Skip to main content

Ik krijg de melding van KPN virus scanner de melding dat er in de app Adroid Core OS een virus zit.

Deze app heb ik er bij gekregen toen ik gewoon via internet een foto bewerking programma downloaden is deze mee gekomen. 

Maar ik krijg deze niet van mijn telefoon Samsung A53 en als ik hem probeer te verwijderen weigert hij dat en als ik een ander programma download start deze gewoon niet op.

Hallo @1122 ,

En als je nu dat fotobewerkingsprogramma eraf haalt? Kun je dan daarna die app wel verwijderen? 


Bedankt voor het meedenken maar dat heb ik gedaan dat lukte wel maar het Android Core OS niet.


Hoi @1122 

Ik heb hier een stappenplan waarmee je het probleem op je Samsung A53 kunt oplossen.
Misschien helpt het jouw daarbij!

Android-malware verwijderen 

 

Heb je het vermoeden dat je (Android-)telefoon met malware is besmet? Meestal is het toestel dan nog steeds bruikbaar, afgezien van wat beperkingen hier en daar (zoals een rap leeglopende batterij). 

Om erger te voorkomen is het belangrijk om de aanstichter zo snel mogelijk te verwijderen. Ga dus bij jezelf na sinds wanneer het toestel zich vreemd gedraagt. Meestal is dit terug te herleiden naar het moment dat je een besmette app hebt geïnstalleerd, of op een vreemde link hebt gedrukt. 

Het verwijderen van malware begint bij de veilige modus. Dit is een ingebouwde functie in het Android-systeem waarin je geen apps van derden kunt gebruiken: alleen door de fabrikant geïnstalleerde programma’s zijn beschikbaar. 

Veilige modus opstarten
 

Hoe je de veilige modus opstart, verschilt per fabrikant. Voor precieze aanwijzingen kun je dus het best even googelen of in de handleiding van je toestel kijken. Grofweg komt het meestal op de volgende stappen neer: 

  1. Houd de aan/uit-knop van het toestel ingedrukt;
  2. Er verschijnt een menu met daarin onder meer “Uitschakelen”. Houd deze lang ingedrukt;
  3. Antwoord positief op de vraag of je het toestel in veilige modus wil opstarten.

Vervolgens schakelt het toestel zich uit, om vervolgens automatisch op te starten in de veilige modus. Je herkent deze ‘safe mode’ aan het andere uiterlijk, minder beschikbare apps en de melding in een hoek van het scherm. 

Staat je Android-telefoon in veilige modus? Dan is het tijd om de besmette app te verwijderen. Dat doe je op de gebruikelijke manier: ga naar de applijst, houd het icoon lang ingedrukt en tik op “Verwijderen”.

Weet je niet welke app mogelijk met malware is besmet? Of lukt het niet om het besmette programma te verwijderen? Dan kun je het best een grondige reset doen door het toestel naar de fabrieksinstellingen te herstellen. Hierbij gaan al je persoonlijke gegevens verloren – mits je geen goede back-up achter de hand hebt.


Ik ben ook een zeer tevreden klant van de KPN,

Bedankt voor het bericht, maar als als ik op het scherm op de uit knop druk  krijg ik inderdaad het witte balkje met uitschakelen als ik die lang ingedruk indruk gebeurd er verder niets.

 

Jammer dat als de KPN virus scanner iets vind dat hij vraagt of het verwijderd moet worden, ik weet natuurlijk niet of dat kan.

Mvg John.


@1122 Toestel starten in veilige modus


Deze app heb ik er bij gekregen toen ik gewoon via internet een foto bewerking programma downloaden is deze mee gekomen. 

Je hebt, neem ik aan, toch niet buiten de Google Play Store om een programma op jouw Android apparaat geïnstalleerd of wel soms?

Welk fotobewerkingsprogramma was dat?