Skip to main content

We zitten in het buitenland en vriendin van mij heeft iphone11 en die vindt niet automatisch een mobiel netwerk. Soms lukt het handmatig maar vaak geen bereik.

Dit was ook in Nederland aan de hand problemen met het vinden van een mobiel netwerk maar maakte daae niet veelvuldig gebruik van mobiele data

Het toestel heeft een telfort simkaart en heeft in juli netwerk reset gehad ivm overgang kpn netwerk.

Ik mail vanuit buitenland en voor haar omdat zij geen bereik heeft met haar toestel.

Bij mijn toestel s21 is het ook niet vlekkeloos verlopen overgang van telfort naar kpn. Ik heb een nieuwe reset gehad en daarna had ik geen problemen meer. Is het mogelijk om dit ook bij de iphone 11 van vriendin te doen.

Alvast bedankt 

Mvg

K. Janssen

Hoi @KSJ!

Dat is natuurlijk wel erg lastig! Als een reset het zou oplossen dan zou dat alleen kunnen indien de simkaart verbinding heeft met een Nederlandse zendmast. Daar is op dit moment helaas geen sprake van begrijp ik.
Enige advies wat ik kan geven is toch om handmatig verbinding te maken met een andere zendmast. Ik begrijp dat er dan vaak ook geen bereik is.

Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid van de zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. 

In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld- Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten.  Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- vaker minder goed bereik zal zijn.  

Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. 

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn. 

Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa.

Ik denk dat het het handigste zou zijn om een simwissel uit te voeren. Dus zodra jullie weer in Nederland zijn neem dan even contact met ons op dat wij een nieuwe simkaart kunnen toesturen (mits het een abonnement is en geen prepaid)

Ik wil jullie in ieder geval nog een hele fijne vakantieperiode toewensen met hopelijk wat meer bereik nog.


Dank je wel Nico voor je snelle  uitgebreide en duidelijke informatie. Ze gaat in Nederland een nieuwe simkaart aanvragen.:thumbsup_tone1:

Mvg

K.Janssen