Skip to main content

Al een hele tijd krijg ik gemiddeld 2 keer per week de vervelende “Ministry of Justice” spoofing telefoontjes. Afgezien de dit extreem vervelend is snap ik ook dat gezien de hoeveelheid pogingen die ze doen ze ongetwijfeld slachtoffers maken. Ik lees hier op het forum en elders dat KPN meld dat spoofing van een 06 nummer helaas technisch mogelijk is. En ja een 06 nummer kan je aan iedereen uitleggen dat dat mogelijk frauduleus kan zijn. Maar omdat ik klanten in het hele land heb en niet alle nummers weet moet ik gedwongen steeds opnemen als ik een nummer niet ken. Nu ben ik vandaag gebeld door een vast nummer 072-124**** (laatste 4 nummers verwijderd om problemen voor de echte eigenaar van het nummer te voorkomen). Hier moet in mijn ogen echt een oplossing voor gaan komen, want de volgende stap is dat de criminelen hierna nummers gaan spoofen die van de echte instanties zijn. Het oude antwoord dat er dus enkel 06 nummer gespoofed worden is blijkbaar niet correct. Ik meld dit in de hoop dat de KPN hier actie op kan ondernemen voordat ze de criminelen echt het nummer van bijvoorbeeld de belastingdienst gaan gebruiken als spoofing en daarmee de kranten koppen gaan halen.

Die oplossing is er helaas (nog) niet. Nummer negeren en meteen ophangen.

 


Hoi @Leon Straathof en welkom op het forum. Begrijpelijk dat je niet vrolijk wordt van al die telefoontjes, zeker met oog op fraude. Als provider kunnen we hier helaas niets tegen doen. In dit topic kun je daar een uitgebreide uitleg over vinden. Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat. 😔


want de volgende stap is dat de criminelen hierna nummers gaan spoofen die van de echte instanties zijn.

Ook dat gebeurt al heel lang. Oa Rabobank heeft hier al langer last van.

Altijd zeggen: dank u wel, het schikt nu niet,  maar bel u zelf terug. En dat niet doen natuurlijk!

 


Ah, the Ministry of Silly Phone Calls 😅