toestel, is het raadzaam om alle contacten eerst naar de SIM-kaart te importeren of (indien mogelijk) om alle contacten via Bluetooth te verzenden.
  • De volgende instructies laten zien hoe je contacten van de SIM-kaart aan het adresboek van je Samsung Galaxy J5 (2017) toevoegt.
  • Let op: om contacten eerst op de SIM-kaart te plaatsen, keer terug naar het toesteloverzicht, zoek je toestel op en kies bij de categorie Contacten en data het topic Overzetten van toestel naar simkaart.

 

@Marcia_ Ik keek alvast naar de Toestelhulp (zie hierboven).
Ik begrijp er niets van. Er wordt o.a. gesproken over importeren NAAR de SIM-kaart. Maar het gaat toch om importeren VAN de SIM-kaart naar het toestel?

 


Ja dat laatste bolletje 

  • Let op: om contacten eerst op de SIM-kaart te plaatsen, keer terug naar het toesteloverzicht, zoek je toestel op en kies bij de categorie Contacten en data het topic Overzetten van toestel naar simkaart.

is dus niet van toepassing bij jullie. Je kunt gewoon op volgende klikken. Dan moet je er wel uit komen. 


@Marcia_ Wederom bedankt. Ik begrijp helemaal niets van de tekst bij die bolletjes. Als je een paar keer op Volgende tikt, dan blijkt het uitsluitend te gaan om het stappenplan voor het importeren van gegevens op de de SIM-kaart, naar het toestel, wat ook de bedoeling is. Is de bolletjestekst onzin en misleidend, of lees ik het verkeerd?


Vanochtend belde ik naar het telefoonnummer op de brief met de nieuwe simkaart om te vragen wat er gebeurt als je vanaf invullen van de gegevens bij de URL in de brief op 'Volgende” tikt.. Eerst kreeg ik alleen een keuzemenu (met verkeerde URL suggesties); bij een tweede keer bellen kreeg ik een persoon. Die was TE behulpzaam, want hij activeerde ongevraagd de nieuwe simkaart. Dat zou geen kwaad kunnen, want de oude zou actief blijven totdat de nieuwe echt was geaccepteerd. Dat was niet waar. Mijn zoon had direct geen toegang meer tot het mobiele netwerk.
's Middags hebben we de gegevens van de oude simkaart geïmporteerd op de smartphone, waarna de nieuwe simkaart werd geplaatst.
Die werd direct geaccepteerd.
Dus alles kwam goed.
Maar de instructie kan echt een stuk duidelijker: een stappenplan van doe dit…., doe dat enz.


Fijn dat het nu uiteindelijk toch gelukt is! Ik neem je feedback intern mee. Bedankt daarvoor!


Simpeler om niks op de sim te zetten, is al hopeloos verouderd maar gelijk in het toestel en via een clouddienst een back-up maken, ikzelf doe dit met Google zelf, elke smartphone waar ik inlog komt alles binnen, nooit meer wat kwijt tenzij je het niet aangevinkt hebt om te back uppen, en nee, echt belangrijke zaken doe ik niet via de phone.


@Doornekamp33  Je hebt volkomen gelijk. Maar het was een heel oude simkaart (daarom moest hij van KPN omgewisseld worden voor een nieuwe). Er bleken maar liefst 84 contacten op te staan en die zouden, denk ik, niet meegenomen worden bij een Google back-up. Overigens zei de contactpersoon van KPN, dat de gegevens van de oude kaart altijd nog te redden zijn, als dat nodig mocht zijn. Gelukkig was dat niet nodig. Het zou ook een beetje gedoe zijn, werd me gezegd (waarschijnlijk weer even in de telefoon doen; wifi werkt dan nog).